A heroikus fantasy történetekben gyakran
találkozhatunk bátor és mindenre elszánt nőkkel és asszonyokkal, akik a
haláltól sem félve vetik magukat a küzdelem sűrűjébe, hogy bizonyítsák,
semmivel sem kevesebbek, mint az oly’ sokra tartott, délceg vitézek és
lovagok. Ám bármennyire is feldobja és színesíti a fantasy történeteket
az efféle hősnők felbukkanása, valahogy mindig a mellékág jut nekik
osztályrészül, és csupán egy-egy alkalommal tündökölhetnek kiemelt
szerepben. Nem feltétlenül szokták őket amazonokként emlegetni, de
kétségtelenül ez a női harcos archetípus illik rá leginkább ezekre a
karakterekre. Bár valóban a fantasy-ben bukkannak fel legtöbbször,
tévedés azt gondolni, hogy a női fegyverforgatók megjelenése a modern
fantasztikus irodalom ezen ágának köszönhető. A női harcosok eredetét
kutatva egészen az antik kultúrákig kell visszamennünk, azon belül is
leginkább a görög mitológiában kell keresnünk a gyökereket, azonban nem
ez az egyetlen forrás, hiszen a germán és az északi mitológiában is
számtalan olyan történet létezik, amelyek legyőzhetetlen női harcosokról
regélnek.
Bár
a legtöbb helyen amazonoknak nevezik e harcias hölgyeket, a szó eredete
körül sok a bizonytalanság, a találgatás. Elképzelhető, hogy az iráni
eredetű
ha-mazan
szóösszetételből származik, amelynek jelentése harcos, de más kutatások
inkább az valószínűsítik, hogy egy egykori görög kifejezésből fejlődött
ki, amelynek a jelentése nagyjából az volt, hogy férj nélküli (ez utalt
arra, hogy az amazonok általában megvetették, és alsóbbrendűnek
tartották a férfiakat). Egy másik feltételezés szerint a szó eredhet a
szintén görög
a-mazos, azaz
„mell nélküli” kifejezésből, ugyanis bizonyos etiológiai (ok-okozati
összefüggéseket tanulmányozó) kutatások szerint ezen ősi női harcosok
között élt az a szokás, hogy levágták (más források szerint
felforrósított vassal leégették) a jobb mellüket, és így szabadabban
használhatták az íjaikat és lándzsáikat, kevesebb korlátozást szenvedtek
el mozgás közben. Azonban – még ha fel is fedezhetünk ebben az
okfejtésben némi logikát – egyetlen olyan feljegyzés, mozaik, vagy
szobor nem maradt fenn, amelyik bizonyítaná ezt az eredetet. A
rendelkezésre álló, amazonokat ábrázoló leleteken rendre olyan nők
szerepelnek, amelyeknek mindkét keble a helyén van, igaz, sok esetben a
jobb oldalit egy kéz, vagy egy fegyver valamennyire eltakarja.
Bár
a mitológiai források igen gazdagok az amazonokat illetően, többségük
mégis inkább csak jól csengő történet, semmit tudományosan is
bizonyítható tény. Viszont kétségtelen, hogy az elmúlt néhány évtized
során igen tetemes mennyiségű olyan régészeti lelet került elő,
amelyekből valószínűsíthető, hogy a szarmaták népében a nők igenis részt
vettek a harcban. Vagyis, talán mégis van némi tudományos alapja az
amazonok legendájának. E leletekből egyes tudósok arra következtettek,
hogy a görög mitológiában felbukkanó amazonokat valójában a harcoló
szarmata nők ihlették, azonban komoly tudományos berkekben ez a nézet
nem elfogadott. Mindazonáltal nem lehet tagadni, hogy van összefüggés.
David Anthony, angol régész az Oroszországban és Ukrajna déli részein
feltárt szarmata sírokról ezt mondta:
„A
Don és a Volga alsóbb szakaszainak közelében emelt szkíta és szarmata
síremlékek közel húsz százalékában megtaláltuk harci ruhába öltöztetett
nők maradványait. Fegyverrel és páncéllal úgy festettek, mint a férfiak,
és valószínűleg ez a jelenség gyűrűzött be az amazonokról szóló ókori
görög történetekbe.” A megtalált harcosok maradványainak közel
egynegyede volt nő, akiket leginkább íjakkal felfegyverezve temettek el.
Vera Kovalevskaya, orosz
archeológus elmondta, hogy
„amikor
a szkíta férfiak távol voltak – vadásztak, vagy háborúztak –, a nomád
nők arra kényszerültek, hogy képesek legyenek megvédeni magukat, az
állataikat, és a falvak közelében található földeket. Amikor a szkíták
benyomultak Ázsiába és meghódították szinte a teljes Közel-Keletet, az
egy közel harminc évet felölelő időszak volt, amely alatt a férfiak
távol voltak az otthonaiktól. Ilyenkor a nőknek nemcsak meg kellett
védeniük a falut és a termést, de gondolniuk kellett az utódok nemzésére
is. Ez is lehetett annak a legendának az alapja, hogy az amazonok egy
évben csupán egyetlen alkalommal háltak a szomszédos királyság férfi
tagjaival.” Amíg a modern kori régészet fel nem tárta ezeket a
szkíta és szarmata síremlékeket, és rá nem lelt az eltemetett női
harcosokra, az amazonok eredete még tudományos körökben is leginkább
csak találgatásokra és különféle elméletekre épült. Az
Encyclopaedia Britannica 1911-es kiadása a következőket tartalmazta az amazon szócikk alatt:
„Míg
egyesek úgy vélekednek, hogy az amazonok csupán a mitológia szülöttei,
mások azt állítják, hogy van történelmi bizonyíték a létezésükre. Az
amazonok általában Árészt és Artemiszt tisztelték, és elsősorban ez
utóbbi istennő templomi szolgáiként tevékenykedtek. Egy másik teória
szerint, ahogy a kor földrajzi ismerete egyre szélesebbé vált, több
utazótól is érkeztek olyan hírek, hogy bizonyos területeken léteznek
falvak, amelyeket teljes egészében nők irányítanak. Így emelkedett
felszínre a női harcosok által uralt és lakott királyság legendája.”
Noha
a régészeti leletek bizonyítanak egyfajta eredetet, az évezredek óta
létező legendák sem homályosodtak el, és leginkább ezekre támaszkodva
szokás meghatározni, milyen is lehetett az amazonok élete. A sok
hiedelem közül a legelterjedtebb, amelyben saját királysággal
rendelkeznek, matriarchális társadalomban, a férfiak teljes
mellőzésével. Csupán a népük kihalásának elkerülése érdekében háltak
évente egyszer a szomszédos falvak kiválasztott férfi tagjaival. A
megszületett fiúgyermekeket általában megölték, de egyes források
szerint csak kitették a szabadba, és magukra hagyták őket. A
lánygyermekeket viszont felnevelték, és megtanították őket a
földművelés, a vadászat és a harc minden fortélyára. Más legendák
szerint az amazonok nem feltétlenül éltek férfiak jelenléte nélkül,
hiszen
a háborúkból rendszeresen foglyokkal érkeztek vissza, akiket
rabszolgaként tartottak (és olykor velük is háltak, ha úgy hozta a
kedvük). Ezek a legendák aztán végigkísérték az ókori görög történetírók
legtöbb munkáját, és persze szinte mindenki hozzátette a maga
elképzeléseit, gazdagítva a harcos nőkről festett képet. A legtöbb
esetben úgy tűnnek fel, mint hódító harcosok, akik ádáz ütközetekben hol
hatalmas diadalt, hol csúfos vereséget szenvednek. Természetesen nem
maradhattak ki Héraklész kalandjaiból sem, hiszen a hős egyik feladata
éppen az volt, hogy szerezze meg az amazon királynő, Hippolyta övét.
Nagy Sándor idejéből is maradt egy-két történet, amelyben említést
tesznek az amazonokról. Az egyik szerint Thalestris, az amazon királynő
tizenhárom társával együtt meglátogatta a nagy hódítót, és vele háltak,
annak reményében, hogy az utódot nemz majd nekik. Ezt a történetet a
modern tudomány teljességgel legendának tekinti, amelynek az lehet az
alapja, hogy a szkíta király valóban felajánlotta Nagy Sándornak a
lányát feleségül.
Bár
rengeteg történetben szerepelnek, az amazonok lehetséges, vagy
feltételezhető kinézetéről elsősorban a fennmaradt vázákról, szobrokról,
képekről szerezhetünk tudomást. Eleinte a női harcosokat valamennyire
természetfelettinek ábrázolták, azonban miután elfogadták a létezésüket,
nemcsak a művészetben, de az irodalomban is törekedtek arra, hogy minél
kevésbé tüntessék fel őket meseszerűnek. Általában vadászat és harc
közben ábrázolták az amazonokat (feltételezve, hogy amúgy is ezek
lehettek az elsődleges elfoglaltságaik), íjjal, lándzsával, harci
bárddal, és egy kis pajzzsal felfegyverezve. A korai rajzokon,
festményeken még sisakot is kaptak, amely elsősorban Athéné istennő
sisakjára emlékeztetett. Később már inkább Artemisz képmására festették
meg őket, könnyű ruhában, aztán perzsa öltözékben is feltűntek jó
néhányszor. Ábrázolták őket lóháton és gyalogosan is, és egy időben
fülbevalóval festették őket, így ezeken a képeken könnyen felismerhetők.
A leggyakoribb téma az amazonok és Héraklész küzdelme volt, de sok
esetben csak egy-egy felfegyverzett nőalak látható a képeken.
Ami
az irodalmi vonatkozásokat illeti, Hérodotosz járt az élen az
amazonokról szóló történetek lejegyzésében. Ő úgy értekezett, hogy a
szarmaták valójában az amazonok és a szkíták leszármazottai, és e nép
női harcosairól pedig így írt:
„Lóhátról
vadásztak, és megállták a helyüket a csatamezőn is. Úgy öltözködtek,
akár a férfiak… Volt egy szokásuk, miszerint egy eladósorba került lány
addig nem házasodott, amíg harcban meg nem ölt egy férfit.”
Hérodotosz történetei szerint egy amazon csapat elvetődött a szkíták
területére, ahol – miután megtanulták a szkíta nyelvet – beleegyeztek,
hogy helyi férfiakkal házasodjanak. Később tovább álltak, s a Don folyó
túlsó partján
telepedtek
le, ahonnan a szarmaták is eredeztethetők. A görögök háttérbe
kerülésével, és a rómaiak térnyerésével az amazonokról szóló történetek
jelentősen megfogyatkoztak, bár egy-egy beszámoló tesz szórványos
említést ázsiai harcos nőkről. Évszázadokkal később, a reneszánsz Európa
újból előhozta az amazonok történeteit, de az akkori kornak megfelelően
jóval távolabbi vidékekre, elsősorban a frissen felfedezett
Dél-Amerikába helyezték át a női harcosok birodalmát. 1542-ben Francisco
de Orellana, spanyol felfedező és konkvisztádor végighajózott az
Amazonas folyón, amelyet egy harcias nőkből álló törzs után nevezett el.
A törzzsel állítólag utazásai során akadt össze, igaz, erre nincs
pontos bizonyíték. Az amazonokat a kor több neves utazója, például
Kolumbusz és Walter Raleigh, is megemlíti a feljegyzéseiben, John
Mandeville pedig így emlékezett róluk:
„Az
egész folyó vidékét nevezik Amazóniának (spanyolul e régió neve
Amazonía), és ez itt a nők birodalma. Mindenhol csak nőket látni, sehol
egy férfi.” Azon túl, hogy a középkori szerzők bátran nyúltak
vissza az amazonok legendáihoz, nekik tulajdonítják a csatabárd
megjelenését is. Ez leginkább az ókori görög történetírók
feljegyzéseiben szereplő szkíta fegyverek bemutatásából eredhet. Azonban
nemcsak a reneszánsz utazók naplói mesélnek az amazonokról, hanem egyes
szépirodalmi művekben is visszaköszönnek. Például a Ludovico Ariosto
által írt
Orlando Furioso című
romantikus kalandregényben is. Az itt megjelenő amazon birodalom,
amelyet Orontea királynő ural, sok hasonlóságot mutat a görög
mítoszokkal, hiszen Ariosto is egy férfiaktól mentes, csak nőkből álló
társadalmat vázolt fel.
Az
újkor technikától megrészegült fantasztikus irodalma háttérbe
szorította az ókori vonatkozású legendákra épülő történeteket, azonban a
XX. században feléledő fantasy irodalom, különösen a heroikus fantasy
irányzat új táptalajt szolgáltatott az eltökélt és kemény harcos nők
karakterének. Számtalan regényben kaptak kiemelt szerepet ezek a hősnők,
de a két legismertebb karakter – amelyekre leginkább rá lehet húzni az
amazon jelzőt – Xena és Vörös Szonja. Az előbbi az ókori legendákat
felelevenítő Herkules sorozat egyik mellékszereplőjéből nőtte ki magát a
klasszikus fantasy hősnők egyik meghatározó alakjává, az utóbbi viszont
irodalmi múlttal is rendelkezik. A vörös hajú harcos hölgy ugyanis
legelőször
Robert E. Howard 1934-es
The Shadow Of The Vulture című novellájában tűnt fel Red Sonya of Rogatino néven, s része volt a conani kornak. Később a Marvel által készített
Conan képregényeknek is rendszeres szereplője lett.
A
jelenkor fantasy irodalmában már nincs akkora jelentősége egy páncélba
öltözött, s a karddal igen jól bánó női karakternek, hiszen eléggé
kiegyensúlyozottá vált a hősök és hősnők szerepeltetése. Azonban
mindenképpen érdemes látni, tudni, hogy milyen messzire is nyúlik vissza
a harcos nők, vagyis az amazonok eredete.