Az
első eset Assisi Szent Ferenc nevéhez fűződik (XIII. század), később mások is
utánozták. A kutatók általában úgy vélik, hogy ez a ritka jelenség valós, és
főleg azt bizonyítja, hogy az ember idegrendszere, sőt olykor képzelőereje
uralkodni képes a fizikai valóság fölött.
Pszichés
előkészítés
Néhányan
e stigmát állandóan viselték, miként Padovai Szent Antal vagy Sienai Szent
Erzsébet, de mint említettük, akadt néhány "civil" is, akinek a
testén ugyancsak megjelentek a stigmák.
Ez, természetesen, nem véletlenül történt; ezek az emberek gyakorlatilag előtte
hónapokig vagy évekig böjtöltek, nemegyszer elvonultak a világtól, egyéb
látomásuk is volt – maga Jézus jelent meg nekik angyalszárnnyal, ahogy Szent
Ferencnek. Egyszóval valamilyen pszichés előkészítés után következett be a
jelenség.
A múlt század vége felé egy belga nőt – akinek csak a kezén jelentkeztek a stigmák –
orvosprofesszorok is vizsgálták. Gyanúsnak találták kezdetben, hogy a tenyéren
található nyílt sebeken (amelyeket, úgymond, átütött a szeg) nagy mennyiségű
vér folyik ki. Méghozzá olyan sok, amennyi már a hölgy életét veszélyeztette -
mégsem halt bele a vérveszteségbe.
A
tudósok mindent megtettek, hogy Louise Lateau (1850-1883) esetében kizárják a
külső behatásokat. Előfordult, hogy a hölgy egyik kezét több napra egy befőttes
üveghez hasonló edénybe dugták, hogy ő maga se férhessen hozzá. Ám amikor
akarta, a sebből megeredt a vérpatak. 'Amikor akarta' - sokak szerint ebben van
a jelenség kulcsa. Pio Atya az olasz "szent", valódi nevén Francesco
Forgione (1887-1968) számtalanszor reprodukálta Krisztus sebeit a saját testén.
Amellett olykor levitált, és más "csoda" történt vele. Pater Pio
eleinte csak a két kezén mutathatta meg Jézus sebeit, aztán a két lábán és
végül az oldalán is, vagyis mind az öt sebhely látható volt rajta, mi több,
vérzett is.
Nincs
válasz a jelenségre
Az
atyát Rómában a Vatikán szakemberei, valamint hozzáértő orvosok is
megvizsgálták. Az ítélet az volt: "az orvostudomány nem ismeri a választ a
jelenségre". Pater Pio elvonult a külvilágtól, nem mutogatta sebeit. Állandó
orvosi felügyelet alatt állt, és egyéb, meglepő eredményeket is produkált: az
élettel összeegyeztethetetlen hőmérsékletet mértek nála nemegyszer (48
Celsius-fokos lázat), ilyenkor transzba esett. A sebeiből folyó vérnek különös,
semmihez sem hasonlítható illata is töprengésre késztette az orvosokat, akik
élete végéig megfigyelés alatt tartották.
Ismeretes viszont olyan eset, amikor minden megmagyarázható volt. Sőt,
mondhatni mesterséges. A húszas években August Diebel Ruhr-vidéki szénbányász,
az egyik bányaszerencsétlenség után lent maradt a mélyben. Két nagy kő közé
szorult a lába. Két nap, két éjjel várta a mentőket. Tudta, vérkeringés híján
hamarosan elhal a lába. Hamarosan azonban rájött, hogy gondolatai erejével vért tud irányítani
az elszorult erekbe is. Kiszabadítása után otthagyta a bányát, cirkuszokban
lépett fel, és közönség előtt is képes volt előállítani Krisztus sebeit a
testén. Hetente kétszer - mindig szerdán és vasárnap! - a közönség láthatta,
hogy eleinte nincs semmi a kezén, aztán némi idegi erőkifejtés után sorban
megjelenik egy-egy szög 'nyoma'...
Bebizonyosodott hát, nemcsak Diebel esetében, hogy a stigmákat akaraterővel is
elő lehet hívni. Hogy ez így volt-e a híres szentek esetében is? Vagy anélkül,
hogy tudtak volna róla - nagyon 'akarták' a stigmákat, míg végül azok
felbukkantak rajtuk is? Ezen a módon akartak egyesülni Krisztussal, ily módon
átvenni az ő szenvedéseit?