Hérodosztól, a történetírás atyjától tudjuk: Babilonban
egyszer minden asszonynak fel kellett keresni a szerelem istennőjének
templomát, hogy áruba bocsássa testét. A nők addig várakoztak, míg egy
ismeretlen pénzt nem hajított az ölükbe. Akár fiatal, akár öreg volt a
férfi, akár nagyobb, akár kisebb volt a pénz értéke, az asszony nem
mondhatott nemet. A fiatalok gyorsan elkeltek, az idősek és csúnyák -
írja Hérodotosz - akár éveket is eltöltöttek a templomban. Pedig sokszor
úgy tolongtak az urak, hogy a nőket kötélkordonnal kellett tőlük
védeni. A tumultus könnyen elhihető; Babilonban több millióan éltek
akkoriban, és lakóinak romlottságát jogosan átkozták a próféták. A
szerelmi áldozatért kapott pénzt a nők leadták a templomban. Az első
bordélyházat mégsem Babilonban, hanem Görögországban rendezték be.
Szolón, a férfiak jótevője
Philémon.
a színműíró hosszú költeményben ünnepelte az antik világ egyik
legnagyobb bölcsének és politikusának tartott Szolónt, aki i. e. 594-ben
örömházat nyittatott Athénban. Az állami költségen létrehozott
intézménybe önként jelentkeztek a lányok, akik a Szolón által megszabott
- állítólag nem túl magas - díjért kínálták magukat. Keresetük nagy
részét befizették az államkincstárba. Athénban a prostituáltakat három
kasztba sorolták:
- Dikteriádoknak hívták az olcsó kéjnőket. Szinte rab¬szolgaként éltek a bordélyházakban, és alig mutatkoztak a nyilvánosság előtt.
- Az auletridák - a fuvolás lányok - ünnepségeken léptek fel. Nemcsak muzsikáltak, énekeltek és táncoltak; szeretkeztek is.
- A hetérák szép,
tanult és kifogástalan modorú nők voltak. Kegyeikhez nem lehetett
könnyen hozzájutni. Csak koruk legkiválóbb férfiaival kerültek
kapcsolatba. A leghíresebb hetérának számított Aszpászia, aki férjét,
Periklészt segítette Athén irányításában. Nagyon tisztelte az asszonyt
például Platón és Szókratész.Athénban
hamarosan megjelentek az utcalányok is. Egyikük-másikuk különleges
módszereket használt a férfiak elcsábítására. Az évszázadokat túlélte
például egy női cipő, melynek talpából az AKOLOUT-HI felirat emelkedik
ki. Lenyomatát látva az utca porában mindig akadt férfi, aki a hölgy
nyomába eredt. A kifejezés ugyanis magyarul azt jelenti: „kövess!".
Ne kívánd szomszédod feleségétA
zsidó királyok sem vetették meg a hölgyeket. Idős korában Dávid király a
fiatal Abisággal melengette magát. Fiáról, Salamonról pedig azt írja a
Biblia, hogy hétszáz fejedelmi asszonya és háromszáz ágyasa volt. Nem
mondhatjuk hát, hogy ne szerette volna a nőket. Nagyon valószínű, hogy a
testi-lelki szelemről szóló világirodalmi jelentőségű Énekek éneke
valóban tőle származik.
Salamon
nemcsak költőként, apaként is kamatoztatta szerelmi tapasztalatait. Egy
este palotája ablakánál álldogált. Látta, hogy az utcán egy fiatal
férfi vad vággyal közeledik egy prostituálthoz. Salamon úgy gondolta,
eljött az ideje, hogy ellássa a fiát bölcs tanácsokkal.
Tessék, atyai útravaló:
„Inkább
járj örömlányok után, mint hogy szomszédod felesége után vágyakozzál.
Mert rossz nők csak a kenyerét veszi el a férfinak, más férfi felesége
viszont drága életébe kerülhet..."
Kurtizánok a temetőkben
A
Bibliában többször kerül szóba a prostitúció. Mária Magdolna
örömlányból vált Krisztus követőjévé, aki egyértelműen elítélte a
házasságtörést. Ám amikor a bűnös asszonyt Mózes törvényei szerint meg
akarták kövezni, megmentette őt, mondván: „Az vesse rá az első követ,
aki bűntelen közületek!"
A
krisztusi megértés és megbocsátás szelleme tette lehetővé, hogy a
társadalom peremén élők, többek között a kurtizánok, hamar a
kereszténység követőivé lettek. Prostituált pedig nagyon sok volt abban
az időben. Rómát elözönlötték a birodalom távoli zugaiból is érkező
szegény nők, akik sokszor a temetőkben húzták meg magukat, és a sírokon
fogadták vendégeiket. Nagy forgalmat bonyolítottak le a bordélyok.
Ezekben nemcsak nők, hanem kasztrált fiatal fiúk is dolgoztak.
Szántó Anikó