A vámpírok,
illetve a hozzájuk kötődő mítoszok évezredek óta léteznek, hiszen már
Mezopotámiában, vagy az ókori rómaiak és görögök idejében is keringtek
olyan történetek, amelyek
a mai modern vámpírokhoz hasonlatos lényekről, jelenségekről szóltak.
Ám e nagyon messzire visszanyúló gyökerek ellenére, az igazi
vámpír-kultusz, vagyis azok a hagyományok, amelyekből napjaink
vérszívóinak különféle platformokon történő ábrázolása ered, csupán a
korai XVIII. században alakult ki, elsősorban a dél-kelet európai
népcsoportok szájról szájra terjedő regéi révén. Maga a vámpír szó is
csak 1734-ben született meg, először egy ismeretlen szerzőtől származó, a
Travels of Three English Gentlemen
címet viselő útleírásban bukkant fel. Az eleinte afféle ártó
szellemként emlegetett vámpírok a XIX. század derekára nyerték el azt a
sötét, komor és vészterhes hangulatot, amely napjainkban is jellemzi
őket, ugyanakkor sokan a vámpírok révén próbáltak magyarázatot adni az
abban az időben rejtélyesnek és tudományosan elképzelhetetlennek tartott
halálesetekre. A karizmatikus és művelt vérszívó szörnyeteg alakja John
Polidori The Vampyre című
művével alakult ki, amely kiváló fogadtatást kapott, és ösztönzően
hatott a kor hasonló tartalmú irodalmára, azonban mégis Bram Stoker
majd’ nyolcvan évvel később, 1897-ben megjelent Dracula
című regénye vált a téma kultikus darabjává, és azóta is ezt tartják a
vámpír történetek kvintesszenciájának. De lássuk, milyen hagyományok,
legendák és népi történetek vezettek el napjaink vámpírjainak
kialakulásához.
Meglehetősen nehéz egy általános leírást adni a népi hiedelmekben
szereplő vámpírokról, noha sok európai legendában találunk közös
vonásokat. Úgy tartották, megjelenésük változó, bár a vérivás okán – a
napjainkban ismert sápadt és beesett arcvonások helyett – élénkebb
árnyalatú lett a bőrük, vöröses, esetleg sötét lilába hajló.
Koporsójukban fekve vér csöpögött a szájuk szegletéből, illetve az
orrukból, és a bal szemüket folyamatosan nyitva tartották. Az
átváltozásnak köszönhetően hajuk, körmeik és fogaik megnőttek, bár
alapvetően a hegyes szemfog eleinte nem tartozott az általános
vámpírkarakterisztikához.
Talán
még a külsejüknél is nagyobb változatosságot eredményeznek a vámpírok
keletkezéséről, születéséről szóló történetek és hiedelmek. A szláv
népek úgy hitték, ha valamilyen kisállat, leginkább egy kutya vagy egy
macska, átugrik egy holttest felett, akkor az nagy valószínűséggel
hamarosan élőhalottá változik át. Érdekesség, hogy ez a hiedelem a
távoli Kínában is létezett annak idején. Orosz eredetű hagyományok
szerint szintén az élőhalottá válás fenyegette azokat a holttesteket is,
amelyeket nem kenték át idejében forró vízzel. Ugyancsak az orosz népi
legendák közé tartozott az az elgondolás is, miszerint azok az emberek,
aki életük során elfordultak az egyháztól, netalán kiderült róluk, hogy
boszorkányok, minden bizonnyal vámpírként térnek vissza a halálból.
Az
átváltozás számtalan lehetséges módja ellen persze a lehető
legkülönfélébb módszerekkel próbáltak védekezni, lehetőleg meggátolva a
halott vámpírként való újjászületését. A
halott fordított testhelyzetben történő eltemetése például egész
Európában jellemző volt, ahogy sírban, vagy annak környékén elhelyezett
apró, megszentelt, vagy szentnek tartott tárgyak elhelyezése is. Ez a
szokás az ókori görögök temetkezési hagyományaira emlékeztet, hiszen ők
rendszeresen egy érmét helyeztek a halott szájába, hogy megfizessék az
átkelést a Styx folyón. Mások ezt úgy értelmezték, hogy az érme
megakadályozta, hogy ártó szellemek szállják meg a halott testét, és
inkább ez utóbbi elgondolás áll közelebb a vámpírrá válás hiedelmeihez. E
hagyomány sokáig megmaradt a görög kultúrában, azonban az érmét
felváltották a keresztény vallásnak megfelelő keresztek, és a Jézus
Krisztus dicsőségét hirdető agyagedények. Európa nyugati területein
pipacsmagokat, vagy finom szemű homokot szórtak a vámpírnak hitt
halottak sírjára, mert azt hitték, a lepergő homokszemek és magok, egész
éjjel lefoglalják majd a vérszopó figyelmét. E hiedelem kínai
megfelelőjében, ha egy rizzsel teli zsák került egy vámpír útjába, annak
az összes szemet meg kellett számolnia, csak utána mehetett tovább.
Mivel
a sírjából kikelt vámpír megjelenésében megtévesztésig hasonlít egy élő
emberre, számtalan módszer született annak érdekében, hogy felfedhető
legyen egy-egy vérivó kiléte. Az egyik leginkább elterjedt hiedelem
szerint, ha a gyanúsnak vélt sír felett egy szűz fiúcskával a nyergében
egy szűz mént vezetnek át, akkor a ló meg fog botlani a vámpír sírjánál.
Európa nagy részén fekete ló volt szükséges ehhez a rituáléhoz, az
albán folklór viszont fehér lovat írt elő. Árulkodó jel lehetett olykor a
vámpír megjelenése is, hiszen úgy tartották a friss vérnek köszönhetően
egy vérszívó halott teste egészségesebbnek, üdébbnek látszik, mint egy
élő emberé. Szintén egy vámpír létezésének tulajdonították azokat a
jelenségeket, amelyek során rejtélyes módon eltűntek a jószágok, vagy
akár a szomszédok, rokonok is. Az ilyen „falusi vámpírok” esetében nem
ritkán a kopogó szellemeket idéző eseményeket (tárgyak véletlenszerű
elmozdulása, ismeretlen forrásból eredő különös hangok) is megemlítettek
a legendák.
Ugyancsak
megannyi történet maradt fenn arról is, miként lehet elűzni, vagy
megfélemlíteni egy vámpírt – ezek közül a két legismertebb kellék a
fokhagyma és a szentelt víz, de sok helyen vélték úgy, hogy a rózsa vagy
a galagonya is ártó hatással bír a vámpírokra nézve. Egy európai
hiedelem értelmében, ha a háztetőre mustármagokat szórtak, akkor a
vámpír elkerülte azt a házat. Ezekhez csatlakoztak a vallási eredetű
tárgyak, mint a feszület és a rózsafüzér, de mivel a vámpírt alapvetően a
gonosz gyermekének tartották, számára minden megszentelt dolog ártalmas
lehetett, így született meg az a vélekedés is, mely szerint a vérszívók
nem léphettek be templomokba és kápolnákba. Az már csak egy adalék,
hogy a folyóvíz felett sem képesek átkelni. A tükör is egy olyan eszköz
volt, amelyet a bejárati ajtóra akasztottak ki, remélve, hogy távol
tartja majd a vámpírt. Egyes kultúrákban a vámpíroknak nincs tükörképük,
és árnyékot sem vetnek, mert nincs lelkük. Azonban ezek a tulajdonságok
egyáltalán nem nevezhetők általánosnak, mert a görög hiedelmekben
szereplő vámpírok például rendelkeznek mind árnyékkal, mind tükörképpel.
Azonban mivel Bram Stoker nagy sikerű regényében így ábrázolta
Draculát, ez a két jellemvonás megragadt a köztudatban. A népi legendák
vámpírjai, noha elsősorban éjszaka tevékenykedtek, nem pusztultak el a
ragyogó napfénytől; ez a jellemvonás is a modern kori irodalom
szüleménye.
A
vámpírok elpusztításának lehetőségeiről is számtalan hiedelem létezett,
amelyek közül néhány begyűrűzött a modern fikciós irodalomba is. A
szláv népek hiedelmeiben a legalapvetőbbnek vélt elpusztítási mód a
vámpír lekarózása volt, ám míg az orosz területeken a fenyőből készült
karót a vámpír szájába szúrták, Szerbiában a vérszívó gyomra volt a
célpont. A lefejezés is véget vetett a vámpír létezésének, sőt, egyes
német területeken eleve levágott fejjel temették el a holtakat, mondván,
így a lélek gyorsabban kiszabadulhat a testből, így az nem kelhet újra
életre. Más népek nem alkalmazták a halott fejének levágását, ellenben
vékony vaskarókkal a fejét, a végtagjait, és a ruháit is a földhöz
szegezték, hogy még véletlenül se kelhessen fel, ha esetleg mégis
átváltozna. 2006-ban feltártak egy Velence melletti XVI. századi
temetkezési helyet, ahol az egyik női holttest szájába egy méretes
tégladarabot ékeltek; ezt a régészek egy vámpírok ellen óvó rituálénak
könyvelték el. Romániában fokhagyma került a holttest szájába, és
biztonságból többször is átlőtték a koporsót, míg Németország szász
régióiban citromot helyeztek a halott szájába.
A
vért ivó természetfeletti lények mindig is jelen voltak a különféle
kultúrákban, azonban csak alig néhány évszázada kötik ezt a
tulajdonságot a vámpírokhoz. A régi korokban azonban a vámpír kifejezés
még nem létezett, ezért a vérivást démonok és szellemek szokásának
titulálták, és olykor magát az ördögöt láttatták abban a szerepben, amit
ma vámpírnak hívunk. A vérivás gyökerei az ősi kultúrákhoz vezethető
vissza. Az agyarakkal, valamint csontok és koponyák körében ábrázolt
indiai Káli istennő, vagy éppenséggel az egyiptomi Sekhmet mind azok
közé tartozott, akikről azt gondolták, vért isznak. De a perzsa, a római
és görög mitológiában is felbukkant megannyi vérivó bestia, mint
például Empusae, Hekaté istennő lánya, aki alvó férfiak vérét szívta,
vagy a Lamia, amely viszont kisgyerekekből táplálkozott.
A
középkor korai szakaszában, nagyjából a XII. század elején kezdett
kialakulni a vámpírlegendák alapja, elsősorban olyan korabeli
történetírók, mint Walter Map vagy William of Newburgh révén. Bár
közvetlen bizonyítékok nincsenek, ezek a történetek képezhették a XVIII.
században felélénkülő vámpírtörténetek alapjait. A középkori
vámpírlegendák egyik közkedvelt szereplője volt a XVI. század vége felé
élt Báthory Erzsébet bárónő, aki, azon túl, hogy többszörös gyilkos
volt, állítólag az áldozatai vérében fürdött, hogy megőrizhesse
fiatalságát és szépségét. Az 1700-as évek elején szinte egymást érték a
különféle vámpírokról szóló történetek, és afféle tömeghisztéria alakult
ki, amely során rengeteg sírt bolygattak meg, hogy végezzenek
a lehetséges vérszívókkal, és nem egyszer magas méltóságú tisztviselők
is csatlakoztak ezekhez a „rajtaütésekhez”. Bár ekkor tartott a
Felvilágosodás, a néphagyományokon nyugvó vámpírlegendák olyan mértékben
begyűrűztek az emberek tudatába, hogy egész Európában eluralkodott
egyfajta őrület. Ebből az időből származik két feljegyzett szerbiai
vámpír eset. Az egyik szereplője a 62 éves korában elhunyt Peter
Plogojowitz, aki visszatért a sírjából, és élelmet követelt a fiától, ám
az megtagadta ezt a kérést, minek következtében másnap holtan találták.
Később az állítólag vámpírrá vált Plogojowitz visszatért, és megtámadta
a szomszédokat is, akik közül néhányan súlyos vérveszteség okán
haláloztak el. A másik eset egy földművessé lett katona, Arnold Paole
története, aki, miután állítása szerint korábban egy vámpír támadásának
lett az áldozata, váratlanul összeesett a földjén, és meghalt.
Eltemetését követően a környéken egymás után tűntek el az emberek, és a
helybéliek arra gyanakodtak, hogy Paole tért vissza a halálból, hogy
rajtuk élősködjön. A két eset, amelyet hivatalos nyomozás követett,
hamar elhíresült egész Európában.
A
felfokozott érdeklődés néhány évtizedig tartott, ám eközben számtalan
sírt forgattak fel, holttesteket gyaláztak meg, arra hivatkozva, hogy a
szörnyű csonkításokat a halott lelkének megmentése érdekében teszik. Bár
a kor neves gondolkodói igyekeztek hangoztatni, hogy a vámpírok nem
léteznek, az erőteljes néphiedelmek okán a kijelentéseiknek nem volt túl
sok foganatja. Még maga Voltaire is tett néhány megjegyzést a
vérszívókról egy alkalommal: „Ezek a
vámpírok valójában holttestek voltak, amelyek kikeltek a sírjukból, hogy
kiszívják az élők vérét. Akikből ittak, lesoványodtak, elsápadtak és
betegek lettek, míg a vámpírok erősödtek, kivörösödtek és a szomjuk még
tovább fokozódott.” A hisztériának Mária Terézia vetett véget,
miután egy esethez a saját orvosát küldte ki, aki hivatalosan is
kijelentette, hogy vámpírok nem léteznek. Az uralkodónő pedig
kibocsátott egy törvényt, amely megtiltotta a sírok kiásását és a
holttestek meggyalázását, így a nagy őrület elcsendesedett, de helyi
babonák és műalkotások keretein belül a vámpírok tovább léteztek.
Olyannyira,
hogy az elmúlt évek, évtizedek során is történtek bizarr esetek,
amelyeket a vámpírok nemlétét alapvetően elfogadó általános nézet
ellenére is vérszívók támadásának gondoltak. 2002 végén az afrikai
Malawi területéről jelentettek vámpírtámadást, és az öntörvényű
csőcselék halálra is kövezett egy szerencsétlent, akiről azt gondolták,
hogy vérivó. Egy másik eset még 1970 körül történt, amikor szóbeszédek
reppentek fel azzal kapcsolatban,
hogy a londoni Highgate temetőben egy vámpír kísért. A helyszínt amatőr
vámpírvadászok lepték el, és számos írás is megjelent az esetről,
elsősorban Sean Manchester tollából, aki az elsők között állította, hogy
létezik a Highgate-i vámpír, majd később azt is hangoztatta, hogy
sikerült felszámolnia egy teljes vámpír fészket. 2005-ben az angliai
Birminghamben terjedt az a hír, hogy egy ismeretlen támadó megharapott
néhány embert. A helybéliek egy ideig azt gondolták, vámpír jár az
utcákon, de a rendőrség rövid nyomozás után kiderítette, hogy nem
történt semmilyen támadás, így a birminghami vámpír csak egy városi
legenda maradt.
Számtalan
felvetés létezik, hogy valójában mi is képezi a vámpírhiedelmek
kialakulásának alapjait, de leginkább a szláv babonákat szokták annak
tekinteni. Ezek a hiedelmek még a pogány szláv népek szellemekben való
hitéből származnak, amellyel az élet és halál kérdéseire próbáltak
válaszokat adni. Sajnos ebből a korból nagyon kevés forrás maradt fent,
azonban a szláv népek sokat megőriztek e babonákból még akkor is, amikor
a területen már elterjedt a keresztény vallás. A démonok és szellemek
fontos szerepet töltöttek be a korai szláv társadalomban, és úgy
tartották, szoros kapcsolatban állnak az élő emberekkel. Némelyikük
barátságos volt és segítette az embereket, míg mások csak ártottak és
pusztítottak. Ezek a gonosz szellemek bármilyen alakot magukra
ölthettek, állatokét és emberekét egyaránt, és némelyikük arra is képes
volt, hogy megrongálja a termést, vagy kiszívja a jószágot, és egyes
esetekben az emberek vérét is. Hogy ezeket elkerüljék, a szlávok
igyekeztek e szellemek kedvében járni, hogy elejét vegyék a szörnyű
tetteiknek.
A
szláv hiedelemben fontos szerepet kapott a test és a lélek, amely a e
népeknél teljesen különvált egymástól. A testtel szemben a lélek nem
enyészett el. A szlávok úgy hitték, a halált követően a lélek elhagyja
ugyan a testet, de negyven napig a közelében marad, és csak utána lebeg
tova a túlvilágra. Ezért tartották fontosnak, hogy legalább egy ablakot
mindig nyitva tartsanak egy házon, hogy a lélek szabadon mozoghasson. E
negyven nap alatt a lélek visszatérhetett a halott testbe, és az imént
említett szellemekhez hasonlatosan, a lélek is vagy áldást, vagy
sorscsapásokat hozott a környezetében levő élőkre. Mivel úgy hitték, egy
lélek zavartalanságát és tisztaságát csakis egy helyes temetkezési
rituálé során lehet biztosítani, nagy hangsúlyt fektettek ezekre az
eseményekre. Egy kereszteletlen gyermek, vagy egy nem természetes halál
mind lehetőséget adott arra, hogy a lélekre rontás kerüljön, akárcsak a
rosszul celebrált temetés. A szlávok nagyon tartottak a tisztátalan
lelkektől, azok bosszúálló természete miatt.
E
két alaphiedelemből szövődött össze a vámpírok mítosza. A szláv
magyarázat szerint a vámpír egy holttestbe visszatért tisztátalan lélek
megtestesülése. Ez az élőholt szörny bosszúszomjas és gonosz, irigykedik
az élőkre, és vérre van szüksége ahhoz, hogy testének szentségtelen,
természetellenes állapotát fenntarthassa. Bár az egyes szláv népek
esetében vannak eltérések a vámpírokat övező hiedelmek tekintetében,
mégis szinte mindegyik esetben visszafejthetjük az eredetet a
kereszténységet megelőző szellemhitre.
Azonban léteznek más elgondolások is. Paul Barber a Vampires, Burial and Death (Vámpírok, temetkezés és halál)
című könyvében kifejti, hogy szerinte a vámpírok létezése csupán a
felvilágosulatlan ember magyarázata a halál és a test oszlásának
természetes, azonban számára értelmezhetetlen folyamatára. Amikor egy
holttest nem úgy nézett ki, ahogy azt a kora középkor embere elképzelte,
akkor azonnal a vámpír lett rá a magyarázat. Az oszlás folyamata
ugyanis a hőmérséklettől és a föld összetételétől is függ, amellyel az
akkori emberek egyáltalán nem voltak tisztában. Ezért fordult elő, hogy a
vámpírvadászok azt gondolhatták egy-egy, az oszlás jeleit egyáltalán
nem mutató holttestről, hogy az vérszívóvá vált. A test időnként
felpuffadhat, ahogy a bomlás közben gázok szabadulnak fel, és a
megemelkedett nyomás olykor kipréselte az orron vagy a szájon a testben
maradt vért. Ezért vált gyanússá egy-egy holttest, hiszen az oszlás
folyamatában megváltozhatott, annak ellenére, hogy életében esetleg
vékony, beesett arca volt. Az Arnold Paole eset során például kiásták
egy öreg nő holttestét, amely sokkal egészségesebbnek látszott, mint
életében, ráadásul a szájából kifolyt vér egyértelműen arra engedte
következtetni az embereket, hogy a nő vámpír. A vámpírok sokat
emlegetett sötétebb bőre is az oszlás folyamatának eredménye, ahogy az
összeesett, rothadó testbe szúrt karó nyomán kiserkenő vér, illetve
hirtelen távozó gázok, amelyek a légcsövön távozva akár a hangszálakat
is mozgásba hozhatják, elfúló, nyögésre emlékeztető hangokat keltve.
Mintha a vámpír fájdalmában nyögne. A halált követően a bőr és a
szövetek elvesztik folyadéktartalmukat, visszahúzódnak, így láthatóvá
válik a haj, a körmök és a fogak gyökere, ami akár azt a látszatot is
eredményezheti, mintha ezek megnőttek volna, ahogy azt sok történet is
meséli.
Sokan
a veszettséget is megemlítik a vámpírlegendák lehetséges eredetei
között. Ezzel a betegséggel magyarázzák a vámpírok napfénytől és a
fokhagymától való félelmét. A veszettség során különösen felfokozott
érzékenység lép fel, amelyet akár az olyan hétköznapi dolgok is
rettenetesen zavarhatnak, mint a napfény és a fokhagyma. A fertőzés az
agy bizonyos területeit is megtámadja, és a normális alvási periódus
felborulását eredményezheti, amely magyarázat lehet az éjjeli
aktivitásra. Egy ezzel kapcsolatos legenda szerint egy veszettséggel
fertőzött ember rövid időre visszanyerte normális önmagát, ha
rátekintett a saját tükörképére. Mivel a hiedelem szerint ilyen a
vámpíroknak nincs, ők nem változhatnak vissza sosem. A farkasok és
denevérek között ez igen gyakori betegség, nem véletlenül kapcsolódnak
ennyire szorosan ezek az állatok a vámpírokhoz. A veszettséggel
fertőzöttek olykor késztetést éreznek mások megharapására, és
előfordulhat, hogy véres hab bugyog a szájukból, ami az egyszerű emberek
számára nagyon félreérthető volt annak idején.
Napjainkra
a vámpírok annak ellenére szerves részei lettek a modern fikciós
irodalomnak, hogy korábban igen sokat kellett várniuk az irodalmi
bemutatkozásig. Az első vámpírokról szóló versek az 1700-as évek második felében születtek meg. Ezek közé tartozott Heinrich August The Vampire (1748), vagy Gottfried August Bürger Lenore (1773) című költeménye. Az első hosszabb terjedelmű alkotás John Polidori The Vampyre
című regénye volt 1819-ből, amelyben egy bizonyos Lord Ruthven
játszotta a gonosz vérszívó szerepét. A mű nagy siker lett, és óriási
hatást gyakorolt a XIX. század hasonló stílusú munkáira. 1845 és 1847
között készült James Malcolm Varney the Vampire című, meglehetősen bizarr elemekkel tarkított sorozata, valamint szintén említésre méltó darab még Sheridan Le Fanu Carmilla című leszbikus vámpírtörténete 1871-ből, amelyben a Carmilla nevű vámpírt megpróbálja pozitív hősként feltüntetni.
Ezek nyomdokain született meg az azóta vámpír alapműnek számító Dracula
Bram Stoker révén. A történetben felbukkanó, saját maga által kitalált
vámpíri képességek kiválóan elegyedtek a népi eredetű hiedelmekkel, és
így született meg a modern kori vámpír. A kor korábbi hasonló műveinek
hatására, illetve az erdélyi vámpírtörténetekből merítve, hozzátéve még
egy keveset a hírhedt Vlad Tepes vajda történetéből Stoker egy lenyűgöző
és magával ragadó művet hozott létre, amely azóta is forrása minden mai
vámpírokkal kapcsolatos alkotásnak. Az eredeti kiadásból kimaradt az
első fejezet, azonban ezt később, 1914-ben Dracula’s Guest címmel külön kiadták.
Azóta,
de leginkább a mozgókép megjelenése óta, se szeri, se száma a
jobb-rosszabb vámpírokról szóló alkotásoknak, egyértelművé téve, hogy a
sírból kikelő vérszívó élőholtak iránti érdeklődés, kíváncsiság nem
lankad, és mindig találni új lehetőséget a vámpírlét megjelenítésére. Az
1922-es, F. W. Murnau által rendezett Nosferatu
című némafilm Stoker regényének történetét dolgozza fel, igaz, a
szereplők nevei nem egyeznek, mivel az író özvegye nem adott engedélyt
azok használatára. Lugosi Béla főszereplésével készült Dracula (1931)
már hangosfilm volt, és azóta is ezt tekintik a vámpírfilmek
ősatyjának. Ezt követően kissé visszaesett az érdeklődés a vámpírfilmek
iránt a téma változatlansága oké, azonban egy 1958-as Dracula film,
melyben Christopher Lee kapta a gróf szerepét, igen népszerű lett, és
hét folytatást is megért. A könyveket illetően nagy sikert arattak
például Anne Rice 1976 és 2003 között készült vámpírtörténetei, közülük is kiemelkedik az 1976-ban megjelent első regény, az Interjú a vámpírral,
amelyből később hasonlóan sikeres filmet forgattak. Érdemes még
megemlíteni, hogy a White Wolf révén minden idők egyik legjobb
szerepjátéka, a Vampire: The Masquerade
(és folytatásai) is feldolgozta ezt a témát, egy újabb megközelítésből
elénk tárva a vámpírok létezésének eredetét, okát és céljait.
Egy
biztos, az emberek között rejtőző, éjszakánként vért ivó gonosz alakja
hálás téma, amely feltehetőleg még sokáig újra és újra vissza fog térni a
modern fikció valamelyik műfajában.