Főoldal Profilom Regisztráció Kilépés Belépés
Üdvözöllek Vendég | RSS
Szombat
2024-11-23
10:01 AM
Hodildi Honlapja
Honlap-menü
A fejezet kategóriái
Ókori Erotica [14]
Az ókori prostitúcióról [14]
Erotica történelme [26]
Homoszexuális történelem [4]
Uralkodók és másságuk [2]
Egyéb érdekességek [11]
Történelem híres kéjnői [2]
Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak
  • Mini-chat
    Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0
    Főoldal » Cikkek » Szexualitás története » Ókori Erotica

    A szeretkezési testhelyzetek a görög-római világban
    A szexuális kultúra emlékeit egyetlen kor és társadalom vizsgálatakor sem nélkülözhetjük. Ennek ellenére, különféle okok miatt, az élet e területére vonatkozó kultúrtörténeti kutatások a századforduló és a húszas évek rövid fellendülése után csak az utolsó húsz esztendőben indultak meg.

    Jelen írás a figurae Venerisre, azaz a szeretkezési testhelyzetekre vonatkozó antik forrásokat próbálja csoportosítani és vázlatosan bemutatni. Jóllehet az ókori szexualitás története általában adatokban gazdag, a téma szempontjából forrásaink rendkívül töredékesek, és egyértelmű következtetéseket aligha tesznek lehetővé.
    Ez az áttekintés csupán segítséget szeretne nyújtani a további kutatáshoz, felkeltve tán azok érdeklődését is, akik hasonló témákról – ahogy Paulus Zacchias írta a 17. században – legföljebb ”mélységesen szégyenkezve szólnak”.
    A figurae Veneris antik hagyományát öt fő forráscsoport alapján kutathatjuk, ezek a következők:

    1. A képzőművészeti alkotások
    2. A szókincskutatás eredményei
    3. Az antik erotikus irodalom fennmaradt szövegei és emlékei
    4. Az antik orvosi irodalom utalásai
    5. A keresztény antikvitás irodalma



    1. A képzőművészeti alkotások

    Az ókori Mediterráneum népeinek szerelmi kultúrája bizonyos alapvető szemléletbeli azonosságok ellenére helytől, etnikumtól és kortól függően bizonyára igen eltérő lehetett. Míg a nagyvárosok légköre kedvezett a szabadosságnak, az elmaradottabb vidékeken és a falvakban nyilván szigorúbb erkölcsök uralkodtak.
    Általános megállapításokat azonban nem tehetünk, mert forrásaink szinte kizárólag a városi élet, és ezen belül is leginkább a magasabb társadalmi rétegek szexuális kultúráját tükrözik.

    Az ábrázolások szerint a görög poliszokban – társadalmi helyzetüknek megfelelően – a nőknek a szerelmi játékokban is alárendelt szerep juthatott.
    Krenkel mutatott rá, hogy míg Hellászban a képzőművészeti coitus-ábrázolások túlnyomórészt a párok közötti személyes viszonyt megnehezítő ún. a tergo (hátulról a hüvelyen át való közösülés) vagy a retro (hátulról a végbélen át való közösülés) helyzetet mutatják be előszeretettel, addig a császárkori Rómában e pozitúrák ábrázolása a homoszexualitás elterjedtsége és a kompozíciós előnyök ellenére is ritka.

    pic



    Annál gyakrabban fordul elő viszont az a testhelyzet, amelynek során a hölgy kerekedik felül, és ő irányítja az aktust. Krenkel (Erotica antiqua 13–14.) arra is felhívja a figyelmünket, hogy ha egy testhelyzet az ábrázolásokon gyakori, ettől még nem volt föltétlenül a valóságban is az – népszerűségét adott esetben esztétikai okok is magyarázhatták.
    Az a tergo/retro helyzet egyébként a görögöknél 41, míg Rómában 15 %-ban fordul elő, a lovaglóhelyzet viszont Hellászban 20, míg Rómában 40 %-ban van jelen.

    Mindebből Krenkel – talán kissé elhamarkodottan – a római nők emancipálódására következtet.
    Coitus-ábrázolások láthatók voltak vázákon, lámpákon, izgató vagy oktató célzatú falfestményeken, sőt szarkofágokon is.
    Egyes prostituáltak szobáinak falát is különféle pozitúrákat ábrázoló képek ékítették, hogy a kliens könnyebben választhasson közülük, illetve, hogy vágyát az ábrák felcsigázzák.

    Az effajta ábrázolások elterjedtségére utal Propertius – nem túl őszinte – felháborodása is:
    Mely kéz elsőnek festett feslett, buja képet, bűnös látvánnyal fedve a sima falat, lányok tiszta szemét rútul meglopta s a lelkét, más nem akart, csak hogy szokjon a rosszra szívük.
    Ah, ki ilyen képet festett, vészt hozva a földre, s csöndes boldogság durva viszályra fajult!... Más képek fedték eleink hajlékait egykor, Akkor még falaink nem csúfította a bűn.
    (Propertius: Elégiák II. 6.27–34. Bede Anna fordítása.)



    2. A szókincskutatás eredményei

    Fontos forrása tárgyunknak a görög-latin szókincs. A görögöknek több mint hetven kifejezésük volt a coitusra és a különböző szeretkezési manipulációkra. F. K. Forberg (1770–1848) megállapítása szerint egyébként a görögök kilencven pozitúrát ismertek, amelyeket a különböző alkatok szerint kellett alkalmazni (az 5. századi Hészükhiosz ötvenkét ilyen temperamentumot említ).

    A latin szexuális szókincs vizsgálata szintén érdekes következtetéseket eredményez. J. N. Adams 1982-ben adta ki először a latin szexuális szókinccsel kapcsolatos kutatásainak eredményeit.
    Adams összesen negyvenkilenc latin, kifejezetten a coitusra vonatkozó kifejezést és szót gyűjtött össze – ebből nyolc közvetlenül, huszonegy és húsz metaforikusan, illetve metonimikusan utalt az aktusra.

    pic



    A szavak, kifejezések némelyike csak nagyjából határozza meg a testhelyzetet, mint pl. a futuo, pedico, irrumo, criso.
    Akadnak azonban kifejezetten a testhelyzetre utaló szavak és kifejezések is, pl. incurvo („rágörbülök”, Martialis 11.43.5., Apuleius: Az aranyszamár 9.7.), sedeo („ráülök”, Apuleius 2.17.), inclino („ráhajlok”, Iuvenalis 9.26., 3.316., Lucretius 2.243.), pronus és supinus („hasmánt-hanyatt fekve”, Catullus 28.9.), pedes tollere („a lábat felemelve”, Cicero ad Att. 2.1.5.), attractis pedibus („felhúzott lábbal”, Catullus 15.18.), capite demisso („hátrahajtott fejjel”, Catullus 88.8.), conquinisco („ráborulok”, Plautus Cist.657.) vagy coxim („guggolva”, „lekuporodva”, Men. 471., Apuleius: Az aranyszamár 3.1.).
    Ezek mellett ismeretesek a különféle mozgásformákra utaló terminusok is. Adatait Adams a komédiákból, szónoki munkákból, szatírákból és epigrammákból merítette.



    3. Az antik erotikus irodalom

    Az antikvitás, különösen a Kr. e. 3–4. század közötti időszakban, gazdag erotikus és pornográf irodalmat hozott létre.
    E kétféle irodalom között nehezen húzhatók meg a határok, gondoljunk például Lukianosz (Hetérák beszélgetései, Lukiosz), Apuleius, Catullus vagy Martialis munkáira.
    Az erótikus irodalom szerzői között az olyan kiváló írók, sőt filozófusok nevét is megtaláljuk, mint Kritiasz (Peri phüszeósz erótosz – A szerelem természete), Sztratón, Theophrasztosz, Antiszthenész, Arisztón vagy Kleanthész. Közülük többen kifejezetten a figurae Venerisről is értekeztek, azóta elveszett munkáikban.

    A pornográf irodalomhoz azonban nemcsak szépirodalmi művek, hanem kifejezetten prostituáltaknak készült tankönyvek is sorolhatók.
    A Szuda által említett Paszmosz vagy Paxamosz Dódekatekhnon peri tón aiszkhtrón szkhématón (Tizenkettestan a buja testhelyzetekről) címmel írt szeretkezési tankönyvet. Ebben a Dodekamekhanosz („tizenkét fogásban jártas”) melléknevű Küréné hetérára utal, aki azzal érdemelte ki e nevet, hogy a szeretkezés tizenkét alapformáját állította fel.

    Philainisz hasonló témájú könyve (Peri poikilón szkhématón – A különféle testhelyzetekről) a Kr. e. 3. században született. A mű valódi szerzője egyébként feltehetőleg nem ő, hanem az athéni szofista, Polükratész volt.
    A szamoszi Nikó és a leszboszi Kallisztraté munkái a Kr. e. 2. századra datálhatók.

    Az ókorban közismertek voltak még Elephantisz hetéra könyvei. Elephantisz valószínűleg a Kr. e. 1. században Rómában élt – ha egyáltalán létezett, neve ugyanis valószínűleg fiktív név. Elephantisz Figurae Veneris címen ismert, eredetileg görög nyelvű, de már az ókorban latinra fordított (azóta elveszett), illusztrált, verses szeretkezési tankönyvében kimerítően tárgyalta a közösülési testhelyzeteket.

    Suetonius tanúsága szerint Tiberius a hálószobája falára íratta Elephantisz verssorait, a megfelelő ábrák kiegészítéseképpen.
    Népszerűségére tanú a Priapeia-gyűjtemény alábbi versikéje is:

    Disznó képeket a merev felálló
    istennek Lalagé ajánl, ad, áldoz,
    egy könyvből (Elephantis írta) és kér, tégy próbát, tud-e úgy, amint a rajz van.
    (Priapeia IV. Fehér Bence fordítása.)


    A Szuda-lexikon még egy másik szakkönyvet is említ, egy bizonyos Asztüanissza nevű szolgáló munkáját, amely valószínűleg már a késő császárkorban született.
    E művek, amelyek talán a Káma Szútrához, az Anangarangához, az Illatos Kerthez, vagy éppen Aretino Beszélgetéseihez lehettek hasonlatosak, mint mondtuk, sajnos egytől-egyig elvesztek – csupán a Szuda-lexikon, vagy egy-egy elszórt megjegyzés őrzi emléküket.
    Paxamosz könyvének címéből mindenesetre arra következtethetünk, hogy e szerzők a szeretkezés tizenkét alaphelyzetét tekintették elfogadottnak.

    Az erotikus tankönyvek mellett mai értelemben vett pornográf irodalom is létezett már. Elterjedtségére utal, hogy olvasását az orvosok az impotencia gyógyszereként is ajánlották. Ide sorolható Ariszteidész (Kr. e. 1. sz.) igen népszerű, azóta elveszett Milésziaka című pornográf novellagyűjteménye, az Athénaiosz által is több helyütt említett hetéra-irodalom, a parembaléi Eusztathiosz obszcén műve, a Hüszminé, a Priapeia címen ismert, talán Kr. u. 2. századi epigrammagyűjtemény, az amphipoliszi Philipposz Rhodiakája, Propertius Corinna-versei, Lucilius Fornix című szatírája, Pomponius versei, Ausonius Cento Nuptialisa, valamint a közép- és újkomédia néhány alkotása.

    A fennmaradt komédiák szövege ugyan viszonylag ártatlan, de tudjuk, hogy előadásukkor a színészek hatalmas bőrphalloszokkal felfegyverkezve imitálták az aktust (Plautus: Persa 764–tól), és homoszexuális jelenetekre is sor került. Az igazi obszcénitás színtere azonban feltehetőleg nem a komédia, hanem a mimus színpada volt.

    Álljon itt egy jellemző és szép példa ebből az izgató célú, az alkalmazott testhelyzetekre is utaló erotikus-pornográf irodalomból:
    Széttárult Dórisz rózsája fölizzva az ágyon, s istenné avatott isteni szirmai közt.
    Karcsú lábával derekam koszorúzva feszült rám, Küprisz harcában percre se lankadozott.
    Hogy mozgatta ölét! A gyönyörtől látni se látott, és remegett szeme, mint ősszel a nyárfalevél, míg kialudt a fehérlángú láz, s Doriszom akkor elbágyadt testtel nyúlt el az ágytakarón.
    (Dioszkoridész [2–3. sz.] epigrammája. Csehy Zoltán fordítása.)

    Mind a pornográf-erotikus szépirodalommal, mind pedig az említett prostituált-tankönyvekkel rokon Ovidius híres Ars amatoriája, amelynek egyik passzusa voltaképpen az egyetlen fennmaradt technikai útmutató tárgyunkban.
    Az Ars Amatoriában Ovidius a mille modi Veneris, vagyis a szeretkezés ezer módja közül csak nyolc pozitúrát említ, szerinte azonban mindenkihez csak egy-egy illik:
    Többet mondani már szégyellek, csakhogy eképp szól égi Dione: ”Az én művem e nagy tudomány. ” Ismerd jól tested, s ha ölelsz, tartsd úgy, ahogy illik, minden nőnél más-más ami kell, ami jó.
    Hogyha az arcod szép, tartsd mindig elébe az arcod, lábat tartsd elibé, hogyha a hátad a szép. És akinek ráncot vésett Junó a hasára, nézzen hátrafelé, mint ama parthusi hős. Milanion vállát kulcsolta az asszonya lába: hogyha a lábad szép s ép, te is ezt teheted.
    Csak lovagoljon a kurta leányka, de az ne, ki hosszú, Hector nyergében thébai hölgye nem ült.
    Hogyha a combod túl vékony, takarózz be, ha fekszel, és fejedet fordítsd félre, hacsak teheted.
    Hogyha a combod szép, ruganyos s még gyenge a melled, álljon a férfi, te meg nyúlj el a lágy nyoszolyán. Az sem rossz, ha a phillisi nők módján, hajad omlik dúsan alá, nyakad és vállad ölelve körül. Venus ezer játékot tud, nem fárad el úgy, ha jobboldalt fekszik, s hátrahanyatlik a nő.
    (Ovidius: Ars amatoria III. 769–788. Bede Anna fordítása.)

    A hagyományos testhelyzetek mellett természetesen ismertek voltak bonyolultabb pozitúrák is. Nikoszthenész (Kr. e. 535–515) vörös-alakos ivóedényén például csoportos szex látható három résztvevővel.
    Ez a forma, talán kompozíciós okokból, kifejezetten kedvelt volt az ábrázolásokon. A csoportos szexre Livius is utal a bakkhanáliák kapcsán (39.8., 39.11.14., 40.19.).
    A császárkor specialitásai voltak még az ún szümplegmiák vagy sprintriák, azaz a kettőnél több személy részvételével folytatott aktusok, illetve a catena (láncszex), a csoportos szex egyik speciális formája is.
    Martialis újfajta szeretkezési módok feltalálásáról értesít, amelyeket egy bizonyos Sabellus versekbe is foglalt. A fellatio (Martialis 2.33., Suet. 3. 44.) és a cunnilinctus (Martialis 2.84., 3.94., Anthologia Graeca XI.108. 220–223., 329., 338.) szintén gyakran előfordul a szövegekben és ábrázolásokon, igaz, mint azt Krenkel is bizonyította, az effajta tevékenységet Rómában szégyenletesnek tekintették.

    Az epigrammák tanúsága szerint Rómában az orális és az anális szex általában véve is megalázónak számított.
    A pathicust, vagyis azt a személyt, aki a homoszexuális aktus során alávetett helyzetben volt, megvetették.
    A senatoroknak beiktatásuk előtt esküt is kellett tenniük, hogy a pathicus szerepét sohasem játszották, noha magában a homo- vagy biszexualitásban sem a görögök, sem a rómaiak nem találtak kivetnivalót.

    Hárman az ágyban: két aktív szerető, s ugyanakkor két passzív. Rosszul számolom ezt valahogy...
    Á, dehogy! Egy közepütt szolgálja a kéjt oda-vissza, Mert amit ő ad elől, kapja a háta felől.
    Hárman az ágyban. Két passzív szerető s ugyanakkor két aktív. Négyen vannak, ez így logikus!
    Tévedsz! Kettő van két szélről, s kétszeresen vedd Őt, akit épp dugnak, míg maga is kamatyol.
    (Sztratón [2. sz.], illetve Ausonius [310–395] epigrammája, variációk ugyanarra a témára. Csehy Zoltán fordítása.)



    4. Az antik orvosi irodalom

    A fennmaradt antik orvosi irodalom meglepően szemérmes, ha a figuraeról ír, amelyre egyébként a diététikai és nőgyógyászati munkák vagy fejezetek során utal.
    Eubiosz fogamzásgátlásról írott könyve, amely állítólag részletesen írt a testhelyzetekről, sajnos elveszett (itt jegyezzük meg, hogy bizonyos pozitúrákat a 19. századig fogamzásgátlás gyanánt is alkalmaztak).
    Az ajánlott pozitúrákkal kapcsolatos közvetlen javaslatokra alig találunk példát. Galénosz azonban közvetve, azáltal, hogy a szeretkezés után testgyakorlást ajánl, illetve a mértéktelen nemi élet ártalmairól értekezik, gyakorlatilag elutasít egy sor kimerítő pozitúrát.

    Ugyanígy tesz Celsus (De Med. II.1.), amikor arra hívja föl figyelmünket, hogy a concubitusnak nem szabad fárasztónak lennie. Szóranosz (Kr. u. 1. sz.) orvosi szempontból előnyösebbnek tartotta a hátulról való közösülést, míg Artemidórosz Daldianosz (Kr. e. 106–48), aki az álmokról írott művében (Oneirokritika) számos pozitúrát felsorol, arra a következtetésre jut, hogy csak szemtől szemben ildomos közösülni, minden más testhelyzet a gyönyörhajhászás, a szabadosság és az elfajzottság eredménye (egy helyütt – De locis affectis 6.6. – Galénosz még azt is kijelenti, hogy az embernek nem szabad pusztán a gyönyör végett közösülnie).

    Hippokratész szerint viszont az a legcélravezetőbb, ha nő szeretkezéskor hanyatt fekszik, és fejét hátrahajtja (II. 632–633).

    Lucretius A természetről egy helyén ugyancsak orvosi szempontból szól a kérdésről, és a hátulról való közösülést ajánlja, mert szerinte így könnyebben fogan meg a mag:
    Szintén nagy szerepet játszik, hogy az élvezetet mily módon hajtjuk végre. Sokan hiszik azt ugyanis, hogy vad vagy négylábú állat módján közösülve könnyebben fog az asszony, mert mellére feküdve s ágyékát fönntartva a mag hamarabb jut a méhbe.
    És sose végezzen buja testmozgást se az asszony, mert gátolja a n a fogamzást, s ellene harcol élénken viszonozva farával férje szerelmét s hogyha egész ellágyult keblével habokat hány. Mert a barázdából s helyes útjából a csoroszlyát így kihajítja, s a maglövetet kiszorítja helyéből. Éppen ezért szajhák szokták végezni e mozgást, hogy megtelve ne jussanak oly sokszor gyerekágyba, meg, hogy a férfi is így inkább élvezze szerelmét. Ám a mi asszonyainknak nincs szükségük ilyenre.
    (Lucretius: A természetről. 4.1239–1253. Tóth Béla fordítása.)

    Feltűnő, hogy a görög-római orvosi irodalom a testhelyzeteket egyáltalán nem elemzi abból a szempontból, hogy melyik során szerezhető nagyobb élvezet, holott a gyönyörnövelő szerek irodalma ekkoriban igen jelentős volt már.
    Ennek a hallgatásnak nyilván az anatómiai ismeretek szűkössége is oka lehetett. A görögök például a klitorisznak az orgazmusban játszott szerepéről tudtak ugyan, de a Gräfenberg-zóna létezéséről, szemben indiai kollégáikkal, fogalmuk sem volt.

    Ezen a ponton érdemes talán röviden szót ejtenünk a figurae Veneris keleti hagyományának gazdagságáról. Vátszájana magyarul is olvasható Káma Szútrája, (Kr. u. 3. sz.), majd a középkori Dzsajadéva Gíta Góvindája (12. sz.), az Anangaranga Kaljánamallától, (15. sz.) a Kerítőnő tanítása Dámódaraguptától, a Koka Shastra, és a többi indiai szakkönyv több mint kétszázötven különféle, voltaképp csak nüansznyi eltérést mutató szeretkezési módot ismertet különös nevek (elefánttehén, gazella, majom stb.) alatt.

    Indiában a képzőművészeti anyag is jelentős: Elephanta, Kadzsuráhó és Orissza domborművei bővelkednek szeretkezésábrázolásokban.
    Hasonló, éppen az indiai szakirodalmi előzményekre támaszkodó arab szakmunkák is ismertek, igaz, csupán a 9–14. századból (Jahja al Iszraili, Quszta ibn Luká, at-Tuszi, at-Tifaszi, An-Nefszavi – utóbbi magyarul is megjelent).
    Érdekes, hogy az általam hozzáférhető kínai szexirodalomban sehol nincs szó kifejezetten a figurae Venerisről. Mindezt csak azért említettem, mert a keleti (indiai) és a mediterrán szexuális kultúra valószínűleg összefügg egymással, bár az eredeti görög-római szövegek hiánya miatt ezt az állítást nehéz bizonyítani.



    5. A keresztény antikvitás irodalma

    A figurae Veneris megítélése a kereszténység térhódításával alapvetően megváltozott.
    A kereszténység viszonyát a kérdéséhez egyetlen alapelv határozta meg: mindenfajta nemi érintkezésnek a nemzést kell szolgálnia, hiszen a coitus egyébként még házasságon belül is bűnnek számít. A szeretkezés és főként a gyönyör teleologikus értelmezése már Szent Ágostonnál megtalálható (De civitate Dei XIV.18.).

    A gyönyör tehát (latinul delectatio, voluptas, patratus, pervenies, görögül aphrodisziaszmosz, hédoné vagy epithümia), amelyet manapság az orgazmussal, illetve az ejakulációval azonosítanak (holott korántsem azonos vele), a keresztény értelmezés szerint isteni adomány, amely a nemzést, a ”gyümölcsözzetek és sokasodjatok” isteni parancsának teljesítését szolgálja.
    Agustinus (De civitate Dei XIV.21) azonban az eredendő bűnt éppen a gyönyörrel, az első nemi aktussal hozta összefüggésbe, így a keresztény teológiai irodalom hajlamos a gyönyört eleve bűnnel terhesnek tekinteni.

    Hieronymus (347–420) például kijelentette, hogy Nincs utálatosabb, mint ha úgy szeretkezel a feleségeddel, mintha a szeretőd lenne.
    Ilyen előfeltételek mellett a vallásos keresztény számára a figurae Veneris irodalmát illetően egyetlen lehetséges szempont maradt: az adott testhelyzet a nemzést, mint a nemi élet egyedüli célját, miként segíti elő.
    A helyzet tehát Plutarkhosz óta, aki azt állította, hogy a szeretkezés legfőbb célja a gyönyör, gyökeresen megváltozott.

    Végezetül, a figurae Venerisnek az ókori keresztény időkben akad még egy különös forrása: a korai hitvitázó és hagiografikus irodalom.
    Már a legkorábbi keresztény szerzőknél felbukkan az a – sajátos módon először éppen a keresztényekkel szemben hangoztatott – vád, hogy a manicheusok, ariánusok, és egyéb eretnek szekták titkos gyűléseiken szexuális orgiákat rendeznek.
    Az orgiák érzékletes leírásakor – a bestialitás, homoszexualitás, vérfertőzés vádja mellett – többször szerepel negatív hangsúllyal az a testhelyzet, amelynek során a nő ”meglovagolja” a férfit.
    Ugyancsak gyakori a csoportos szex említése, ami legalábbis e forma ismeretét feltételezi. Ugyanezekkel a vádakkal illették később a zsidókat, templomosokat, katarokat, albigenseket, adamitákat és a boszorkányokat is.




    Írta: Magyar László András

    Kategória: Ókori Erotica | Hozzáadta:: Hodildi (2011-06-19)
    Megtekintések száma: 936 | Helyezés: 0.0/0
    Összes hozzászólás: 0
    Név *:
    Email *:
    Kód *:
    Belépés
    Keresés
    Barátaink:
  • Ingyenes honlap létrehozása
  • uCoz közösségi fórum
  • Ingyenes online játékok
  • Oktatóvideók
  • A legjobb uCoz-os weboldalak

  •  Copyright MyCorp © 2024
    Ingyenes honlap létrehozása с uCoz