A zavart elméjű ember szinte minden korban nagy
érdeklődést váltott ki a magukat ebből a szempontból egészségesnek
gondolókból, de ez az érdeklődés nem feltétlenül jelentette az
együttérzést és az emberséges bánásmódot. Az emberiség történetének
legtöbb időszakában az elmebetegek sorsa a kiközösítés és az elkülönítés
volt. Amit ma mentális zavarnak, elmebetegségnek titulálunk és orvosi,
pszichiátriai esetnek tekintünk, az egyes időszakokban más és más
magyarázatot és "kezelést" kapott.
Elődeink sokszor csöppet sem kellemes módszereket alkalmaztak a
démonok vagy éppen az ördög elűzésére. A tudomány és az emberek
hozzáállása a mentális zavarokhoz nagyot változott az évszázadok és
főleg az utóbbi száz év során, mégis elgondolkodtató az a felmérés,
amely szerint a megkérdezettek közel fele úgy véli, hogy ha nem is az
ördög de az elmebetegek saját maguk felelősek betegségükért.
A
történelem előtti idők embere azt gondolta, hogy test és lélek a jó és a
rossz erők csatározásainak színtere, a rendellenes viselkedés pedig a
rossz szellemek győzelmének bizonyítéka. Ilyenkor a rossz szellem
testből való kiűzésével igyekeztek gyógyítani. Ha a kiűzés sikertelen
volt, akkor kikanyarítottak koponyájukból egy kör alakú darabot, hátha
ott távozik a gonosz. (Más feltételezések szerint a kőkorszaki leleteken
megfigyelt koponyalékelés azonban nem szelleműzés, hanem korabeli műtét
nyoma.)
Az ókori egyiptomiak, zsidók és kínaiak a furcsa
viselkedésű embereket szintén úgy kezelték, mint akikben szellemek
lakoznak. ők a koponyalékeléstől eltekintettek, viszont úgy gondolták, a
szellem nyilvánvalóan jól érzi magát a testben, ha azt nem hajlandó
elhagyni, tehát kellemetlen lakhellyé kell számára tenni. Ezt az
eljárást a sámán vagy pap végezte, imák mormolásával, sértegetésekkel,
hangos kiabálással, ártalmas italokkal próbálta távozásra bírni a
gonoszt.
Bár
a szelleműzés még sokáig tartotta magát a gyakorlatban, az ókori
görögök és rómaiak egyéb alternatívákat is felvetettek az abnormális
viselkedésre adott magyarázatokban és kezelésükben. Hippokratész például
elsőként gondolta azt, hogy az ok az agy megbetegedésében keresendő,
ezt pedig mint minden egyéb betegséget a testben áramló folyadékok
egyensúlyának megbomlása idézi elő. Ezek a folyadékok a sárga és a
fekete epe, a vér és a nyál. Ebben a korban már számos elmebetegséget is
leírtak, így például az oktalan szomorúságot, azaz a melankóliát, a
mániát, a demenciát vagy testi tünetekkel, de szervi ok nélkül
jelentkező hisztériát. Hippokratész felfogása szerint például a mánia a
sárga epe, a melankólia pedig a fekete epe túlsúlyára vezethető vissza.
A
római Galénusz azt figyelte meg, hogy a kóros viselkedés lehet szerelmi
csalódás, anyagi gondok, illetve fejsérülés vagy túlzott
alkoholfogyasztás következménye. Ebben a felismerésben azt volt az
újdonság, hogy ezeket érzelmi és testi kiváltó okokként különböztette
meg, és kezelésüket is eszerint írta elő. Az ilyen és ehhez hasonló
elméletek elterjedésének következtében az ókori görög és az ókori római
birodalomban az elmebetegeket testi-elki kezelésben egyaránt
részesítették. Hangsúlyt fektettek a meleg, barátságos légkörre, volt
masszázs és fürdőkúra, és csak ezután következtek a megfékezést szolgáló
drasztikus fizikai eszközök.
A
középkorban az egyház egyre jelentősebb hatalomra tett szert, ezzel egy
időben újból megerősödött a demonológia, azaz a "gonoszban való hit". A
deviáns viselkedést már nem testi vagy lelki okokra vezették vissza,
hanem a sátánnal hozták összefüggésbe. A korszak amúgy is háborúkkal,
felkelésekkel, hatalmas járványokkal volt terhes, és ennek következtében
megnőtt a mentális abnormalitások előfordulása is. Nem volt ritka a
tömeghisztéria, amikor az emberek közös hallucinációkat éltek át.
Egy-egy ilyen hallucináció során azt gondolták, hogy mindnyájukat egy
tarantella nevű pók csípte meg, melyet orvoslandó, közös vitustáncba
kezdtek. A furcsa tánc során a földhöz verték magukat és letépkedték
ruháikat. Egy másik típusú hallucináció során azt képzelték, farkasok
kerítették őket hatalmukba, egész testüket szőr borítja, hogy ők maguk
is farkasokká váltak.
A gyógyítás szinte kizárólag a papok
feladata volt, az ő legfőbb módszerük pedig az ördögűzés. Az ördögűzési
technikák nem sokban különböztek a korábban sámánok által végzett
szelleműzéstől. A kor híres-hírhedt intézménye, az inkvizíció
valószínűleg nem csak eretneknek számító gondolkodót, hanem rengeteg
elmebeteget is a halálba küldött. A szerintük az ördöggel lepaktálókat, a
boszorkányokat különböző próbáknak vetették alá (pl. összekötözve vízbe
dobták őket, izzó vasat adtak a kezükbe). A próba tulajdonképpen
egyszerű volt: ha túléled minden bizonnyal az ördög szállt meg, ha nem
éled túl, legalább a mennyországba jutsz.
A középkori ördögűző módszereket csak azon "szerencsés" elmebetegek
élték túl, akik börtönbe vagy szegényházba kerültek, de egyes becslések
szerint így is több millióan haltak bele a lélek megmentésére tett
kísérletekben. A középkori világrend hanyatlásával azonban más
vélemények is teret kaptak, ami némi változást hozott az elmebetegségek
kezelésében.
Az új magyarázatok már nem a természetfelettinek
tulajdonították az elme zavarodottságát. Egy Johann Weyer nevű német
orvos könyvében például azt írja, hogy a boszorkányok csupán boldogtalan
emberek, kiknek elméje elborult, lelki egyensúlyukat pedig
elveszítették.
Az
ilyen és ehhez hasonló nézetek hatására az elmebetegekkel való bánásmód
mintha változásnak indult volna a középkorhoz képest. Egyre inkább
terjedt az az elgondolás, hogy a szerető gondoskodás és kezelés segít
leginkább a betegek állapotán. Kezdetben, a XVI. században, azért hozták
létre az első tébolydákat, hogy mindezt biztosítani tudják. A megfelelő
ellátás azonban csakhamar háttérbe szorult, mivel ezeket a helyeket
elözönlötték az elmebetegek. A túlzsúfolt tébolydák inkább börtönökhöz
kezdtek hasonlítani, ahol a betegeket leláncolva tartották és rendkívül
kegyetlenül bántak velük.
Az egyik leghíresebb ilyen jellegű
intézmény a londoni Bethlehem kórház, a helyi kiejtés szerint a Bedlam
volt. Valóságos körtúrákat szerveztek ide, hogy az előkelőségek
mindössze egy pennyért megtekinthessék a leláncolt, rongyokba
burkolódzott, állati szinten vegetáló őrülteket. Hasonló módon tették
közszemlére a szerencsétleneket a bécsi Bolondok Tornyában is, külső
folyosókon összezsúfolva őket, hogy a turisták kíváncsiságát
kielégíthessék. A borzalmas körülmények mellett azonban sokszor a jó
szándékkal, tudományos alapon kialakított kezelési módok sem voltak
sokkal jobbak az ördögűzés borzalmainál. Úgy gondolták például, hogy az
elmebetegek agya vérrel van elöntve, ezért az érmetszés lehet számukra a
megoldás. Ezzel a módszerrel gyakran bizony meg is ölték a beteget
A
botrányos eszközök és módszerek használata egészen a XIX. századig
mindennapos volt. Az első komolyabb reformokat a párizsi La Bicetre
intézetben hajtották végre az 1700as évek végén. A betegeket
megszabadították láncaiktól, celláikat napfényes szobákra cserélték,
szabadon járhattak a kórház egész területén.
Ezalatt Angliában
(ahol a szelídebb kezelések iránti érdeklődést minden bizonnyal
előmozdította, hogy köztudottá vált, a király, III. György
elmebetegsége) egy William Tuke nevű teanagykereskedő, szívén viselve az
elmeháborodottak sorsát, egy vidéki birtokon menedékházat alapított
számukra. Itt a betegek terápiájához pihenés, beszélgetés, imádkozás és
fizikai munka tartozott.
Az emberséges bánásmód, vagy ahogy akkor
nevezték a morális gyógymód, csakhamar elterjedt egész Európában, és az
Egyesült Államokban is. A tengerentúlon pont az a Benjamin Rush lett
egyik legelszántabb híve, aki nem sokkal korábban még az érmetszés
módszerére esküdött. Az 1850es évekre Európában és az Egyesült
Államokban rengeteg, a fenti elveket valló közkórházat létesítettek
elmebetegek számára, a betegek közül pedig nagyon sokan felépültek az
emberséges bánásmódnak köszönhetően.
Az
imádkozás és a fizikai munka azonban nem mindenkinek használt. A
legjobb szándék ellenére nagyon sokan maradtak életük végéig a kórházak
kezeltjei, így a XIX. századi intézmények zsúfoltság és elzártság terén
lassanként kezdtek hasonlatossá válni a korábbi évszázadok állapotaihoz.
A kormányok pénzügyi támogatása jelentősen csökkent, kevés volt az
ápoló, a betegeket egyre ritkábban látta orvos. Az elmebetegeket megint
egyfajta misztikum kezdte körbelengeni, a közvélemény úgy gondolt rájuk,
mint furcsa és veszélyes emberekre.
Miközben
a betegeknek leginkább a kiközösítés élménye jutott, a XIX. század
végén a tudósok egyre többet foglalkoztak a rendellenes pszichés
megbetegedések okaival. Két ellentétes nézőpont bontakozott ki,
mindkettő egészen az ókorig visszanyúló gyökerekkel. Az egyik tábor
testi okokra vezette vissza ezeket a rendellenességeket, számos
tünetcsoportot azonosítottak és felsorolták azok szervi okait. Rájöttek
például, hogy a szifilisz okoz bizonyos viselkedésbeli változásokat,
például nagyzási hóbortot, de a test általános bénulása is erre a
fertőzésre vezethető vissza.
Az új felfedezések nyomán számos
terápiás eljárást fejlesztettek ki, mint például a foghúzás, forró és
hideg fürdő váltogatása, a beteg inzulinszintjének csökkentése vagy a
lobotómia, az agy bizonyos idegrostjainak elvágása. A felsorolásból
kitűnhet, hogy ezek az eljárások közel sem hozták meg a várt eredményt, a
valóban hatékony gyógyszerek felfedezéséig úgy tűnt ismét zsákutcába
került a fejlődés.
A patológiás működés lelki okait kutatók
leginkább a hisztériával foglalkoztak és a hipnózis, mint terápia állt
érdeklődésük középpontjában. Hozzájuk csatlakozott később Freud, aki
később egészen új oldalról közelítette meg a lélek működési
mechanizmusait.