A
Chavín központban lezajlott ásatások azt igazolták, hogy a papság
kitűnően használta fel saját céljaira az itt emelt templom egyedi
akusztikai tulajdonságait, így elhitették az emberekkel, hogy a vallási
vezetők az isteneket képviselik, sőt akár istenekké is válhatnak. Ez az
erőteljes, elsősorban az érzelmekre és a pszichére ható manipulációjuk
tette lehetővé, hogy ők legyenek e kultúra uralkodó osztályává.
A
kaliforniai Stanford Egyetem kutatója, Jonathan Abel és munkatársai a
Chavín-társadalom után 1995 óta nyomozó John Rick régész invitálására
érkeztek 2008-ban Chavín de Huántarba. Az itteni ásatások helyszíne az
inkák előtti hatalmas kultúra legjelentősebb történelmi emléke. A térség
Kr. e. 3000 körül népesült be, ám az óriási templomokat csak jóval
később, Kr. e. 1300 és Kr. e. 600 között emelték. Ebben az érában az
uralkodó kaszt nélküli, egyenlőséget hirdető társadalmak helyét átvették
az államok és a birodalmak, amelyek élén egy tehetős kisebbség akarta
megkaparintani az erőforrásokat és leigázni a népet.
Az akusztika csodája
A fennmaradt temetők igen jól tükrözik, milyen változások mentek
végbe annak idején a Chavín kultúrában. A kezdetben általános elfogadott
egyenlőségi eszme háttérbe szorult, és a nép a templomokat irányító
papságot kezdte el tisztelni. A templomok építési technikája és az
alattuk húzódó különös alagútrendszer lenyűgözte Ricket, és igen eredeti
elmélet megalkotására sarkallta. Úgy véli, a papság teljes mértékben
képes volt kiaknázni a templom fantasztikus akusztikai lehetőségeit, és
így bármire képes volt rávenni az egyszerű emberek tömegét. Ennek
ismeretében már nincs mit csodálkozni azon, hogy a papok hatalma
elképesztő méreteket öltött, földre szállt istenekként kezelték őket. Ricknek
természetesen komoly bizonyítékokkal kellett előállnia, hogy ne váljon
nevetség tárgyává, ezért fogott bele a Chavín-visszhang vizsgálatába,
amelyhez szüksége volt Abel és kollegái segítségére. Abban reménykednek,
hogy az alagút hangtani tulajdonságait tanulmányozva sikerül
kideríteniük, mi ment végbe itt a régmúltban. Az általuk is alkalmazott
módszert már a világ több pontján is tesztelték, és már Chavín de
Huántarban is próbálkoztak hasonlóval. A régészek az 1970-es évtizedben
rábukkantak egy meredeken lejtő csatornára, amely első ránézésre
vízvezetéknek látszott. Miután közelebbről is szemügyre vették,
rájöttek, hogy egy aprólékosan kidolgozott, teraszok szegélyezte, kővel
fedett lépcsősor vezet hozzá. A lépcső köveit olyan lazán helyezték
el az építők, hogy az állandó vízáramlás gyorsan elmosta volna őket.
Vajon mi volt ennek a csatornának a funkciója? A kutatók leöntöttek
rajta pár vödörnyi vizet, és így sikerült meglelniük a rejtély nyitját. A
rövid és igen sebes vízáramlás erőteljes és különös hanghatásokkal
járt, amelyeket a csatorna alatt elhelyezkedő kamrákban lehetett a
legkitűnőbben hallani.
A félelem alagútjai
Rick 2001-ben húsz igencsak hasonló hallókürtőt talált, amelyeket a
szárnyas csiga (strombus) héjából építettek. A járatokban olyan Pazar
díszítések voltak láthatóak, amik egyértelműen rituális célokra utaltak.
A kamrák nagysága és a kamrákban keletkező hangokról készített
felvételek alapján kijelenthető, hogy a kamrákban végzett szertartások
egyáltalán nem voltak hétköznapiak: a templom együttes alatti folyosókat
úgy építették ki, hogy a járatokból előtörő hangokat valósággal
természetfeletti élménnyé alakítsák. Az ember többnyire meglehetősen
kicsi időbeli különbséggel képes meghatározni, honnan érkezik a hang.
Visszhangos helyen, például egy lépcsőházban, a visszhangok kb. 15
ezredmásodperc alatt hatolnak el a fülünkig, ennyi időre van szüksége az
agynak a hang érzékelésére. A Chavín kultúra által létrehozott
folyosókon viszont ez a folyamat alig 10 ezredmásodpercre rövidül, tehát
az agyunk sem a hangforrás irányát, sem a távolságát nem tudja
megsaccolni. A hang energiája teljesen körülveszi, szinte elnyeli itt az
embert. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a kamrák
rezonancia-frekvenciája azonos az emberi hang és a strombus hallójáratok
frekvenciájával, továbbá mindkettőt felerősíti. A kamrákhoz vezető
sötét, útvesztőszerű alagutak és az ide belépők által rituális célzattal
fogyasztott hallucinogén szerek együtt hátborzongató hatást
gyakorolhattak az alanyok pszichéjére. Rick ebből azt a következtetést
vonta le, hogy a templomot és földalatti járatait valószínűleg arra
használták, hogy megfélemlítsék és elbódítsák a népet.
Rick szerint igen nehéz meghatározni, mekkora szerepet játszik az
akusztika ebben a különleges folyamatban. A hanggal remekül lehet
befolyásolni az emberi viselkedést − gondoljunk csak arra, miképp
reagálunk ha valaki üvöltözik velünk, vagy ha kellemes, andalító zenét
hallgatunk. A régész úgy véli, a Chavín papok minimum egy évezreden át
tökéletesítették módszerüket, és a hangokkal való játszadozás közben
lassanként ők váltak az ókor legzseniálisabb hangmestereivé, nyugodtan
tekinthetők afféle ősi hangmérnököknek. Az elméletet azonban nem
olyan könnyű bizonyítani, mivel az akusztika az eltelt igen hosszú idő
során változott, és az, amit ma hallhatunk a rejtélyes alagutakban vagy a
templomban, talán nem is hasonlít arra a hanghatásra, amivel az
évezredekkel korábban élt embereknek kellett szembesülniük. Mivel a
templom falai régebben be voltak vakolva, a kutatók először is falat
akarnak építeni, méghozzá ugyanolyan anyagokból, amilyenekre a kamrákban
akadtak, és meg akarják vizsgálni a fal akusztikai tulajdonságait. Ez
után a falat bevakolják, és még egyszer elvégzik ugyanazokat a
méréseket. Ekkor már meg tudják állapítani, mekkora változást jelent a
vakolás az akusztika szempontjából. A csapat tagjai azt remélik, a
vizsgálatok igazolják majd a feltevésüket, miszerint a rendszert
egyértelműen az irányérzék megzavarására alkották meg. Rick biztos benne, hogy hamarosan minden idők egyik legfontosabb régészeti felfedezésével fognak előállni.
|