Az „elmebetegség” nem az újkor
találmánya, elmebetegek mindig voltak. A társadalom és így a társadalmi
hozzáálás azonban változott, ahogy változott ellátásuk
intézményrendszere is.
A korai időkről nincsenek „tárgyszerű” források erről a kérdésről,
hiszen a jelenség ugyan létezett, a fogalom azonban még nem. Az egyes
leírásokban csak a viselkedésformák és tünetek fedezhetők fel, az
ezekhez kapcsolódó történetek és leírások nem a kórkép leírását
szolgálták. Mégis kiderül belőlük, hogy az átlagostól eltérő
viselkedésű, olykor ijesztő tüneteket produkáló személyeket gyakran
„kiválasztottként”, „szentként” tisztelték és különleges státuszt
biztosítottak számukra.
Ugyanekkor megjelent a másik véglet is; akik „kilógtak a sorból”, vagyis
a valamilyen testi vagy szellemi fogyatékkal élőket, a deviánsokat
kirekesztették, elzárták, üldözték, bizonyos esetekben bántalmazták is.
A görögöktől kezdve még a keresztény Európában is a 18. század végéig
elsősorban a családok és az egyház feladata volt az elmebetegekről való
gondoskodás. Az orvostudomány fejlődésével egyre több kórképet leírtak,
bár mai szemmel nézve ezek a diagnózisok meglehetősen kezdetlegesek és
sok esetben tévesek voltak, mégis némi előrelépést jelentettek.
Elsősorban az egyházak által közvetített szemléletmód hatására ezeket az
embereket gyakran hozták összefüggésbe az „ördöggel” és a
„megszállottsággal” – vagyis orvosi kezelés helyett papok által végzett
ördögűzést hajtottak végre rajtuk.
Azt mindenesetre igen korán felismerték, hogy a többi ember védelme
érdekében szükség van elkülönítésükre, amit a családi feügylet a legtöbb
esetben nem tudott biztosítani. Ezért már a korai középkortól kezdve
megjelentek a „tébolydák”, amelyek ebben az időben elsősorban az
elkülönítést szolgálták. Ezek között voltak „előkelő” magán-intézmények a
fizetőképes rétegek számára és több átmeneti forma mellett jelen voltak
azok a tömegintézmények, ahol elrettentő körülmények között éltek –
vagy inkább vegetáltak – a betegek.
Az intézmény „rangjától” függetlenül mindenhol elsősorban a fizikai
elkülönítés biztonságára helyezték a hangsúlytés igen gyakran mechanikus
korlátozó eszközök egész hada állt a felügyelők rendelkezésére. Néhány
hajdani tébolydát mára múzeummá alakítottak, itt láthatjuk a számtalan
láncot, korbácsot, bilincset, amelyekel „megfékezték” a bentlakókat.
Ebből az időből való a kényszerzubbony is, melynek „humánusabb”
változatát ma is alkalmazzák.
Nyilvánvaló, hogy ebben az időben fel sem merült az esetleges gyógyítás
gondolata – ahogyan az „emberről” való tudománysos gondolkodásban is
kizárták a fejlődés, változás lehetőségét.
Jelentős változást a felvilágosodás és eszmerendere hozott. Ebben az
időben már a „nevelhetőség” fogalma mellett a „gyógyíthatóság” is
megjelent alternatívaként. Ugyanakkor visszaszorultak a középkori
megszállotság-eszmék s, így egyre többször került szóba az ún.”terápia”
lehetősége. Ez alatt a humánus bánásmód mellett végzett foglalkoztatást
és munkát értették elsősorban.
A 19. századtól egyre több „terápiás tébolyda” működött Európa-szerte. A
legnagyobb probléát ebben az időben – ahogy hazánkban is – az
jelentette, hogy ugrásszerűen megnőtt a kezelésre szorulók száma, s az
intézmények a legnagyobb jószándékkal sem tudtak megfelelni az
elvárásoknak.
A „kezelés” legfőbb eleme ebben az időben a megfelelő életkörülmények
biztosítása mellett a betegek állapotához illeszkedő foglalkoztatás
volt. (Ezért is tartották nagyon fontosnak a hazai tudósításban is
ezeknek a foglakozásoknak a bemutatását!) A túlzsúfoltság azonban ezt
sok esetben lehetetlenné tette. Kiugróan magas volt az intézetekben a
halálozási arány, a betegségek „valódi” ismeretének hiányában pedig
szinte soha nem mutatkozott javulás.
A „kudarcos” tébolydák mellett az orvostudomány fejlődése is nagy
szerepet játszott abban, hogy Európa-szerte egyre sürgetőbb feldatnak
érezték az „őrült-ügy” megoldását. Az orvosi kutatások ebben az időben
egyre gyakrabban flytak klinikai és laboratóriumi keretek között. A kor
lehetőségeiből adódóan ezek a kutatások elsősorban a fiziológiai
defektusok vzsgálatához kötődtek, kevésbé a „mérhetetlen” psziché
jelenségeire. (Emlékezzünk vissza Lombroso alkataira!)
A magyar pszichiátria fejlődése jelentősen különbözött az „európai
úttól”. Magyarországon szinte alig volt olyan, akoábbiakban jellenzett
„megőrző” jellegű tébolyda, amelyre a betegek fizikai kényszerítése és
bántalmazása lett volna a jellemző. A gyógyító intézmények eyébként is
igen alacsony száma miatt „terápiás tébolydák” sem létesültek, főleg nem
az európaihoz hasonló léptékben. A 19. századvégéig gyakorlatilag
hazánkban az elmebetegek ellátása és felügyelet csaknem teljes egészében
a családra vagy a közvetlen környezetre hárult – illetve sokakat
közülük a börtönökben találhattunk volna meg.
Az 1800-as végek közepétől mártöbb közkórház is vett fel ilyen
betegeket, de helyzetük ezekben az intézményekben sinte kilátástalan
volt. A pesti Szent Rókus Kórházba például az elmebetegeket ketrecekbe
zárták, egy idő után pedig egyszerűen újra az utcára tették.
A fordulatot - a szegénypolitika változásaihoz kapcsolódóan – az
egészségügyi ellátás kezdődő reformja jelentette az 1860-as évektől.
1868-ban megépült a lipótmezei majd a nagyszebeni tébolyda; ezekez egész
sor hasonló intézmény követte. Tipikusan magyar jelenség volt a
kórházakban kialakított pszichiátriai osztály – ezek ellen a szakma
tiltakozott, hiszen nem tudták a megfelelő személyzetet és körülményeket
biztosítani. Ennekellenére ezek nélkül a helyzet katasztrofálissá vált
volna.
1901-ben országos felmérést is végzetek ebben az ügyben. Az elmebetegek
számát 45 ezer körülire becsüéték ennek alapján, ami azt jelentette,
hogy körülbelül 350 egészséges emberre jutott egy elmebeteg. Ez
nagyjából megfelelt az európai átlagnak. A problémát az jelentette, hogy
közülük csak minden hetediknek jutott intézményes ellátás.
Nem véletlen tehát, hogy a kormányzat ebben az időben kiemelten fontos
kérdésként kezelte az elmebetegek ellátásának ésmegfelelő
gyógykezelésének ügyét
|