Popper Péter: Az önmagába térő ösvény (részlet)
A "SZELÍD ÖNURALOM" ISKOLÁZÁSA
Iskolázást
írok gyakorlatok helyett, a két fogalom jelentéstartalma ugyanis más.
Az úgynevezett - főként az európai kultúrkörben elterjedt - gyakorlatok a
jógának picinyke szeletét jelentik, és tulajdonképpen "technikai
eszköztárnak" tekinthetők, amelyek a háttértartomány nélkül önmagukban
valamiféle sajátos egészségmegőrző gimnasztikává torzulhatnak. Ez a
lehetőség némi veszélyt is hordoz. Nevezetesen a jógázó esetleg nem
tudja, hogy az intenzív gyakorlatok végzésével "mihez nyúl hozzá", azaz
milyen hatások következhetnek biológiai, de főként lelki és szellemi
életében. Előfordul, hogy a jógázó olyan változásokat tapasztal saját
magán, amelyek megijeszthetik, miután nem tudja beilleszteni mindennapi
életébe, pszichés biztonsága meginog, esetleg pszichoterápiás
segítségért kell folyamodnia. Szerencsére a lustaság, a manírok előtérbe
kerülése a legtöbb esetben fölöslegessé teszi ezt az aggodalmat. Az
európai emberek többségéből hiányzik az önátadásnak az a képessége, ami
keleten még megőrződött, s ezért "jógázásban" is a felszínen marad. A
kizárólag testi gyakorlatok erőltetése a jóga szempontjából hamis
hangsúlyeltolódáshoz is vezethet: a lényeg éppen az ösztön-, érzelmi,
gondolati és főként erkölcsi funkciók fejlesztése lenne, s ehelyett az
egész aktivitás a testre koncentrálódik. Régi szabály, hogy az embernek
három lépést kell előremennie erkölcsi fejlődésében, míg egyet léphet
szellemi síkon.Az iskolázás az egész ember lépcsőzetesen emelkedő és
kiterjedő fejlesztését jelenti, lappangó képességeinek kiművelését,
túlburjánzó sajátosságainak a visszaszorítását, nyesegetését. Az egész
folyamat hátterében viszont egyfajta informáltságnak, elméleti
ismeretanyagnak kell léteznie ahhoz, hogy a dolog valóban működjön. Az
ember ne csináljon önmagával vagy másokkal semmi olyat, amiről nem tudja
pontosan, hogy micsoda, milyen hatáshoz vezet és milyen testi vagy
pszichés mechanizmusokon keresztül. A jógaagitátorok és önjelöltek,
tanítványokra vadászó "guruk" ezekre a kérdésekre a választ általános és
hangzatos, romantikus és misztikus frázisokkal, pesti nyelven szólva
"züfecekkel" szokták általában helyettesíteni. Ennek legkézenfekvőbb
módja a szanszkrit, páli vagy hindu nyelvű terminus technicusokkal való
dobálódzás, ami olyan jólesően kenegeti az ember önértékelését: lám, én
tudok valamit, ami a közönséges ember előtt rejtve van.A jóga egész
képzési rendje tulajdonképpen két részből áll. Egyrészt az elméleti
tanulmányokból, másrészt az iskolázásból. Az iskolázás az önfejlesztés
módszereinek az elsajátítását jelenti, ennek egy részét alkotják az
úgynevezett gyakorlatok. A dolog eddig nyilvános és tanulható. Az
iskolázás szubjektív hatása, a gyakorlatok során megélt élményvilág
viszont a legszigorúbb magánügy, erről évezredek óta tilos beszélni,
"nem téma", meg kell maradnia belső megélésnek!Az alábbiakban
megpróbálom a jógaiskolázás szerkezeti felépítését röviden és érthetően
leírni, leginkább Patanjali rendszertanát követve. Kerülöm az indiai
fogalmak halmozását, egyrészt mert nem ismerem ezeket a nyelveket,
másrészt mert enélkül is minden érthető. Ha egy-egy kifejezés magyar
átírása hibás lenne - mindig hibás -, előre is elnézést kérek az
orientalistáktól. Igazuk van, de az én fülemben így maradt meg, úgyis
tudjuk, hogy miről van szó. Az iskolázás "felépülésének" vázlata
természetesen hiányos lesz, léteznek másfajta csoportosítások, az
iskolázás fő irányától leágazó jógautak, ezeket elhagyom. Lássuk tehát
az egymásra épülő szinteket.
1. A lemondás jógája (Jáma)
Első
megközelítésben tulajdonképpen felére csökkentett tízparancsolat: ne
ölj, ne lopj, ne hazudj, ne féktelenkedj, ne vágyakozz! A lényeg azonban
nem az, hogy mindezeket ne tegye meg az ember, hanem az, hogy ne
kívánja megtenni. Nem félelemből vagy akár belátásból az emberre
kényszerített külső fegyelemről van szó, amelynek bilincsében vergődik
valaki, hanem a belső igény kioltásáról, ha úgy tetszik,
szublimálásáról.A fogalmak tágan értelmezendők. Pusztítani semmilyen
élőlényt nem szabad, de nemcsak testi értelemben. Nem szabad
tönkretenni, "megölni" egy másik ember önérzetét, hitét, ragaszkodását
sem. A lopás sem csak a tárgyi tulajdonokra vonatkozik. Nem szabad
ellopni eszméket, bizalmat, munkaerőt sem, egyszóval nem szabad
kihasználni a másik embert. A hazugság tilalma nemcsak a félrevezetésre,
becsapásra vonatkozik, hanem hamis eszmék, ideológiák még oly jóhiszemű
terjesztésére is. A féktelenség az indulatosságon kívül magában
foglalja a szenvedélyeket is. Ekkor sem szabad kizárólag a drogra vagy
az alkoholra gondolni. A jógától idegen minden fanatizmus, eszmei vagy
vallási türelmetlenség, "megszállottság" vagy ezeknek a bármilyen módon
való szolgálata. A vágyakozás a sóvárgás jelentéstartalma is messze
túlnő az erotikán, beletartozik az anyagiasság, a becsvágy, a
karrierizmus, a gyűjtőszenvedély, általában minden, ami birtoklás.
2. A hit jógája (Nijáma)
Türelmességet,
elfogadást ír elő mindenféle vallás, rítus, eszmerendszer, filozófia,
világnézet, szokás, politikai, tudományos vagy esztétikai meggyőződéssel
szemben. Úgy is nevezhetnénk, hogy a szellemi szabadságjógája. Szabad
másképp látnod, másképp értened a világot, másképp gondolkoznod az
emberi élet dolgairól, mint nekem. Tehát az egocentrikus beállítódás, az
intolerancia megfékezését jelenti, az attitűdöt kívánja megszüntetni,
ami így gondolkozik: "Ő más, mint én. Tehát rosszabb! Azért rosszabb,
mert nem hozzám hasonló." A nijáma tehát magában foglalja pszichikus
értelemben azt, amit a szempontváltás képességének, empátiának nevezünk.
Elutasít mindenféle dogmatikát, megmerevedett világképet, nárcisztikus
előítéletet, ami a "másságban" mindig sátáni, sötét erőket és
szándékokat vél felfedezni. Nemcsak egyénekre vonatkozik ez, hanem
népekre és kultúrákra, sőt abszolutizált tudományos irányzatokra,
iskolákra is.
3. A testtartások jógája (Ászana)
A
test és életfunkcióinak zavartalan működését kívánja biztosítani. A
jóga feltételez bizonyos életerőközpontokat (csakrákat), amelyek egyben a
magasabb rendű szellemi megismerés "szervei" is. Az ászana -
gyakorlatok egyik hatása ezeknek a sokszor "alvó", tehát a mai emberben
nem működő központoknak az aktivizálása. A gyakorlatok ezen kívül
kimutatható fiziológiai hatással is rendelkeznek, amelyek elsősorban a
gerincre, az agyidegek működésére, a belső szekréciós mirigyekre és az
agyra kedvezőek, a különböző szervek vér- és oxigénellátását segítik
elő.Alapelv a "laza" gyakorlatvezetés, minden erőlködés és erőltetés
elkerülése. Minden ászanának van helyettesítő gyakorlata is. Az embernek
meg kellene találnia a saját ászanáit. Emellett általában az
tapasztalható, hogy a rövid ideig kitartott testhelyzeteknek tónus-,
feszültség-, aktivitásnövelő hatásuk van, míg a hosszú ideig végzett
gyakorlatok lazítanak, a nyugalom, az elmélyedés, a befelé fordulás
irányába vezetnek.
4. A lélegzés jógája (Pránajáma)
Az
életerőközpontok aktivizálásának, az életerő (prána) közöttük meginduló
áramoltatásának másik alapvető gyakorlatfajtája. Ismeretesek bizonyos
"taszító légzések", amelyek a légutakat teszik szabaddá a "valódi"
légzőgyakorlatok számára. Ez utóbbiak lényege a lélegzés folyamatának
ritmusos megnyújtása - belégzés - a lélegzet visszatartása - kilégzés -
és a lélegzés folyamatának koncentrált gondolati követése.Tágabb
értelemben formálja az egyén viszonyát a világhoz: felveszek erőket és
hatásokat magamba (belégzés) - felhasználom azokat, átalakítom saját
magam építése érdekében (visszatartás) - s ami ebből keletkezett,
visszaadom a világnak (kilégzés). Oxigént használok fel, amit más lények
termeltek, és széndioxidot és vízgőzt adok vissza, amit más lények
(növények) használnak fel megint. A kozmosz életében való biológiai
szellemi részvételről van tehát szó.Az ászana- és a pránajáma -
gyakorlatokat együttesen Hatha - jógának is nevezik.
5. Az érzékelés jógája (Pratjihara)
Az
emberre állandóan különféle ingerek záporoznak a világból. Az ember -
ennek megfelelően - hol ide, hol oda kapkodja a fejét. A jóga azt akarja
elérni, hogy az ember tudatosan és akaratlagosan képes legyen egy
számára fontos érzéki benyomást megőrizni, és nem hagyja magát attól
eltéríteni más hatások által. Tulajdonképpen az elmélyülés kezdeteiről
van szó. Másképpen a figyelem jógájának is nevezhetnénk. A pontos
észrevevéshez idő és nyugalom kell. Azt akarja elérni, hogy az ember ne
csak nézzen, hanem lásson is, vegye észre azokat a mély információkat,
amelyeket néha a legapróbb jelek hordoznak.
6. A koncentráció jógája (Dharana)
Amikor
a jógázó ura lett érzékelésének és figyelmének, képessé kell tennie
magát arra, hogy adott időtartamra el tudjon fordulni az érzéki
benyomásoktól, tehát időlegesen "elzárja" érzékszerveit, szüneteltesse
működésüket. Ebben az állapotban gondolati aktivitása a képzeteire
összpontosul. Már nem a dolgokra figyel, hanem a dolgok képzeteire,
amelyek benne életre keltek. Másképpen az emlékezés jógájának is
nevezhetjük.A képzetekre való elmélyült koncentráció természetesen
gondolkodási folyamat is. A jelenség körülbelül megfelel annak, amit a
keresztények lelkigyakorlatoknak vagy a görög filozófusok
kontemplációnak neveznek. Lényeges eleme a képzetek és a valóság
időszakos összevetése s e korrekció alapján az újbóli elmélyedés.
7. A meditáció jógája (Dhijana)
A
meditáció ebben az értelmezésben elvont szellemi tartalmaknak való
önátadást jelent. Már nem gondolkozás, hanem átélés. Legtöbbször
valamilyen érzelmi, eszmei vagy erkölcsi igazságot, fontos ismeretet
kifejező tartalomról van szó. A cél az, hogy időlegesen csak a meditáció
tárgya töltse ki az egész pszichikumot, ne jelenjenek meg ezen kívül
álló, vele összefüggésben nem levő érzelmek, asszociációk, gondolatok.
8. A kiüresedés jógája (Szamadhi)
Rendkívül
nehezen elérhető állapot. Azt jelenti, hogy időlegesen eltűnik az
emberből minden pszichés tartalom - nem alvásról van szó! -, nem
érzékel, nem érez, nem emlékezik, nem gondolkozik. Úgy létezik, mint egy
"üres edény", amelyik bármilyen tartalom befogadására kész, ami
belehullik. Az Én, a személyiség ideiglenes háttérbe szorításáról,
megszűnéséről van szó. Ennyiben hasonlít a halál állapotához. A jóga
szerint ekkor nyílik lehetőség egészen mély szellemi megismerésekre. Ez a
helyzet alázatot is reprezentál, el kell fogadni azt is, ha az üresség
üresség marad.A keresztény ezoterikában valami hasonlót neveztek
extatikus állapotnak, de használták a fogalmat még régebbi szellemi
irányzatok is. A babiloni - káldeus kultúra Marduk imája Weöres Sándor
szerint így hangzott:
Először
a partok tűnnek el,azután minden sziget és zátony.Aztán a víz, aztán a
fény, aztán a sötétség.Végül semmi sem marad.Ott megtörténik
felszabadulásunk.Mert szent és örök az Ürességs az emberben fészkel,s az
Ürességben fészkel az ember.
Néhány jó tanács:
1. A jógagyakorlatokat jobb nem elkezdeni, mint abbahagyni. (Egyébként mindenre vonatkozik.)
2. Mindenkinek meg kell találnia a saját jógáját.
3. A valódi Mester sohasem keres tanítványokat. Mindig a tanítvány keresi meg Mesterét.
4.
A tanítvány hűtlen lehet a Mesterhez, de a Mester sohasem lehet hűtlen a
tanítványhoz. A Mester hűségének legbiztosabb jele, ha a tanítvány
szabad marad, nem függ a Mesterétől.
5.
Az iskolázás útját közösen meg lehet tanulni. Megismerésekhez,
megértésekhez jutni csak egyedül lehet.És ez már a legintimebb magánügy.
Abba a szférába tartozik, amiről Hamlet azt mondja: "A többi néma
csend..."
A BUDDHIZMUS JÓGÁJA
Bár
Buddha annak idején letért mind a Szankhija, mind a jóga útjáról, e
tanítások számos elemét felhasználta saját bölcseleti rendszerében. A
jóga különben sem vallás, egyrészt tehát önmagában is gyakorolható,
másrészt "beépülhet" bármilyen világfelfogás testi és lelki
"karbantartási" gyakorlatai közé. Buddha egyedül a testi leromlást
előidéző öngyötrő aszkézisre mondott határozottan nemet. Valószínűleg a
saját bőrén tapasztalta, hogy a testi tönkremenés megtépázza a lelket
is. Az aszkézis helyére a mértéktartást állította. Létezik tehát
buddhista jóga is. Lélektani játékaink során sehol sem foglalkoztunk a
jógagyakorlatok részletes "technikai leírásával és elemzésével. A
tankönyvszagúság veszélyeit elkerülendő most éppen csak rápillantunk a
buddhizmus jógájának építkezésére, ezen belül is természetesen csak az
alapokra.Buddha első követelése az volt, hogy tanítványainak
tisztességes embereknek kell lenniük. (Tulajdonképpen már ez a
követelmény megválthatná a világot, a többit akár el is hagyhatjuk.) A
tisztesség - ha úgy tetszik, az erkölcsösség - az egyszerű mezei
buddhistától azt követelte, hogy ne pusztítson el életet; ne hazudjon,
ne zsákmányolja el mások tárgyi vagy szellemi tulajdonát, tartson
mértéket, és ne legyen kártékony a szexualitásban; s végül, ne
avatkozzon be művileg saját lelki-szellemi életébe izgató- vagy
kábítószerek alkalmazásával. A szerzetesek életét ezen túl a teljes nemi
absztinencia; bizonyos étkezési korlátozások; többfajta szórakozás,
cicomázás, hivalkodás tilalma; valamint az anyagi javak halmozásának
megtiltása szigorította.Ezután következett annak az elérése, hogy a
tanítvány ne váljon az érzéki benyomások rabjává, beleértve a látás, a
hallás, az ízlelés, a szaglás, a tapintás útján szerzett élményeket és
az ezekről való képzelgést.Az emberi természet ismeretében a
Megvilágosodott szükségesnek látta külön hangsúlyozni a mértékletes
evést. Azt szerette volna elérni, hogy a tanítványok ne az élvezetért,
hanem a test egészségben tartásáért táplálkozzanak. Az elhízás, a zsír
és a hús elburjánzása a test eluralkodását jelenti a szellem felett.
Állítólag Buddha pocakos ábrázolása sem arról beszél, hogy a Mester
kövér volt, hanem a sanyargató aszkézissel való szembenállásának
szimbóluma.Ezután következne mindenféle testi és lelki diszharmónia
kiküszöbölése. Az embernek éppúgy rendben kell tartania emésztését, mint
az érzelmi háztartását, indulati életét, kapcsolatait,
becsvágyát.Kiemelkedően fontos az összeszedettség követelménye. Azt
fejezi ki, hogy bármit csináljon is az ember - beleértve legegyszerűbb
mindennapi teendőit -, bármilyen kritikus helyzetben tevékenykedjen is,
mindig legyen éber a figyelme, működjék az önkontrollja, vagyis tudja,
hogy éppen mit tesz.Ezek után a tanítvány kereshet egy nyugodt zugot
magának, ahol elkezdheti meditatív elmélkedéseit. (Vajon hány születés
és halál kell ahhoz, amíg ide elérkezik?)Az erkölcsi-szellemi fejlődés
eme szintje nélkül tulajdonképpen fölösleges is hozzáfogni a meditációt
előkészítő gyakorlatokhoz:
1.
Nyugodtan kell ülni, a saját legkényelmesebb ülésben. Mégis jó, ha ez
keresztbe vetett lábbal történik. Koncentráció esetén a testtartás
egyenes, meditáció esetén előregörnyedt. A közvetlen fiziológiai,
vegetatív hatás szempontjából, ha valaki fáradékonyságát,
aluszékonyságát akarja megszüntetni, egyenesen üljön; ha az
álmatlanságtól, izgatottságtól, feszültségektől akar megszabadulni,
görnyedjen előre.
2. Behunyt szemmel, lassan, folyamatosán, ritmusosan lélegezzen. Koncentráljon az orrnyílásokra.
3.
Most a lélegzések során képzeletben fel kell idézni a mellkas, a
rekeszizmok, a has ritmikus mozgását, tágulását és összehúzódását.
4.
Ezután a levegő útjára koncentráljon a ki- és belégzések alatt. A
lélegzés kezdetére, folyamatára és végére. 10-10 légzésnél ne végezzünk
többet.
5.
Behunyt szemmel úgynevezett gondolati masszázst végezzünk. Elindul a
nyaktól, érinti a vállakat, a karokat, a kezeket, a mellkast, a hátat, a
derekat, majd a comb, a térd és a láb következik.
6.
Mély belégzés után hangosan zengesse az OM-ot, míg a hang hosszan és
zümmögve elhal. Az OM tulajdonképpen AUM-ként hangzik, ahol az A az éber
tudati állapotot, az U az álomtudatot, az M a mélyalvás tudatállapotát
reprezentálja.
7. Ezután az OM némává válik, már csak az ember lelkében zeng.
8.
Ez a belső OM elvezethet az érzelmi és gondolati kiüresedéshez. Ez már a
meditáció küszöbe. Addig marad ebben a helyzetben az ember, amíg be nem
tör az első gondolat vagy érzés. Azt jól szemügyre veszi, majd befejezi
a gyakorlatot. Az OM-gyakorlatokat legfeljebb háromszor érdemes
megismételni egy ülésben.
Amint
látjuk, minden út a belső kiüresedés Rómájába vezet.Mógallána, aki
eredetileg matematikus volt, majd Buddhához csatlakozva egyik
legkiemelkedőbb tanítványa lett (míg a titthahívők agyon nem verték),
elgondolkozva a Tanításon, azt kérdezte: "Hogyan lehetséges az, hogy
adva van a megvilágosodáshoz vezető út, van tanító is, vannak
tanítványok is, akik ezen az úton akarnak járni, s a legtöbben mégsem
érik el a célt?"Mire Buddha: "Két ember fordul hozzád, hogy mondd el
nékik, hogyan lehet eljutni Rádzsagáha városába. Részletesen elmondod
nekik az útirányt, a kanyarodásokat, a kereszteződéseket, arról is
felvilágosítod őket, hogy milyen veszélyeket kell elkerülniük. Az egyik
ember betartja az utasítást, és sikeresen eljut Rádzsagáhába. A másik
nem tartja be az utasításokat, és eltéved. Hogyan lehetséges
ez?"Mógallána (megtörten): "Éppígy bajlódok én is, uram, Gótáma.
Számtantanár vagyok én, uram, Gótáma."Igen, könnyen eltéved az ember,
még ha számtantanár is.
|