Következzék hát a szeretet-meditáció bemutatása. Ezt az elnevezést én találtam ki, mint látni fogod majd, éppen akkor, amikor ebben a meditációban benne voltam. Különben jól ismert folyamat. Ez az, amikor az ember talál valamit, önmagán kívül, amin meditál. Ezt a valamit hívjuk "meditációs objektumnak".
Ez a valami lehet egy rózsa, egy ember, egy eszménykép, egy irodalmi
hős vagy téma, de lehet egy gondolat is, egy szent, egy bölcs, Jézus,
Buddha vagy maga az Isten. A lényeg, hogy ez a tárgy a
meditációs folyamat elején még rajtam kívül van: először csak nézem,
aztán közeledem hozzá, aztán belebújok, s végül eggyé válok vele.
A "kívül" szó ekkor már értelmetlenné válik, mint ahogy azt sem lehet
megállapítani, hogy én oldódtam-e bele az Ő valóságába, vagy Ő öltött-e
testet bennem. A dolog úgy indult, hogy rajtam kívül létezik egy
"másik", egy Te, egy nem-én, s ha ez éppenséggel nem személy, hanem
gondolat, akkor még nem az enyém, hanem valaki másnak a gondolata.
Ahhoz, hogy az enyém legyen - vagy én az övé, teljesen mindegy -, énem
páncélját meg kell repesztenem, ki kell bújnom belőle, előítéleteimet és
gátlásaimat le kell vetnem, oda kell adnom magamat, át kell élnem -
azonosulnom kell vele. Amíg nem vagyok teljesen fedetlen, amíg ruhástól,
véleményestől s különféle "koncepciókkal" takartan magamra akarom
húzni, addig az eggyéválás csodája nem történhet meg - a másik rajtam
kívül marad, s a megtermékenyülés nem jön létre. Az arab és a zsidó hagyomány a szexuális aktust megismerésnek nevezi. Testünk csakis akkor ismeri a másikat, ha belehatol, vagy ha magába engedi. Addig idegen, vagy legfeljebb ismerős. Valamennyien magányosan, bőrünkbe zártan élünk, s szakadékos távolság választ el másoktól.
Csupán a szánk és a nemi szervünk az a födetlen, nyílt sebhez
hasonlatos nyílás rajtunk, amelyen keresztül egymásba hatolhatunk,
amikor is a két test eggyé válik, egymásban lélegzik, s a két biológiai
organizmus egymást kölcsönösen befolyásolja. A férfi test a nőben éli
meg létének csúcspontját, s a női test a befogadás pillanatában találja
meg a női sors értelmét. Valójában az aktus végső , eksztázis-pontján a
férfi vagy a nő szónak nincs is értelme, mert egy suhanó pillanatig a
kettőből egy lesz, s az örömben - vagy nevezzük még egyszerűen kéjnek - a
testi ember valami olyasmit él át, amit soha, semmilyen más módon
átélni nem tud, mert megszűnt a különváltsága, eggyé vált a másik
nemmel. Roppant nehéz a kéjérzést csupán testi síkon magyarázni,
mert az emberi test, lélek és szellem szétválaszthatatlan együttese, s
ebbe az érzetbe sok más érzés, vágy, gondolat, vonzalom, álom és rejtett
szellemi szomjúság is bele van csomagolva, s ilyenkor ezek mind - ha
tudattalanul is - kielégülésre törnek. Amit külön is lehet
érezni, az, hogy ez a test csúcsélménye. Egyszerre beteljesülés és kis
halál. Ami meghal, az a "külön", s ami létrejön, az az "egy vagyok
vele!". Még az önkielégítés sem magánélmény, mert itt a másik nem valóságát a képzelet helyettesíti.
A feszültség pedig, amely ilyenkor feloldódik, abból adódik, hogy
egyikünk sem csak nő és csak férfi- hanem együtt a kettő! De mivel a lét
ősdrámája miatt mindig csak az egyik pólust élhetjük meg, lényünk
örökös feszültségben van. Ezen az sem változtat, ha valaki biszexuális,
mert az aktusban az ő lénye is kettészakadt: nem "egységes", csak
ide-oda ugrál, egyik pólusból a másikba. Életünk legnagyobb
feszültségét és magányát nem társadalmi gondok okozzák, hanem az, hogy
"csak nők" vagyunk, vagy "csak férfiak". Ez a feszültség és magány oldódik fel néhány átsuhanó percig vagy másodpercig a testi ölelésben. Hasonló feszültségben él lelkünk és szellemünk is. A testek eggyéválásának élményét úgy hívjuk, hogy KÉJ. A lelkek hasonló, de magasabb szintű élményét úgy, hogy BOLDOGSÁG. A szellemét pedig úgy, hogy ÜDV. Két test vonzalmát úgy nevezzuk, hogy erosz. Két lélekét úgy, hogy philia. A szellemek egységvágyát pedig úgy, hogy agapé.
Mindhármat pedig Szeretetnek - az élmény színét, méltóságát és
teljességét az határozza meg, hogy ki milyen szinten éli meg. A mai ember a testével oly mértékben azonosította magát, hogy alig ismer mást, mint az eroszt és a kéjt. Azért keresi és üldözi állandóan, mert ez az egyetlen meditációja. (...)
Az erosz, philia és agapé tehát nem különböző dolgok, hanem ugyanannak a
valaminek -a szeretetnek- különböző szintjei. Akik ebben a mélyre
zuhant világban eljutnak a philia szintjére, megélik azt a ritka
élményt, hogy a szexualitás nem hiányzik nekik. És itt fontos
az, hogy nem a szexualitás elutasításáról van szó, hanem annak
átminősítéséről. Lépcsőfokokat nem lehet átugorni. A lépcsőn csak úgy
lehet felmenni, hogy minden lépcsőfokot meg kell járni. Valamit csak
akkor lehet átminősíteni, ha azt már megtapasztaltam. Ezért a szeretet
az ember számára a szerelemmel kezdődik. Hogy sikerül-e feljebb lépnie,
az (részben) rajta (is) áll. Erre az átminősítésre példa Buddha
élete, aki a megvilágosodás univerzális élményéért otthagyta a
feleségét. Amikor mint megvilágosult hazatért hűséges feleségéhez, az
képtelen volt megérteni, hogy most szereti őt igazán és először, amikor
szeretete olyan végtelenné tágult, hogy mindent és mindenkit magába
ölel. És ehhez a szeretethez nem kell már ölelkezniük, sírva
összeborulniuk, mert ez olyan állapot, amely örök és elveszíthetetlen.
A szeretet minden szintje "szerelmes szeretet". Azonban ahogy a lelki
szeretetből hiányzik már az érzékiség húsmelege, a behatolás és a
befogadás testi eksztázisa, úgy hiányzik az isteni szeretetből
mindenfajta érzelmesség. Hiányzik belőle a "csak te vagy!" és a
"nélküled nem tudok élni!" Hogy mégis érzékelhető legyen az
agapé szerelmes szeretete: az ember a lelki szeretet szintjén, a
philiában érzi úgy, hogy akár az életét is feláldozná azért, akit
szeret; Jézus - agapé szeretettel - annyira szerette még a leghitványabb
embert is, hogy az életét is odaadta érte, s vállalta a szenvedést és
kínhalált - amivel viszont anyjának mérhetetlen fájdalmat okozott.
Az agapé már nem földi érzés, hanem univerzális egységtudat. Nem ismeri
sem a halált, sem az elmúlást: ebben a szeretetben mindenki örökké él s
együtt van. Ez már az Örök Láng lobogása - de ez a láng lobog, világít, ad fényt és meleget a gyertya lángjában is.
A hegycsúcsra csak úgy lehet feljutni, ha megmásszuk a hegyet. Hiába
akar az ember csalni: amit nem tapasztalt meg és nem minősített át, nem
emelt fel, oda vissza kell mennie. Buddha azért tudta legyőzni a
kísértést, amikor az gyönyörű nő alakjában jelent meg előtte, mert
mindazt - a test szerelmét, a kéjt - már átélte és átminősítette
önmagában. Ha nem így lett volna, akkor engedett volna a csábításnak,
vagyis VISSZA KELLETT VOLNA MENNIE. Jézusnak ezt az utat nem
kellett bejárnia. Mert ő nem lentről kellett felemelkedjen,
megtisztuljon, hanem éppen az ő örök tisztaságával és fényével
világította meg az utat. Ő a Sátánt a pusztában nem a földi
megtapasztalások "tanulságai" által győzte le, hanem Isteni mivolta,
tisztasága által, amelyet földi testben élve is megőrzött.
|