Főoldal Profilom Regisztráció Kilépés Belépés
Üdvözöllek Vendég | RSS
Vasárnap
2024-05-19
9:12 AM
Hodildi Honlapja
Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Ókori Erotica [14]
Az ókori prostitúcióról [14]
Erotica történelme [26]
Homoszexuális történelem [4]
Uralkodók és másságuk [2]
Egyéb érdekességek [11]
Történelem híres kéjnői [2]
Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Mini-chat
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Főoldal » Cikkek » Szexualitás története » Az ókori prostitúcióról

    A Római prostitúció
    A prostitúció a rómaiaknál sem volt természetesen ismeretlen, noha a klasszikus római erkölccsel a legkevésbé sem volt összeegyeztethető, az intézmény mégis megtűrt rosszként élhetett a városban. Eredetére nézve pontos ismeretekkel nem rendelkezünk, az mindenesetre figyelemreméltó, hogy egyes mondai ábrázolások szerint Romulus és Remus nevelőanyja is feltehetőleg e mesterséget űzte. Eszerint már a város születésekor is meglévő társadalmi jelenségként tekinthetünk a prostitúcióra.
    Klasszikus megfogalmazását a híres római jogtudós, Ulpianus a következőképpen adja meg: a prostitúció ellenszolgáltatás fejében – pecunis accepta – végzett nemi érintkezés, amelynek lényeges eleme, hogy az mindig nyíltan és nemi vonzódás nélkül – palam et sine delectu – történik.

    A rómaiak nemcsak hogy „szennyes mesterségnek” (sordida ars) tartották a prostitúciót, ahogyan az összes anyagi ellenszolgáltatás fejében végzett munkát, hanem kifejezetten tisztességtelen foglalkozásként (questus inhonetus) tekintettek rá.
    Mindaz ékes bizonyíték a rómaiak liberalizmusára, hogy a prostitúciót nemhogy büntetőjogilag nem üldözték, hanem szükséges rosszként eltűrték, igaz részletes szabályozási és ellenőrzési mechanizmust építettek ki vele kapcsolatban.

    Az archaikus korban valószínűleg csak kivételes jelenség lehetett a prostitúció, ekkor még elegendő erővel rendelkezett a város arra, hogy éberen őrködjön a polgárok nemi erkölcsei felett.
    A rómaiak amúgy is rendkívül szemérmesek voltak, kezdetben azért nem űzték a görögök által oly szívesen végzett sportokat, mert azokat meztelenül kellett volna végezni. Ekkor még nem találkozunk az intézménnyel kapcsolatos jogi szabályozással, hiszen csak a köztársasági kor végen jelentek meg azok a közigazgatási szabályok, amelyek a prostitúció állami felügyeletére voltak hivatottak.

    A római jog dolgozta ki először a történelemben az örömlányok lajstromozását, csak az így jegyzékbe foglalt prostituáltak végezhették szabadon tevékenységüket. A prostitúciós tevékenységre engedélyt kérő megjelent az aedilis előtt, lemondott polgári nevéről és életmódjáról, majd álnevet választott, amely néven az aedilis jegyzékbe foglalta, majd legvégül a folyamodó számára megadta a működési engedélyt, a licentia stuprit. Ezek után az utcalányok szabadon tevékenykedhettek, szolgáltatásaikat reklámozhatták, a bordélyházakban hirdetéseket helyezhettek el.

    A prostituáltak működésüket nemcsak az utcán és bordélyokban folytathatták, hanem a fürdőkben (thermae), vendéglőkben (thermopolium), fogadókban és bérelt szobákban is.
    A bordélyházak (lupanarium) viszonylag gyorsan elszaporodtak a városban, Constantinus korában már 46-ról tesznek említést a források. Ezt a gyors növekedést az állami vezetés természetesen nem nézte jó szemmel, Tiberius császár például megtiltotta császári pénzek bevitelét a bordélyokba, amelyek ezután kifejezetten erre a célra készített zsetonokat (tesserae) fogadtak csak el.

    Míg a köztársaság idején az egyébként nagy népszerűségnek örvendő fürdőkben nemcsak az eltérő neműek, hanem különböző korúak is külön helységekben fürödtek, addig ez az elválasztás a császárkorra teljesen megszűnt, ezáltal váltak a fürdők a prostitúció melegágyaivá.
    Noha később Hadrianus megtiltotta a különböző neműek együttes fürdését, amely tilalmat egyébként Marcus Aurelius és Severus császár is megújította, ez sem jelentett kellő visszatartó erőt az ilyen típusú prostitúcióval szemben.

    A színházakban is szabadon folyt a prostitúció, itt az örömlányok szabadon működhettek, az aedilisek nem kötelezhették őket az engedélyük bemutatására.
    A színházi szolgák voltak a kerítők, az ő közvetítésükkel köttettek meg az üzletek. Nem csoda, hogy Tertullianus a színházakat az erkölcstelenség nyilvános intézményeinek (consistoria libidinum publicarum) nevezte.

    A császárkorban a prostitúció előretörése megállíthatatlan volt, Traianus uralkodása idején már 32 ezer örömlányt tartottak nyilván a városban. Sok esetben már maga a császári család sem volt mentes a prostitúció szennye alól, így Messalina – Claudius felesége – egyik kedvenc időtöltése volt testét valamely bordélyban árulni, Faustina – Marcus Aurelius hitvese – pedig tengerészeknek és gladiátoroknak adta oda magát válogatás nélkül. Caligula volt az első császár, aki saját maga alapított bordélyt, míg később Elagobolus már a palotában rendezett be bordélyházat.

    Noha a rómaiak nem üldözték a prostituáltakat a büntetőjog fegyverével, természetesen számos joghátrány érte őket mesterségük miatt, így az erkölcsi megbélyegzés mellett polgári jogi szankciót is el kellett viselniük.
    Az örömlányok az általuk végzett tevékenységnél fogva automatikusan infamia hatálya alá kerültek, nem viselhettek tisztességes asszonyhoz méltó öltözetet, az utcán bárki megbámulhatta őket, nem mehettek színházba és egyéb nyilvános eseményekre.

    Augustus rendelkezése folytán a prostituáltak csak az örökségük egynegyed részét szerezhették meg, később Domitianus rendelete folytán már egyáltalán nem örökölhettek. Egyébként az általuk szexuális szolgáltatásra kötött szerződés jó erkölcsbe ütközőnek minősült.
    Caligula császár adófizetési kötelezettséget írt elő számukra, amelyen Alexander Severus akképpen változtatott, hogy az adót nem az államkincstárba kellett befizetniük, hanem a Circus, az Amphiteatrum, a Stadium és a színházak renoválására szánt pénzalapba.







    Részlet Madarassy-Molnár Máté doktorandusz (PPKE JÁK): A nemi erkölcs és büntetőjogi megítélése az ókorban c. munkájából
    nyil
    Kategória: Az ókori prostitúcióról | Hozzáadta:: Hodildi (2011-06-19)
    Megtekintések száma: 399 | Helyezés: 0.0/0
    Összes hozzászólás: 0
    Név *:
    Email *:
    Kód *:
    Belépés
    Keresés
    Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak

  •  Copyright MyCorp © 2024
    Ingyenes honlap létrehozása с uCoz