Az őserdők sűrűjébe vesző ősi városok romjai mindig is vonzották a
kalandorokat. Sok esetben a csábító cél, ami miatt a köderdőkkel
borított hegyekre kapaszkodtak, ismeretlen őserdei folyókban gázoltak,
nem más volt, mint az arany. Ezért keresték Eldorádót is.Majdnem
bizonyos, hogy Eldorádó fizikailag valóságos város volt, de nem egészen
úgy, ahogyan kutatói hitték.
Eldorádó legendája
Létezik egy legenda, amely
évszázadok óta megmozgatja a felfedezők és kalandorok fantáziáját. El
Dorado – a valahol Dél-Amerikában rejtőző aranyváros – az 1600-as évek
óta az azonnali meggazdagodás szimbóluma. Dorado spanyol jelentése
„arany” vagy „aranyozott”. Tehát Eldorádó jelentése: „tiszta arany”.
A legenda szerint a Bogotá
közelében lévő Guatavita-tó partján élő emberek egy különös szertartás
révén ismerik fel új királyukat. Egy magányban töltött periódus után az
új király egy tutajon kihajózik a Guatavita-tóra, hogy áldozatot
mutasson be a tó fenekén élő hatalmas szellemnek. Mielőtt azonban útra
kelne, bőrét ragacsos gyantával vonják be, és egy csövön keresztül
aranyporral fújják be. A tutaj, amin El Dorado, az aranyozott ember
hajózik, meg van rakva kincsekkel (arannyal, smaragdokkal, ékszerekkel,
koronákkal, stb.). Egy adott jelre El Dorado beledobja az összes kincset
a tó közepébe, így „adózva” a tó szellemének. Nem véletlen tehát, hogy a
hosszú évek folyamán sok kalandor próbálta megtalálni a Guatavita-tó
fenekén fekvő hatalmas kincseket.
El Dorado kutatása
A
legenda hamarosan egy elveszett aranyváros történetével kapcsolódott
össze, ahol az emberek állítólag aranyfazekakban főznek,
aranytányérokból esznek, és aranykelyhekből isznak. A mesés várost, amit
szintén Eldorádónak neveztek, valahol mélyen az Amazonas-medencében
képzelték el. A következő évszázadok folyamán számos expedíció indult
útnak a felkutatására.
1540
februárjában két spanyol konkvisztádor, Francisco de Orellana és
Gonzalo Pizarro vezetett expedíciót az ecuadori Quitóból keletre. Mélyen
behatoltak már az esőerdőbe, amikor a több mint négyezer spanyolból és
indiánból toborzott vállalkozás kezdett kifogyni készleteiből. Több mind
háromezren haltak éhen. Ekkor döntöttek úgy, hogy Orellana
továbbhajózik a Napo folyón élelmet keresni, míg Pizarro, aki szerint az
expedíció csődöt mondott, a többi túlélővel hazatért Quitóba. Bár
Orellana nem találta meg Eldorádót, mégis hírnevet szerzett magának,
mint az első európai, aki végighajózott az Amazonason.
1595-ben
Sir Walter Raleigh, I. Erzsébet angol királynő kegyence 640 kilométert
hajózott lefelé az Orinoco folyón. Hiába gyötörte éhség, betegség és
szálltak felé mérgezett nyilak, Eldorádót nem sikerült megtalálnia –
pedig kétszer is megpróbálta.
|
A Guatavita-tó a muiszka nép számára szent volt, az ő szertartásaikból ered El Dorado legendája. | Sangri-La és Sambhala
Sangri-La misztikus,
harmóniában élő völgy. A valószínűleg csak az emberi képzeletben létező
Sangri-La ősi buddhista mítoszán alapszik. A Sangri-Lához hasonlóan a
Himalája bércei között, a Tárim-medence területén fekvő Sambhala Tiszta
Föld, melynek minden lakója megvilágosodott. A más dimenziókban
elhelyezkedő többi Tiszta Földtől eltérően Sambhalát valós, az emberek
világában jelen lévő helynek mondták. Azonban csak a kifogástalanul
erkölcsös karmával megáldottak érhetnek el ide. A monda szerint, ha a
világot háború és kapzsiság szorongatja, Sambhala királya nagy sereggel
hagyja ott hegyi védőbástyáját, hogy legyőzze a romlást és
felülkerekedve a gonoszon, elhozza az Aranykort az egész Föld számára.
Sambhala meglelésének
csüggesztő lelki feltételei nem riasztottak el néhány valós utazót a
felkutatásától. Nicholas Roerich, orosz származású művész 1925 és 1928
között expedíciót vezetett Indián át Tibetbe, Mongóliába, végül a
szibériai Altaj hegységbe. Bár hivatalosan az út célja nyelvészeti
kutatás és festés volt, a csoport valójában Sambhalát akarta meglelni.
Mivel Roerich hitt a vallások transzcendens egységében, utazása
személyes szellemi kihívás is volt, és kísérlet arra, hogy Sambhalát egy
eljövendő új kor szimbólumaként vezesse a köztudatba, ahol a békében és
megvilágosodásban túlhaladjuk a vallási megosztottságot.
|