Főoldal Profilom Regisztráció Kilépés Belépés
Üdvözöllek Vendég | RSS
Hétfő
2024-05-06
1:15 AM
Hodildi Honlapja
Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Ókori Erotica [14]
Az ókori prostitúcióról [14]
Erotica történelme [26]
Homoszexuális történelem [4]
Uralkodók és másságuk [2]
Egyéb érdekességek [11]
Történelem híres kéjnői [2]
Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Mini-chat
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Főoldal » Cikkek » Szexualitás története » Az ókori prostitúcióról

    Örömtanyák
    Tudjuk, az idősebb Cato tiltakozott a prostitúció térhódítása ellen, de ez mindinkább hozzátartozott a római világhoz. Igaz, Cato is inkább azért hadakozott, mert egy-egy ifjú igen gyakran járt el az örömtanyákra. Ebből a korból fennmaradt egy örömlány neve is:
    „Volt egy közismert örömlány, Hispala Faecenia szabadosnő, aki jobb sorsot érdemelt volna ennél a szolgáló korában megszokott foglalkozásánál, s aki felszabadítása után is ugyanilyen módon kereste kenyerét”
    (ford. Kiss Ferencné).

    Legnagyobb igény városokon, üdülőhelyeken és főleg a kikötőkben mutatkozott. Egy Constantinus idejéből származó leírás szerint Rómában 46 lupanarium létezett. Ezeknek nagy része a Forum Romanum közelében volt, a Titus-ív, a Circus Maximus és a Via Sacra mellett.

    Rómában a császárság idején szabályos bordélyházak működtek (meritorium, lupanarium), de bérelt szobákban, fürdőkben (thermae), vendéglőkben (thermopolium) vagy éppen szállást biztosító fogadókban (tabernae cauponae) is voltak ilyen szolgáltatások.
    Az egykori római bordélyházak sűrűn egymás mellett álló kis szobácskák (cellae meretriciae) voltak, de találtak magánházak falain fennmaradt phallosz ábrázolásokat, erotikus festményeket. Ezeket a kis szobácskákat általában függönyök takarták el, így a szellőzés is megoldódott. A szobácskákban kőből épített fekhely volt, amit vánkossal vagy lepedővel takartak le.

    Gazdagabb, igényesebb szobákban virágfüzéreket vagy erotikus jeleneteket ábrázoló képek is voltak, természetesen tisztálkodási eszközök is, mint lavór vagy kancsó. Volt, ahol a bejárat fölött is erotikus festmények voltak, de nem egyszer a szolgáltató nő nevét is felírták egy táblácskára.
    Miután Tiberius megtiltotta a császár arcképével díszített pénzérmék bevitelét ilyen intézményekbe, kitalálták az ún. zsetonokat (tesserae), amelyeken coitus jelenetek láthatók, ezeket sprintriae-nek nevezték.

    Ezek a zsetonok többféle anyagból készültek: bronz, ólom, csont, üveg vagy terrakotta. A zsetonok hátoldalain I-től XVI-ig terjedő számokat lehet látni, ezek minden valószínűség szerint as-ban megadott értéket jelentették.
    Az I. század utáni időből eltűnnek ezek a zsetonok, valószínűleg készítésük abbamaradt.

    A római örömlányoknak megjelenésükben, öltözködésükben is különbözniük kellett az erényes római asszonyoktól, matrónáktól. Megtiltották az örömlányok ruházkodásánál a fodros stólát, valamint a tradicionális tunikát. Azt csak az erényes matrónák viselhették.

    Ruházatuk csak a megszokottnál rövidebb tunika lehetett, és fölötte tógát viseltek. Egyébként a római császárság idején a tóga férfi öltözet volt, és nők csak kivételes esetben viseltek tógát, főleg akkor, ha valakit meg akartak szégyeníteni, mert valamiképpen bűnösnek, valamiben vétkesnek találták.
    Az örömlányok kirívó öltözete nemcsak a tiltás és a megkülönböztetés miatt volt, hanem azért is, mert így felhívhatták magukra a figyelmet. Hajviseletüket is előírták, hajukat fejükön lesimítva, kibontva hordhatták csak. Feltűnő, színes ruházkodásuk mellett kifestették szemüket és arcukat, púderezték magukat, szőrtelenítőket használtak, áttetsző, fátyolszerű ruhákkal és ékszerekkel igyekeztek felhívni magukra a figyelmet.

    A jobb módú római polgárok rabszolganőket, ágyasokat vagy hetérákat tartottak. Ők nem jártak el a sokszor fulladt levegőjű bordélyházak kicsi szobácskáiba.
    A legnagyobb úr, a császár még azt is megengedte magának, hogy kéjlakot rendezzen be, ahová kiválasztott kéjnőket, néha még gyermekeket is összegyűjtöttek kedvük és kívánságaik szerint.

    Feljegyzések szólnak arról is, hogy itt nemcsak szeretkezések, szexuális szolgáltatások történtek, hanem perverz, félszeg hajlamaikat is kiélték. Suetoniusnak, a történetírónak Tiberius császárról írt életrajzában olvasható:

    „Capri magányában megtervezett egy szalont, titkos kéjelgések színhelyéül, ahol mindenhonnan felhajtott kéjlányok és kéjfiúk csapatai, meg természetellenes közösülési módok kitalálói, akiket „sprintriák”-nak hívott, hármas sorokba láncolva fajtalankodtak egymással, szeme láttára, hogy a látvány lankadó vágyát újra feltüzelje.
    Hálótermeiben mindenfelé a legszemérmetlenebb festmények nyomán készült képek és a legbujább alakokat ábrázoló szobrocskák voltak elhelyezve díszül, s kéznél voltak Elephantis könyvei is (szerelmi életben útmutatást nyújtó szakirodalom), nehogy valaki feladata végzése közben a ráparancsolt figurát illetőleg útmutatás nélkül maradjon”
    (ford. Kiss Ferencné).

    A római császárság idején nemcsak a férfiak elégítették ki kéjvágyukat különböző szolgáltatásokkal, a nők is megtalálták vágyaik kielégítésére a módot. Tehetősebb és egyedülálló idősebb hölgyek rabszolgákat tartottak, de tudunk olyan esetekről is, amikor ifjabb városi nők örömlányként elégítették ki vágyaikat: „könnyűvérű rangbeli hölgyek az örömlányok hivatását kezdték űzni”.
    Néha még a császárnék is megtették mindezt titokban, de igazában az sem maradt mindig titokban. Marcus Aurelius feleségéről jegyezték fel, hogy „Caietában tartózkodott, matrózok és gladiátorok közül válogatott magának szeretőket”
    (ford. Terényi István).

    Vagy Claudius császár felesége, Messelina egyenesen pénzért gyakorolta ezt az ősi mesterséget, akárcsak egy örömlány. Iuvenalis tudósít erről:


    „Éjjeli csuklyát öltött őfelsége, a szajha,
    egy szolgálótól kísérve szökött ki urától,
    s szőke paróka alá rejtette sötét haja fürtjét.
    Egy rongyfüggönyös és fülledt bordélyba nyitott, hol
    várt az üres szoba rá, s aranyos mellel, ruha nélkül,
    csalva: Lycisca nevén árulta magát, s mutogatta
    ott az ölét, fejedelmi Britannicus, életadódat.
    Nyájasan fogadott mindenkit, kérte a pénzt is,
    s háton nyelte mohón be akárki döféseit ágyán.
    Majd, hogy a bordélyos haza küldte a lányokat, ő is
    ment búsan, s ha tehette, szobáját mint legutolsó
    zárta be, lángolt még dagadó árnyéka a vágytól;
    ellankadva, de nem kielégülten haza indult,
    és szennytől belepett arccal, mocskosan a lámpafüsttől,
    vitte a bordélybűzt ágyába magával”
    (Ford. Muraközy Gyula).


    Több római császár életrajzában találkozunk olyan feljegyzésekkel, leírásokkal, amelyek szerint a császárok különös érdeklődést tanúsítottak a bordélyok és prostituáltak iránt. A Palatiumon maga a császár, Caligula alapított bordélyházat, és „a hely előkelőségéhez illően elkülönített, szépen berendezett szobácskákban finom hölgyek és szabadon született fiúk teljesítettek szolgálatot; Caligula szétküldte a névkikiáltókat a forumokra, a csarnokokba, meghívott fiatal és idős férfiakat, hogy vágyukat kielégítsék; az egymás után érkező vendégeknek, ha éppen nem hoztak magukkal pénzt, kölcsönt is adott”
    (Ford. Kiss Ferencné).

    Elagabalus pedig a palotában tartott fenn bordélyházat barátai, kliensei és rabszolgái számára: „Egyszer egy nagy középületbe csődítette össze a prostituált nőket a Circusból, a színházból, a Stadiumból meg a többi szórakozó helyről, valamint a fürdőkből. Ott aztán beszédet mondott nekik, mint valami katonai gyűlésen, „bajtársaknak” titulálta őket, és a különböző szeretkezési formák és gyönyörök fajtáit fejtegette előttük. Később hasonló gyűlésbe hívta össze a kerítőket meg a mindenfelől összeszedett feslett, kicsapongó fiúkat és ifjakat. A szajhák gyűlésén női ruhában jelent meg, csupaszon hagyott mellbimbókkal, a férfi prostituáltak összejövetelén pedig a kéjfiúk öltözékét viselte”
    (Ford. Terényi István).

    Pár kiragadott példa és korabeli feljegyzések alapján is megerősíthető a megállapítás: a római császárság hétköznapi életéhez majdnem minden szinten – császári udvar, polgári család, rabszolgák – hozzátartozott a prostitúció, megszokott volt a bordélyház és a különböző szolgáltatás.




    Ötvös Koppány Bulcsú

    Kategória: Az ókori prostitúcióról | Hozzáadta:: Hodildi (2011-06-19)
    Megtekintések száma: 411 | Helyezés: 0.0/0
    Összes hozzászólás: 0
    Név *:
    Email *:
    Kód *:
    Belépés
    Keresés
    Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak

  •  Copyright MyCorp © 2024
    Ingyenes honlap létrehozása с uCoz