Főoldal Profilom Regisztráció Kilépés Belépés
Üdvözöllek Vendég | RSS
Szombat
2024-11-23
1:01 PM
Hodildi Honlapja
Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Ókori Erotica [14]
Az ókori prostitúcióról [14]
Erotica történelme [26]
Homoszexuális történelem [4]
Uralkodók és másságuk [2]
Egyéb érdekességek [11]
Történelem híres kéjnői [2]
Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Mini-chat
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Főoldal » Cikkek » Szexualitás története » Az ókori prostitúcióról

    Prostitúció az ókori Rómában
    Róma történetének korai időszakára vonatkozóan nincsenek forrásadataink a prostitúció meglétéről. A legkorábbi esetet a történetíró Livius említi, mondai hagyományra alapozva. Az általa megnevezett személy Acca Larentia, Faustulus pásztor felesége, aki a Romulus és Remus ikerpár nevelőanyja lett.
    Livius szerint az említett hölgyet a pásztorok lupa-ként (nőstényfarkas, szuka) emlegették, feslett életmódja miatt. A királyság és a korai köztársaság időszaka azonban az igazi egyszerűség, a római jellem, a kitartás, a hamisítatlan római virtus kiteljesedésének kora. Ez idő tájt nem nyílt tér a prostitúció számára.


    Görög gyökerek

    A 3. századtól kezdődően a római társadalomban alapvető változások következtek be. Az a jómódú paraszttársadalom, amely Hannibált legyőzte, és légióival megszerezte a Földközi-tenger nyugati és keleti medencéje fölötti hegemóniát, a hódítások következtében a felismerhetetlenségig átalakult.
    Az átalakulásban három tényezőnek volt döntő szerepe: 1. hatalmas mennyiségű hadizsákmány beözönlése; 2. fogoly rabszolgákból álló nagy tömegű munkaerő behurcolása; 3. a felhalmozott kincsek egyenlőtlen elosztása a római társadalomban.

    A mérhetetlen gazdasággal együtt új, kulturális hatások is érték Rómát, elsősorban a görög szokások intenzívebb behatolásával. Róma Görögországot ugyan katonai téren legyőzte, azonban kultúrájára egyértelműen kénytelen volt felnézni.
    A komédia volt az első műfaj, amely terjeszteni kezdte a ”magasabb” kultúra értékeit Rómában. Ez a próbálkozás első sorban Plautus és Terentius nevéhez kötődik. Darabjaikat görög minták nyomán írták, amelyekben (a görög eredetiben is!) gyakran szerepelnek örömlányok, akiket a görögöknél hetéra-nak, a rómaiaknál leggyakrabban meretrix-nek neveznek.


    Itáliai gyökerek

    A Kr. e. 3. század táján a nők zömének, jóllehet szüleik rendelkeztek római polgárjoggal, le kellett mondaniuk a törvényes házasságról, elsősorban anyagi okokból. Ebben az időszakban terjedt el Rómában és egész Itáliában a görög hetérizmus divatja, amely rejtélyes módon összefonódott az ősi itáliai concubinatus (együtthálás) intézményével. Ez a kategória máig sem egészen tisztázott, a törvényes házasság mellett létezett, de sem a házassággal, sem pedig a prostitúcióval nem azonos.
    A patríciusok és plebejusok közötti házasságkötés törvényben való szabályozása előtt (Kr.e. 445: Lex Canuleia) a plebejusok házasságát nevezték concubinatusnak. Később is megmaradt mint egy bevett, kényelmes forma, különösen előkelő körökben maradt szokásos.


    Házasságokon kívüli kapcsolatok

    Rómában a szegény sorsú nőknek (ez a többség!) joguk volt íratlan erkölcsi törvény szerint szabadon élniük a szerelem jogával, vagyis hosszabb-rövidebb kapcsolatot fenntartani anyagi ellenszolgáltatás, ajándékok fejében. Számukra ez megélhetési forrást jelentett, amellyel a hetérák életnívójára tudtak eljutni. Ők a Mars mező parkjaiban található ”éjszakai pillangók”, akik szolgálataik fejében csupán ajándékokat kapnak, de ugyancsak nekik köszönhető Rómában a szerelmi költészet felvirágoztatása is. Ők a görög műveltség, életmód, szokások, zene és tánc terjesztői is.
    A szerelem tárgya lehetett a kerítő (leno) tulajdonában lévő lány is, akinek az ügyeit a gazdája intézte, mintegy ”menedzselte”, szerezte számára a ”pénzes” vendégeket, megszabadította a kellemetlen tolakodóktól, és egyben a szolgája is volt. A korai köztársaság idején ez volt az elterjedt forma.

    A Kr. e. 3. századtól kezdődően egyre nyilvánvalóbb jelei észlelhetőek a hagyományos erkölcsi értékek fellazulásának, valamint a hagyományos család felbomlásának is, azaz a nők úgy ítélik, hogy ők is megengedhetnek maguknak a férfiakéhoz hasonló erkölcsi kilengéseket. Ebben a harcban végül is nem a római matrónák hagyományos erénye győz, hanem azok az ”erényes” kis szajhák, akik a római matrónákat is ilyen erkölcsi szabadosságra csábítják.
    Az első név szerint is ismert prostituáltat a források a Kr. e. 2. század elejéről említik.

    Ez egy felszabadított rabszolga nő, Faecenia Hispala. A nevezett hölgy kapcsolatban állt egy Aebutius nevű római lovaggal, akit a lány végrendeletében örököseként jelölt meg. Az ifjút családja, anyja, gyámja, ki akarta forgatni vagyonából, és készültek beavattatni a titkos, erkölcstelen hírű Bacchus-szertartásokba.
    F. Hispala ezekről a szertartásokról hasznos információkkal szolgált a consulnak, amiért büntetlenséget nyert, sőt tiszteletet vívott ki magának.

    A Kr. e. 1. század elejétől már gyakori Rómában az olyan lány, aki anyjával él otthonában, ilyenkor a lány ”ügyeit” anyja intézi (a kerítő helyett!), vagy pedig a lány önállóan él saját otthonában, mint pl. a költő Tibullus kedvese, Delia vagy Propertius Cynthiája.

    A Kr. e. 63-ban lezajlott Catilina-féle összeesküvés kapcsán említi a történetíró Sallustius Orestilla Aureliát, aki Catilina szeretője lett, de a felesége nem, később Catilina megölette.
    Még ismertebb Sempronia esete, akit Sallustius a következőképpen jellemez:
    ”Képzett volt a görög és latin irodalomban, jobban énekelt és táncolt, mint azt egy tisztességes nő megengedheti magának, és még sok olyan adottsággal bírt, amelyek mára züllöttség fogalomkörébe tartoznak... Neki minden kedvesebb volt, mint a becsület és a szemérem ... akkora volt a szerelmi étvágya, hogy többször kérte ő a férfiakat, mint azok őt ... sok elragadó báj és sok kellemes szellemi tulajdonság volt benne.”


    Kacér múzsák

    Közismert, egyben jellegzetes típusa a prostituáltaknak Claudia vagy Clodia, aki Lesbia néven Catullus múzsájaként vonult be a római irodalomtörténetbe. Ő volt Róma első irodalmi, politikai ”szalonjának” megteremtője. Még maga Cicero is gyakorta járogatott hozzá, jóllehet a hölgyet utolsó, ”négykrajcáros” szajhának tartotta.
    A költő, Catullus szakításuk után is képtelen lemondani imádott Lesbiájáról, még ha azt a legmélyebb erkölcsi fertőben látja is. Reménytelen és olthatatlan szerelmét a hírhedtté vált prostituált iránt a ”gyűlölöm és szeretem” frappáns verssora illusztrálja.

    Az említett hölgyek a görög hetérákhoz hasonlóan ragaszkodtak a kultúrához és az élvezetekhez. Rómában az előkelők lakomáinak elengedhetetlen kellékei lettek a szépasszonyok vagy hetérák, akik a szellemi szórakozásokban maguk is részt vettek. Az efféle élvezetekre kapható hölgyek szinte kötelességüknek tartották, hogy értsenek a zenéhez, énekléshez, magasabb színvonalú (görög) irodalomhoz, különösképpen a költészethez (olykor maguk is írtak).
    Természetesen elengedhetetlen tartozéka ”foglalkozásuknak” a tánc tudománya, amelyhez olykor egy-egy szépasszony is csatlakozott. Eredetileg a lakomák kulturált szórakozások voltak, csak később, főleg a császárkorban váltak hírhedt kicsapongásokká, fajtalan orgiákká, amit még csak fokozott a homoerotikus szerelem divatja.
    A hetérák ”negyede” Rómában

    Az ókori Rómában, messze a város központjától található a hírhedt Subura nevű városrész, ahol hamisítatlan római élet pezseg a maga vérbő temperamentumával és összes szenvedélyével. Ez a különböző boltosok, szatócsok, kézművesek negyede is, de a prostituáltaké is.
    Az igazi élet itt napnyugta után kezdődik. Fellelhető itt az örömlányok valamennyi kategóriája, a sarkon ácsorgó éjszakai pillangótól az olyan előkelő hetérákig, mint pl. a költő Propertius Cynthiája volt. Estefelé az örömlányok lejöttek nyomorúságos viskóikból, és a házak között sétálva vagy magas székeken ülve, átlátszó öltözékben csábítgatták a járókelő férfiakat, szemérmetlenül felkínálva bájaikat.
    A gyanútlan, tapasztalatlan ifjak számára nem volt ajánlatos ez a környék.

    Voltak olyan lányok, akik piaci bódéhoz hasonló, lefüggönyözött helyen fogadták vendégeiket, de akadtak olyanok is, akik előkelően berendezett házaikban, ill. egyes boltok, üzletek, speciálisan e célra elkülönített helyiségeiben (pékségek, könyvesboltok stb.).
    Nero császár gyakran volt a Subura városnegyed éjszakai vendége inkognitóban, ilyenkor szívesen provokált utcai verekedéseket is. Rómában ezenkívül a Caelinus és Quirinalis dombokon több bordélyház volt, és ezzel együtt nagyszámban prostituáltak is.


    Baiae

    Az örömlányok nagy számban fordultak elő divatos fürdő- és üdülőhelyeken, ilyen volt pl. Baiae, ahová ők vitték a szerelmes ifjakat és nem fordítva (ahogyan tették a hetérák).
    Baiae hírhedt luxusüdülőhely, a leggazdagabb senatorok és lovagok kedvenc helye volt, az itt mutatkozó nőket egyenesen hetérának könyvelték el.
    A nápolyi öböl kies csücskében, örökzöld növényzettel borított dombok között húzódott ez a híres nyaralóhely, amely a római arisztokrácia erkölccsel mit sem törődő, hírhedt mulatozásainak színhelye lett. A gazdag aranyifjak fényűző lakomákat rendeztek itt kedveseikkel, este pedig színes lampionokkal megvilágított ”gondoláikon” vízre szálltak és folytatták a mulatozást.

    Tiberius korára az erkölcsi züllöttség már olyan fokára hágott, hogy a senatus rendelettel tiltotta meg, hogy azok a nők, akiknek nagyapja, apja, férje római lovag volt, felvetethessék magukat a hivatásos örömlányok listájára.
    Ugyancsak Tacitus említi egy Vistilla nevű hölgy esetét (Titidius Labeo, római lovag felesége volt), aki bejelentette gyalázatos foglalkozását az aediliseknél, később száműzték. Tiberius császár uralkodása alatt szaporodtak az efféle bejelentések. Suetonius, a történetíró így ír Tibenus császárról életrajzában:
    ”Capri magányában megtervezett egy szalont, titkos kéjelgések színhelyéül, ahol mindenhonnan felhajtott kéjlányok és kéjfiúk csapatai, meg természetellenes közösülési módok kitalálói, akiket ”spintriák”-nak hívott, hármas sorokban láncolva fajtalankodtak egymással, szeme láttára, hogy a látvány lankadó vágyát újra feltüzelje. Hálótermeiben mindenfelé a legszemérmetlenebb festmények nyomán készült képek és a legbujább alakokat ábrázoló szobrocskák voltak elhelyezve díszül, s kéznél voltak Elephantis könyvei is [szerelmi életben útmutatást nyújtó szakirodalom], nehogy valaki feladata végzése közben a ráparancsolt figurát illetőleg útmutatás nélkül maradjon.”


    Bordélyházak


    Bordélyházak szobái sötétek, rosszul szellőzőek, piszkosak és büdösek voltak. Rendszerint három bejáratuk volt. Ezek közül kettő a földszint központi helyiségébe vezetett, a harmadik pedig az emeletre, ahol egy folyosón át a szobákba lehetett jutni.
    A szobákban kőágyak voltak, amelyeket valamiféle matracszerű betéttel használtak. A falakon a legkülönfélébb firkálások és obszcén festmények ékeskedtek. Ajtók helyett a szobákat függönnyel választották el egymástól, vagy esetenként gyékény pótolta az ajtót. A szobák bejárata felett kis tábla hirdette lakója nevét.

    A házak általában egy kerítő vagy kerítőnő tulajdonában voltak. A lányok a tulajdonos rabszolgái vagy pedig olyan lányok, akiket meg nem határozott célra vásárolt a ”piacon” (általában szabad születésű szegény lányok), Hadrianus császár rendelettel tiltotta meg, hogy a kerítők lányokat vásároljanak.
    Ezt a tilalmat későbbi császárok is megerősítették. A lányok nem laktak a bordélyban, csupán meghatározott ideig tartózkodtak ott. Olykor a ház fenntartója maga is csupán bérelte a szobákat, ilyenkor a lányoktól is bérleti hozzájárulást szedett, tehát nem volt minden esetben a ház, ill. a lányok valódi tulajdonosa. Nem ritkán a nyilvánosházakat férjes asszonyok is látogatták, olykor férjük tudtával.


    A prostituáltak külseje, viselete

    Az örömlányoknak külsejükben, öltözékükben is különböznie kellett a tisztességes, erényes római matrónáktól. Tilos volt számukra a fodros stóla és a hagyományos tunica viselete, ezt a matrónák hordták. Nem követhették továbbá a matrónák hajviseletét sem, a lányok a fejükön lesimítva, kibontva hordták hajukat.
    Az örömlányok ruházata a hagyományosnál rövidebb tunica volt, felette pedig tógát viseltek. (A tóga Rómában a férfiak ruházata, nők csak kivételesen hordták, még pedig azok, akiket meg akartak szégyeníteni, ill. akik valamiféle bűnt követtek el.)
    Ez volt az ókori Rómában a meretrixek öltözete (vestis meretricia). Természetesen foglalkozásuk velejárója volt az is, hogy kihívó ruházatukkal is fel akarták hívni magukra a figyelmet, ezért színes kelmékbe öltözködtek, szemüket és arcukat festették, púderezték, szőrtelenítették magukat, áttetsző, fátyolszerű ruhákkal és ékszerekkel igyekeztek magukat még csábosabbá tenni.



    Tarifák

    Az ”Az ipart” önállóan űző lányok természetesen számoltak azzal, hogy amíg fiatalok és szépek, több a lehetőség számukra, ezért magasabb tarifákat szedtek, ill. ragaszkodtak a pénzes vendégekhez. Többen tartós kapcsolatokat is fenntartottak. A forrásadatok a legkülönbözőbb tarifákról adnak hírt.
    A költő Martialis említ egy Galla nevű hölgyet, aki különösen mohó volt, két aranyat is elkért, sőt néha még ennél is jobban megkopasztotta a vendégét.

    Horatius egy Cinara nevű lányról közöl hasonlót. A legalacsonyabb tarifát Martialis említi, ez egy as (a napi létminimum kb. 4 as volt).
    Pompejiben általában egy denarius volt a tarifa. (1 denarius = 10 as, egy arany = 25 denarius). Van adat továbbá 2, 3, 4, 8 asos tarifáról is. A prostituáltaknak adózniuk is kellett, vagy ha rabszolgák voltak, akkor a tulajdonosaik adóztak. Caligula császár különböző adókat vetett ki, többek között az utcalányokra is, akiknek naponta egy szeretkezés árát vonta le a keresetükből, sőt megadóztatta a kerítőket és a kéjnőket is.

    Az ókori Rómában a színészet és általában mindenfajta színpadi fellépés megbélyegző foglalkozásnak minősült, ezért az efféle mesterségeket zömmel idegenek és rabszolgák folytatták. A legtöbb prostituált a színésznők, táncosnők és zenészek között akadt, ez különösen így volt a színház hanyatlása idején, de korábban is. E foglalkozások köréből ered a prostituáltak egyik elnevezése is, a ”fuvoláslány”.
    Előfordult olyan eset is, hogy a közönség a szépséges mima buja táncától felizgatva azt követelte, hogy vetkőzzön meztelenre a színésznő. Ezt még a szigorú erkölcsű Cato sem tudta megakadályozni, de tüntetően kivonult a színházból.



    HOFFMANN Zsuzsanna
    Kategória: Az ókori prostitúcióról | Hozzáadta:: Hodildi (2011-06-19)
    Megtekintések száma: 401 | Helyezés: 0.0/0
    Összes hozzászólás: 0
    Név *:
    Email *:
    Kód *:
    Belépés
    Keresés
    Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak

  •  Copyright MyCorp © 2024
    Ingyenes honlap létrehozása с uCoz