A Karma, avagy az Ok és okozat törvénye
Minden
cselekedet(ünk) erőhatást vált ki, amely ugyanolyan töltéssel tér
vissza hozzánk... Ki mint vet, úgy arat. Ha úgy cselekszünk, hogy az
boldogságot és sikert hoz másoknak, boldogság és siker lesz a karmánk
gyümölcse. A karma az emberi szabadság örök érvényesülése...
Gondolatainkból, szavainkból és tetteinkből szövődik a háló körénk.
Swarni Vivekananda
Az
élet harmadik spirituális törvénye a Karma törvénye. "Karma": egyszerre
jelenti a cselekedetet és annak kihatásait. Egyszerre ok és
következmény, mivel minden cselekedet(ünk) hatásokat vált ki, amelyek
ugyanolyan töltéssel visszatérnek hozzánk. Nincs a Karma gondolatában
semmi szokatlan. Mindenki ismeri a szólást: "Ki mint vet, úgy arat."
Nyilvánvaló, hogy ha boldog életet akarunk, meg kell tanulnunk a
boldogság magvait vetni. A karma tehát magában foglalja a tudatos
döntéshozatalt. Lényegében korlátlan a döntési szabadságunk. Létünk
minden pillanatában a lehetőségek teljes köre, korlátlan döntés áll
előttünk. E döntések némelyikét tudatosan hozzuk meg, más döntéseket nem
tudatosan. A karmikus törvény megértéséhez és minél teljesebb
alkalmazásához a legjobb út, ha tudatosítjuk pillanatról pillanatra
meghozott döntéseinket. Akár tetszik, akár nem, minden, ami e
pillanatban történik, a múltban hozott döntések gyümölcse. Sajnos
választásaink jó része nem tudatos, és emiatt nem is gondoljuk azokat
döntéseknek - pedig azok. Akit megsértettek, valószínűleg megsértődik.
Akit megdicsérnek, bizonyára kivirágzik és elégedettség tölti el. De
gondoljuk csak át: ezek is választási lehetőségek közti döntések. Akit
megsértettek, eldöntheti, hogy megsértődik-e. Akit megdicsérnek,
ugyancsak eldöntheti, hogy engedi-e hatni magára a hízelgést. Másképpen
is megfogalmazhatjuk ezt. A legtöbb ember, bár korlátlan döntési
lehetőségei vannak, mégis feltételes reflexek készletével reagál,
amelyeket más emberek vagy a körülmények váltanak ki rajta. Viselkedése
előre megjósolható. Ezek a feltételes reflexek ugyanolyanok, mint
amelyeket Pavlov mutatott ki. Pavlov kísérletei során rendszeresen úgy
adott enni a kísérleti kutyának, hogy egyidejűleg csengő szólalt meg. A
kutya hamarosan a csengő puszta hangjára is nyálazni kezdett, mivel az
ilyen kondicionálással az egyik benyomás társult a másikhoz. A legtöbb
ember, szintén valami ilyenfajta kondicionálás eredményeképpen, betanult
és előre megjósolható viselkedéssel válaszol a környezet hatásaira. Úgy
tűnik, mintha az emberek és a körülmények automatikusan váltanák ki a
válaszokat, és teljesen feledésbe merül, hogy ezek az emberi lét során
pillanatról pillanatra meghozott döntések. Egyszerű mechanizmussal,
odafigyelés nélkül sorjázó döntések. Ha egy pillanatra visszanézünk és
úgy szemléljük a meghozott döntéseket, mint ahogyan a mostani, épp
tudatos visszanézés pillanatában viselkedünk, akkor ezzel az egész
tudattalan folyamatot átemeljük a tudatos világba. A döntések ilyen
tudatosítása hatalmas fejlesztő erő. Bármely döntés meghozatalakor két
kérdést tehetünk fel magunknak. Először is: "Mik a döntésem
következményei?" A szívünk mélyén azonnal világosan kirajzolódik a
válasz. Másodszor: "A döntésem boldogságot hoz-e számomra és a
körülöttem élők számára?" Ha a válasz igenlő, akkor a döntés helyes. Ha a
válasz nemleges, akár a saját, akár mások szempontjából, akkor a döntés
elvetendő. Ilyen egyszerű ez. Csak egyetlen döntés van a minden
pillanatban rendelkezésre álló végtelen lehetőségi körből, amely
számomra és mások számára egyaránt a boldogságot eredményezi. És amikor
ezt a bizonyos döntést hozza meg valaki, azt hívják spontán módon helyes
viselkedésnek. Ez egyszerűen a megfelelő pillanatban megtett megfelelő
lépés. Minden helyzetben a kínálkozó helyes válasz. Ez az a döntés,
amely előrelendíti a döntést meghozót és mindenki mást, akit csak érint.
Az élet nagyon érdekes módon segíti a spontán helyes döntéseket. A test
érzéseiben jelentkeznek ezek a jelzések. Az ember közérzete kétféle
lehet: vagy jól érzi magát, vagy nem. Érdemes megfigyelni egy-egy döntés
tudatos mérlegelésekor, hogy a test hogyan válaszol: "Ha így döntök, mi
történik?" Ha a test válasza nyugodt, a döntés helyes. Ha a test rossz
érzésekről küld jelzést, akkor a döntés nem a megfelelő. Egyeseknél a jó
és rossz közérzet a "napfonat" környékén jelentkezik, a legtöbb
embernél azonban a szívtájékon. (Egy-egy csakránk helyén - A szerk.)
Érdemes tudatosan a szívre figyelni és a szívet kérdezni arról, mi a
teendő. A válasz kis várakozás után egyértelműen jelentkezik, fizikai
érzésként. Lehet, hogy épp csak halványan érezhető, de teljesen
valóságos fizikai válasz lesz. Csak a szív tudja a helyes választ. Sokan
érzelgősnek tartják a szívet, pedig nem az. A szív intuitív, egészében,
összefüggéseiben, kapcsolataival együtt, arányosan fogja fel a
dolgokat, nem pedig a nyereség-veszteség tengely mentén. Az egyetemes
idegközponthoz kapcsolódik, a tiszta lehetségesség, a tiszta tudás és a
végtelen szervező erő mezőjéhez, és mindent számba vesz. Időnként
ésszerűtlennek tűnik, de a szív sokkal pontosabban és sokkal
szabatosabban képes figyelembe venni a dolgokat, mint ahogy az az
ésszerű gondolkodás határain belül lehetséges. A Karma törvénye
használható pénz és gazdagság megteremtésére, és arra, hogy minden jó -
tetszés - szerint bármikor áradjon hozzánk. Először azonban tudatosítani
kell, hogy a jövő az élet minden egyes pillanatában meghozott
döntéseiből következik. Ha ezt rendszeresen megtesszük, akkor a Karma
törvényét teljes mértékben alkalmazzuk életünkben. Minél tudatosabb
szinten hozzuk meg döntéseinket, ezek a döntések annál inkább spontán
helyes lépéseket eredményeznek - mind magunk, mind mások számára.
********************************** Mit lehet mondani a múltban rejlő
karmáról és arról, hogy ez hogyan hat jelen életünkre? Három megjegyzést
tehetünk a múltban rejlő karmáról. Az első a karmikus adósság
megfizetése. A legtöbb ember úgy dönt, hogy megteszi ezt. Természetesen
ez sem tudatos, de ez is egy meghozható döntés. Néha hatalmas szenvedés
ezeknek az adósságoknak a megfizetése, de a Karma törvénye szerint a
világegyetemben nincs olyan adósság, amely törlesztetlen maradna. A
világegyetemben tökéletes a számontartás és minden, ami létezik, állandó
oda-vissza energiacserében él. A második lépéslehetőség: karmánk
átalakítása előrevivő tapasztalattá. Ez nagyon érdekes folyamat,
amelyben az ember önmagával tanakodik karmikus adósságának
megfizetésekor: "Mit kell megtanulnom ebből a tapasztalatból? Miért
történik mindez, mit akar tudtomra adni a világegyetem? Hogyan kell
beépítenem ezt emberi sorsomba? Hogyan tehetem hasznossá ezt a
tapasztalatot embertársaim számára?" Ennek során az ember keresi és
beépíti az alkalmakat dharmájába, életpályájába. Erről a siker hetedik
spirituális törvényénél ejtünk szót. Így lehetséges a karmát új mederbe
terelni. Ha például valaki sportolás közben eltöri a lábát, felteheti a
kérdést: "Mit tanulhatok ebből az esetből? Mit akar tudtomra adni a
világegyetem?" Az üzenet talán csak annyi, hogy lassabban és óvatosabban
kell élnie, vagy a továbbiakban jobban kell figyelnie a testére. Ha az
illető dharmája mások tanítása, akkor tovább (kell) kérdeznie: "Hogyan
adhatom tovább ezt a tapasztalatot embertársaimnak?" Elhatározhatja,
hogy könyvet ír a biztonságos sportolásról, vagy a vele történt baleset
megelőzésére lábszárvédőt vagy különleges cipőt tervez. Ily módon,
miközben karmikus adósságát törleszti, a bajokat jóra fordítja, úgy,
hogy az jólétet és kiteljesülést hoz számára. Ez a karma átalakítása
pozitív tapasztalattá. A karmától nem menekülni kell, hanem a karmikus
helyzeteket tudni keli felhasználni és új, pozitív karmát teremteni
belőlük. A Karma kezelésének harmadik módja a karmán túljutás. A karmán
túljutni annyi, mint függetlenné válni attól. A karmán úgy lehet
túljutni, hogy az ember folyamatosan élményt gyűjt a Köztes térről, az
Önvalóról, a Szellemről. Olyan ez, mint amikor egy piszkos ruhát
kimosunk a patakban. Valahányszor kimossuk, néhány folt eltűnik. Újra és
újra mosva mindig tisztul egy kicsit. A karma feladatrétegein
áthaladni, vagy azokat tisztítani úgy lehet, hogy az ember eljut a
Köztes térbe és ismét visszatér onnan. Természetesen ez a meditációs
gyakorlatokkal lehetséges. Minden cselekedet karmikus helyzet, akár egy
csésze kávé ivása is. Emlékké válik, amely talaján vágyak alakulnak ki, a
vágyak pedig ismét tettekre indítanak. A lélek mozgatói a karma, az
emlékezet és a vágyak. A lélek a karma, az emlékezet és a vágyak
szövedékéből álló tudat. Ezek tudatosulásával válik az ember a valóság
tudatos alakítójává. Ha pedig a döntéseket egyre inkább tudatosan hozzuk
meg, ezekből olyan tettek születnek, amelyek kibontakoztatnak minket és
a körülöttünk élőket. Ez minden, amit tenni kell. Amennyiben a karma
fejlesztő erő - az Önvaló számára is és mindazok számára, akikre az
Önvaló hat -, úgy a karma gyümölcse boldogság és siker.
A KARMA, AVAGY AZ OK ÉS OKOZAT TÖRVÉNYÉNEK ALKALMAZÁSA
Az alábbi lépésekkel érvényre juttatom életemben a Karma törvényét:
1.
Ma pillanatról pillanatra figyelem a döntéseimet. Puszta
megfigyelésükkel tudatossá teszem ezeket. Szem előtt tartom, hogy a jövő
bármely pillanatára a legjobb felkészülés a teljes tudatosság a
jelenben.
2.
Bármely döntésemnél felteszek magamnak két kérdést: "Mik a döntésem
következményei?" és "A döntésem boldogságot hoz-e számomra és azok
számára, akiket érint?"
3.
Megkérdezem a szívemet és követem az iránymutatását, aszerint, hogy jó
vagy rossz érzést közvetít az üzenete. Ha jó érzéssel válaszol,
hátrahagyva a kötődéseket, előrelépek. Ha rossz érzéssel válaszol,
megállok és belső képekben lepergetem esetleges lépésem következményeit.
Ez az útmutatás lehetővé teszi, hogy a magam számára és minden
körülöttem élő számára spontán módon helyes döntéseket hozzak.
|