A Római Birodalom szabályozásának változásai
A
rómaiak nemi erkölcshöz való viszonyulását felvázolni nem egyszerű
feladat, hiszen mást jelentett a köztársaság korai éveiben, mást
Augustus korában, majd a késő császárkorban a kereszténység
államvallássá tétele után.
Míg az archaikus-kor vallási-erkölcsi
megalapozottságú gyakorlata alapvetően a többi ókori szabályozással
mutatott hasonlóságot, addig az első évszázadokban tapasztalható
erkölcsi züllés a büntetőjogi alapokat is kikezdte, bizonyos
cselekményeket kivett a tilalmazott magatartások közül, míg a többinek a
büntetését enyhítette.
A kezdeti évszázadokban a nemi erkölcs
elleni bűntetteket szakrális szankciókkal sújtották, majd később a
család elleni bűncselekménynek minősítették. Ebben a korszakban a pater
familias elleni iniurianak számított, ha valaki a családba tartozó nő
ellen követett el ilyen cselekményt.
Itt a nem létező állami
büntetőhatalmat a családfőt megillető házi fegyelmezési jog (domestica
disciplina) pótolta. Ez az önvédelmi jog valamilyen formában minden
ókori népnél megtalálható volt, hol a családfőt, hol a törzs vezetőjét
jogosítva az ilyen jellegű támadások megtorlására.
A történelmi
fejlődés során a rómaiaknál is a házasságtörést (adulterium) rendelték
először büntetni, hasonlatosan a többi korabeli jogrendszerhez, itt is
csak a feleség követhette el ezt a delictumot.
A férj ilyen jellegű
cselekménye nem vont maga után büntetőjogi következményt, a nőnek sem
megtorlási, sem panaszjoga nem volt. Ez a különbségtétel a rómaiak
vallási-etikai felfogásából következett, hiszen az ősi római vallás az
ősök és a családi tűzhely tiszteletét jelentette, így a feleség
házasságtörése a család integritását és vallási kultuszát
veszélyeztette, hiszen fennállt a veszélye annak, hogy hűtlensége
következtében idegen elem kerül be a családba, amely alapjában sértette
volna az ősöktől származó vérségi rendet. A férj a tetten ért feleség és
a családjába betolakodó férfi ellen bármilyen megtorlást
alkalmazhatott, akár az életüket is elvehette.
Amennyiben a férj a
tetteseket nem kívánta saját maga megbüntetni, vagy a cselekményről
később szerzett tudomást, a bűnösöket a magisztrátus elé vihette, amely
kezdetben a szokásjog által meghatározott következményekkel sújthatta az
elkövetőket.
Maga az eljárás nem ismert pontosan, a későbbi korokban a leggyakoribb szankció a pénzbüntetés volt.
Az
első törvényes szabályozás az Augustus császár által Kr.e 16-ban hozott
Lex Iulia de adulteriis volt, amely az addigra már jelentősen
megromlott szexuális erkölcsöket kívánta helyreállítani.
A Lex Iulia is tiltotta a házas nővel folytatott nemi viszonyt, mégpedig mindkettő féllel szemben büntetést rendelt alkalmazni.
A
büntetés életre szóló száműzetés (relegatio in insulam) volt, maga
Augustus császár lánya is ezt a büntetést kapta, midőn házasságtörést
követett el, az már más kérdés, hogy kegyelem folytán öt év után
hazatérhetett. A törvény csak az ideiglenes nemi kapcsolatot büntette,
az állandó kapcsolat (matrimonium iniustum, concubinatus) nem minősült
bűncselekménynek.
A császárkorban a büntetés módja és súlyossága
többször változott, a bűncselekmény elszaporodottsága, illetve később a
keresztény tanítás hatására.
Caracalla császár halálbüntetést
rendelt e bűntett elkövetőire, míg Constantinus az isteni törvényt sértő
támadásnak minősítette az adulteriumot. Iustinianus a feleséget örökre
zárdába száműzte, viszont a férjnek két év eltelte után lehetősége
nyílott a tett megbocsátására és a feleség visszafogadására.
A
vérfertőzés (incestus) az archaikus korban szintén szakrális
bűncselekménynek számított, amelyet kezdetben csak a Vesta-szűzek
követhettek el, amennyiben papi szolgálatuk alatt férfival kerültek
kapcsolatba.
A császárkorban széleskörűen határozták meg a bűntett
elkövetési magatartását, így mind a vér szerinti, mind a jogi rokonok
körében büntették a nemi kapcsolatot. Majd a Római Birodalom kései
évszázadaiban már a gyám és a gyámolt, a helytartó és az alárendelt
provinciabeli valamint a keresztény és a zsidó nemi viszonyát is
vérfertőzésnek minősítették.
A büntetés kezdetben halál, később
száműzetés volt. A római büntetőjog nem az érintett személyek közötti
nemi aktust büntette, mint a modern jogok, hanem ezen emberek valamilyen
együttélését.
A vérrokonoknál már a házassági kötelék nélküli
együttélés is vérfertőzésnek számított, míg a jogi rokonoknál csak a
házasság minősült büntetendőnek. A cselekményt csak szándékosan lehetett
elkövetni, a közeli rokonoknál a tévedést, mint kimentő okot nem
fogadták el, a távolabbiaknál már igen. Az incestus ügyében a quaestor
nyomozott.
Constantinus óta a kerítés (lenocinium) is bekerült a
nemi erkölcsöt sértő crimenek közé. Magát a bűncselekményt ötféleképpen
lehetett elkövetni: így büntetést kapott az a férfi, aki házasságtörő
asszonnyal házasságra lépett; aki saját házát bocsátotta rendelkezésre
tiltott nemi kapcsolat elősegítésére; aki ellenszolgáltatás fejében
kívánt szabad nő és más személy között tiltott nemi viszonyt létrehozni;
továbbá az a férj, aki a tetten ért házasságtörőt elengedte és
feleségétől nem vált el, valamint, aki tűrte felesége kicsapongó
életmódját. A büntetés infamia és száműzetés volt.
A rangon
aluli házasság bűntettét Iustinianus határozta meg először. A
bűncselekményt csak szenátori rangú személy követhette el, mégpedig aki
arra alkalmatlan személlyel, felszabadított rabszolgával valamint
infamissal lépett házasságra. A cselekmény jogkövetkezménye az
intestabilitas és a szenátori állás elvesztése volt.
Diocletianus
uralkodása idején rendelték el a kettős házasság (bigamia) üldözést, a
tilalom hatálya az egész birodalomra kiterjedt, ott is, ahol a helyi
népjogok ezt egyébként lehetővé tette volna. A rómaiak a görögséggel
ellentétben a homoszexualitást sokkal kevésbé tolerálták, a természet
elleni fajtalanság (stuprum cum masculo, paederastia) már a köztársaság
korában súlyos bűncselekménynek számított.
A köztársaság végén és a
principátus elején a büntetés tízezer sestersius megfizetése volt.
Constantinus az egyre erősödő keresztény tanítás hatására már
halálbüntetéssel rendelte sújtani az azonos neműek közötti szexuális
kapcsolatot.
A prostitúció a rómaiaknál sem volt természetesen
ismeretlen, noha a klasszikus római erkölccsel a legkevésbé sem volt
összeegyeztethető, az intézmény mégis megtűrt rosszként élhetett a
városban. Eredetére nézve pontos ismeretekkel nem rendelkezünk, az
mindenesetre figyelemreméltó, hogy egyes mondai ábrázolások szerint
Romulus és Remus nevelőanyja is feltehetőleg e mesterséget űzte.
Eszerint már a város születésekor is meglévő társadalmi jelenségként
tekinthetünk a prostitúcióra.
Klasszikus megfogalmazását a híres
római jogtudós, Ulpianus a következőképpen adja meg: a prostitúció
ellenszolgáltatás fejében – pecunis accepta – végzett nemi érintkezés,
amelynek lényeges eleme, hogy az mindig nyíltan és nemi vonzódás nélkül –
palam et sine delectu – történik.
A rómaiak nemcsak hogy
”szennyes mesterségnek” (sordida ars) tartották a prostitúciót, ahogyan
az összes anyagi ellenszolgáltatás fejében végzett munkát, hanem
kifejezetten tisztességtelen foglalkozásként (questus inhonetus)
tekintettek rá. Mindaz ékes bizonyíték a rómaiak liberalizmusára, hogy a
prostitúciót nemhogy büntetőjogilag nem üldözték, hanem szükséges
rosszként eltűrték, igaz részletes szabályozási és ellenőrzési
mechanizmust építettek ki vele kapcsolatban.
Az archaikus korban
valószínűleg csak kivételes jelenség lehetett a prostitúció, ekkor még
elegendő erővel rendelkezett a város arra, hogy éberen őrködjön a
polgárok nemi erkölcsei felett.
A rómaiak amúgy is rendkívül
szemérmesek voltak, kezdetben azért nem űzték a görögök által oly
szívesen végzett sportokat, mert azokat meztelenül kellett volna
végezni. Ekkor még nem találkozunk az intézménnyel kapcsolatos jogi
szabályozással, hiszen csak a köztársasági kor végen jelentek meg azok a
közigazgatási szabályok, amelyek a prostitúció állami felügyeletére
voltak hivatottak.
A római jog dolgozta ki először a
történelemben az örömlányok lajstromozását, csak az így jegyzékbe
foglalt prostituáltak végezhették szabadon tevékenységüket. A
prostitúciós tevékenységre engedélyt kérő megjelent az aedilis előtt,
lemondott polgári nevéről és életmódjáról, majd álnevet választott,
amely néven az aedilis jegyzékbe foglalta, majd legvégül a folyamodó
számára megadta a működési engedélyt, a licentia stuprit.
Ezek után
az utcalányok szabadon tevékenykedhettek, szolgáltatásaikat
reklámozhatták, a bordélyházakban hirdetéseket helyezhettek el.
A
prostituáltak működésüket nemcsak az utcán és bordélyokban
folytathatták, hanem a fürdőkben (thermae), vendéglőkben (thermopolium),
fogadókban és bérelt szobákban is. A bordélyházak (lupanarium)
viszonylag gyorsan elszaporodtak a városban, Constantinus korában már
46-ról tesznek említést a források. Ezt a gyors növekedést az állami
vezetés természetesen nem nézte jó szemmel, Tiberius császár például
megtiltotta császári pénzek bevitelét a bordélyokba, amelyek ezután
kifejezetten erre a célra készített zsetonokat (tesserae) fogadtak csak
el.
Míg a köztársaság idején az egyébként nagy népszerűségnek
örvendő fürdőkben nemcsak az eltérő neműek, hanem különböző korúak is
külön helységekben fürödtek, addig ez az elválasztás a császárkorra
teljesen megszűnt, ezáltal váltak a fürdők a prostitúció melegágyaivá.
Noha
később Hadrianus megtiltotta a különböző neműek együttes fürdését,
amely tilalmat egyébként Marcus Aurelius és Severus császár is
megújította, ez sem jelentett kellő visszatartó erőt az ilyen típusú
prostitúcióval szemben. A színházakban is szabadon folyt a prostitúció,
itt az örömlányok szabadon működhettek, az aedilisek nem kötelezhették
őket az engedélyük bemutatására.
A színházi szolgák voltak a
kerítők, az ő közvetítésükkel kötettek meg az üzletek. Nem csoda, hogy
Tertullianus a színházakat az erkölcstelenség nyilvános intézményeinek
(consistoria libidinum publicarum) nevezte.
A császárkorban a
prostitúció előretörése megállíthatatlan volt, Traianus uralkodása
idején már 32 ezer örömlányt tartottak nyilván a városban. Sok esetben
már maga a császári család sem volt mentes a prostitúció szennye alól,
így Messalina – Claudius felesége – egyik kedvenc időtöltése volt testét
valamely bordélyban árulni, Faustina – Marcus Aurelius hitvese – pedig
tengerészeknek és gladiátoroknak adta oda magát válogatás nélkül.
Caligula volt az első császár, aki saját maga alapított bordélyt, míg
később Elagobolus már a palotában rendezett be bordélyházat.
Noha
a rómaiak nem üldözték a prostituáltakat a büntetőjog fegyverével,
természetesen számos joghátrány érte őket mesterségük miatt, így az
erkölcsi megbélyegzés mellett polgári jogi szankciót is el kellett
viselniük.
Az örömlányok az általuk végzett tevékenységnél fogva
automatikusan infamia hatálya alá kerültek, nem viselhettek tisztességes
asszonyhoz méltó öltözetet, az utcán bárki megbámulhatta őket, nem
mehettek színházba és egyéb nyilvános eseményekre. Augustus rendelkezése
folytán a prostituáltak csak az örökségük egynegyed részét szerezhették
meg, később Domitianus rendelete folytán már egyáltalán nem
örökölhettek. Egyébként az általuk szexuális szolgáltatásra kötött
szerződés jó erkölcsbe ütközőnek minősült.
Caligula császár
adófizetési kötelezettséget írt elő számukra, amelyen Alexander Severus
akképpen változtatott, hogy az adót nem az államkincstárba kellett
befizetniük, hanem a Circus, az Amphiteatrum, a Stadium és a színházak
renoválására szánt pénzalapba.