Az elmegyógyintézeteknek valószínűleg sosem lesz jó hírnevük. Az
1700-as években azonban rosszabbak voltak – szándékosan. Philippe Pinel
volt az a személy, aki miatt megváltozott ezeknek az intézeteknek az
elméleti irányítása.
A zavart elméjű ember szinte minden korban nagy
érdeklődést váltott ki a magukat ebből a szempontból egészségesnek
gondolókból, de ez az érdeklődés nem feltétlenül jelentette az
együttérzést és az emberséges bánásmódot. Az emberiség történetének
legtöbb időszakában az elmebetegek sorsa a kiközösítés és az elkülönítés
volt. Amit ma mentális zavarnak, elmebetegségnek titulálunk és orvosi,
pszichiátriai esetnek tekintünk, az egyes időszakokban más és más
magyarázatot és "kezelést" kapott.
Rovatunk mai részében ismételten egy elmegyógyintézetet mutatok be
nektek, a soron következő helyszín ezúttal New York állam Rockland
megyéje. 1911-ben itt nyitotta meg kapuit a William Pryor Letchworthről
elnevezett intézmény, amelynek eredeti célja a mentális és/vagy fizikai
fogyatékkal élők, pszichiátriai betegek megfelelő elszállásolása,
ellátása és foglalkoztatása volt. A festői tájjal körbevett gigászi
területen 130 kiválóan megtervezett épület állt ezt a célt szolgálva, az
akkoriban legkorszerűbb eszközökkel és berendezéssel felszerelve várva
pacienseit.
Az elmegyógyintézetek és a kísértethistóriák mondhatni kéz a kézben
járásának okát a közhiedelem szinte természetesnek veszi, áttekintve
néhány tébolyda történetét ezt az evidenciát pedig akár alátámasztottnak
is tarthatjuk. Ebben a rovatban többször is bemutattam már nektek olyan
kórházakat vagy elmegyógyintézeteket, amelyek úgyszólván „rovott
múlttal” rendelkeznek, de ezúttal - ha lehet ezt mondani - az egyik
leghíresebb ilyen műintézményt szeretném veletek megismertetni.
A XIII. században, a nyugat-európai szellemiségben a pszichiátriai
zavarokkal küzdők élete egy halálukig véget nem érő vesszőfutás volt. Az
akkori nézetek ugyanis a legkevésbé látták a probléma valós gyökereit,
nem beszélve arról, hogy az elmezavar definíciója is nagymértékben
különbözött a mai ismereteink szerinti meghatározásoktól. Ennek
köszönhetően például olyan dolgokat is az őrület számlájára írtak, mint a
dadogás, vagy épp a rendszeres maszturbálás. A korabeli gyógyítók
általában a katolikus egyház által diktált különös módszerekkel
próbálták „kikúrálni” bajukból azokat, akik vélt vagy valós pszichés
problémákkal küzdöttek. Természetesen akkoriban is akadtak jó szándékú
papok és szerzetesek, akiket jóakarat vezérelt és valóban segíteni
szerettek volna hányattatott sorsú embertársaikon.
Az
elmebetegek* megítélése a különböző civilizációkban igen eltérő volt.
Ismerünk kultúrákat, amelyekben szent emberként tisztelték, míg másutt
gonosz lelkektől vagy az ördögtől megszállott bűnösöknek tekintették
őket, akiket a társadalom kivetett magából. A Bibliában, Jézus csodás
gyógyításainak történetében is találkozunk elmebetegekkel: az ördöngösök
meggyógyításához az ördögöt kellett kiűznie belőlük.
1868 deczember 6-án adatott át rendeltetésének az ország legnagyobb s
legismertebb elmegyógyító intézete: a lipótmezei elmegyógyintézet, mely
január elején 482 férfi és 522 női, összesen : 1004 beteget számlált.
Megalapítása óta esztendők hosszu során át dr. Niedermann Gyula
miniszteri tanácsos volt az igazgatója, ki csak néhány év előtt vált meg
állásától s jelen igazgatón kívül dr. Molnár Károly főorvos, dr. Geiger
József és dr. Dósai Mihály másodorvosok működnek itt. Az intézet
betegeinek létszáma ez év elején 172 férfi és 165 nő volt.
Az „elmebetegség” nem az újkor találmánya, elmebetegek mindig voltak. A
társadalom és így a társadalmi hozzáálás azonban változott, ahogy
változott ellátásuk intézményrendszere is.
London- Csontvázak százait tárták fel a hírhedt londoni
tébolyda, a Bedlam (Bethlehem Royal Hospital) XVI. századi sírkertjében.
Az ispotályt 1247-ben alapították, s a XIV. századtól pszichiátriai
betegeket fogadott, ez volt a világ első elmegyógyintézete.