Akik esténként egy-egy szaftos horrorfilm
elfogyasztása után azzal nyugtatgatták magukat, hogy Drakula csupán az
öreg Stoker képzeletének szüleménye és egyáltalán, a vámpír mint olyan a
filmes szakma ügyes teremtménye a mozik megtöltésére, nos, azoknak
rossz hírrel kell szolgálnom. Ugyanis a vámpírizmus, a vérszívó lények
mítosza egyidős az emberiséggel és minden kultúrában megtalálható
mítoszok, mesék formájában. És ugye Daniken óta tudjuk, hogy minden legendának van valóságalapja.
Már az ókorból ismeretesek olyan lények, szellemek, melyek a
halandók vérével, húsával táplálkoztak. Az ógörög mítosz szerint Lamia
gyönyörű királynő volt és mint szemrevaló halandó, nem kerülhette el az
akkori asszonyok sorsát, Zeusz szemet vetett rá. Ám ahogy az lenni
szokott Héra ezúttal sem tűrte férje hűtlenkedéseit és elrabolta Lamia
gyermekeit. Szegény asszony a gyerekei elvesztése miatt érzett
fájdalomtól gonosz szörnyeteggé változott és ezentúl halandók vérével
csillapította szomját. A görögök azóta lamiáknak hívják azokat a vérivó
szellemeket, akik női alakban járnak a halandók közt és elrabolják, majd
fölfalják gyermekeiket. A vámpírok színdarabokban is megjelentek,
többnyire mint kísértő gonosz szellemek, itt brukolakhosznak vagy
empusának hívták őket.
Az asszírok ekimmu névvel illették a
vámpírokat, mítoszaik szerint olyan ember válhatott élőholttá, akit nem
temettek el tisztességgel, szertartásaik szerint. Ilyenkor az illető
visszatért a sírból és emberek vérét szívta.
A kínaiaknál se szeri se száma a vérivó
démonoknak, ezek a többi vámpírtól annyi eltérést mutatnak, hogy nem
halandóból származtathatók, önálló, más létsíkok gonosz lényei. A
helyiek különféle varázsigékkel és imádságos cédulákkal védekeztek
ellenük. Ezek a démonok már repülni is tudtak és gyakorta a holtakat is
felfalták.
Malajzia területén langsuirnak nevezték azokat
a nőket, akik gyerekek vérével táplálkoztak, ráadásul állati alakot is
tudtak magukra ölteni, többnyire bagollyá változtak.
A legszínesebb és legtöbb vámpírmítosszal azonban maga Európa büszkélkedhet, azon belül is Románia egyes vidékei. Számtalan
névvel illetik a vérivó holtakat, köztük a sztrigoj, moroj szavak a
legismertebbek. A mora vagy nora szó valószínűleg innen eredeztethető, ő
a magyar mesék egyetlen vámpírszerű lénye. Kereszteletlenül meghalt
emberből, hallva született csecsemőből vált mora.
Dániában mara nevezetű démon kísértett, ez
nappal szép fiatal lány képében élt a halandók közt, éjszakánként pedig
emberek vérével táplálkozott. Ha valaki beleszeretett leány képében,
nos, az rosszul járt.
Mint láthatjuk, szinte kivétel nélkül minden nép kultúrájában
megtalálható a vérszívó szörnyeteg mítosza. Nem csoda hát, ha a vámpírok
természete, a velük kapcsolatos hagyományok és védekezési módozatok is
igen eltérőek. Először is lássuk, milyen tulajdonságokkal ruházták föl
eleink a vámpírokat, mik a legismertebb jellemzők.
Az első és legfontosabb dolog, amit
megemlíthetünk velük kapcsolatban, hogy kizárólag sötétedés után
bukkannak elő, ez nagyjából minden mítoszban így szerepel. Általában
vérrel táplálkoznak, ám néhányuk nem veti meg a holtak húsát sem, sőt,
némelyek még saját testrészeiket is fölfalják. Java részt a nyaki
artériából nyerik táplálékukat, az áldozatok magukon viselik a vámpír
támadásának megdönthetetlen bizonyítékát, a két kicsi sebhelyet. Ez már
nem minden mítoszra igaz, az orosz vámpír például kitépi áldozata szívét
és így jut vérhez. A malajziai gyerekek pedig hátukat félthetik az ott
kísértő szellemektől.
A vámpírok gyakorta felveszik állatok alakját,
mostanság a farkas és denevérformák a legismertebbek, bár ezek az
információk többnyire filmekből származnak Ezen kívül a korai időkben
még használatos volt a macska, patkány, varangybőr. A patkány miatt
sokszor még a pestisjárványokat is a galád vámpírok számlájára írták.
Nincs tükörképük, illetőleg ily módon fel
lehet fedni valódi kilétük. Ez főként az európai hagyományokban szerepel
és eredete onnan származtatható, hogy sok helyütt mágikus erőket
tulajdonítanak a tükörnek. Egyes vidékeken letakarják, a fal felé
fordítják, ha halott van a háznál,
hogy a lélek ne tudjon rajta keresztül átlépni az élők világába.
Hipnotikus erők birtokában vannak, ez is elég jellemző, így csalogatják
magukhoz a gyerekeket, ifjakat, és persze elfeledtetik az áldozattal, mi
is történt velük valójában. Hisz a legtöbb esetben a vámpírok nem
azonnal ölnek, sokáig, napokon, heteken át szívják áldozataik vérét.
Minél tovább, annál jobb. Koporsók, kripták lakói. Mivel általában
halottaiból feltámadó személyről van szó, ez is elég általános. Bár van
néhány egészen különös mendemonda is, egy kelet-európai mítosz szerint
vérrel teli koporsóban fekszenek, illetőleg úsznak. A többi vámpír
bizonyára irigyli őket.
Miként lesz valakiből vérivó holt? Ennek
számtalan oka lehetett. Az egyik legkézenfekvőbb, hogy az áldozat maga
is vámpírrá lett, akár egy fertőző betegség. Aztán különös veszélyben
forogtak az öngyilkosok, a bűnös életet élők, a pogányok. Sőt, akár az
ártatlanok is, ha egy csecsemőt nem kereszteltek meg halála előtt, vagy
az az ember, akit nem temettek el tisztességgel, szintén vámpírrá
válhatott. Persze egyes helyeken az is elég volt, ha egy gyerek
születése idején farkasok ordítottak, vagy túl sokáig élt anyatejen. Ne
adj isten az apa kiléte meglehetős homályba borult… Szóval ilyenkor
rögvest rásütötték az illetőre, hogy bizonyosan vámpír lesz belőle
halála után.
Egészen hihetetlennek tűnik, de még a 19. században is hatalmas
hisztériát keltett egy-egy állítólagos vámpír feltűnése. Mind a gazdag,
tudományos és feltaláló emberekkel teli Angliában, mind az
elmaradottabb, szegényebb havasalföldi parasztok körében. Sőt, az utóbb
említett környéken még a mai napig hisznek a vámpírok létezésében. A
középkorban pedig össze se lehetne számolni hány embert égettek meg
vámpírság vádjával. Hisz ez épp oly bűnös cselekedet volt, mint a
boszorkányság, vagy a farkasemberség. Az állandó rettegés, félelem aztán
olyan tárházát hozta létre a gonosz démonok elleni küzdelemnek,
illetőleg azok felkutatásának, hogy akár egy egész kötetet meg lehetne
tölteni vele.
Először is lássuk, miként lehet megelőzni,
hogy embertársunk élőholttá változzék, no és hogyan bukkanhatunk rá egy
potenciális vámpír sírjára. Az egyik legdrasztikusabb módszerek közé
tartozik az úgynevezett karót a szívbe eljárás, ez elég általános és
köztudott. A karó legyen tölgy vagy
rózsafából, ha lehetséges. Románia egyes részein a kötőtűvel is
megelégszenek, ezt a halott köldökébe szúrják. Ezen kívül még hatásos a
lefejezés is, gyakorta együtt használták a karóval. Egyes vidékeken a
vámpírjelölt szájába viaszt öntöttek, fokhagymát tömtek, szemére
ezüstpénzt helyeztek. Nagyon hatásos volt továbbá ha a sír négy sarkába
fonáshoz használatos orsókat helyeztek, ezeket pedig fonállal kötötték
össze. Az sem számított ritkaságnak ha a vámpírra sziklát, köveket
görgettek. Ilyenkor aztán egy szép kis kőhalom jelezte az élőholt
sírját, mindenkinek, aki arra járt, kötelező volt további nehezékkel
hozzájárulnia a rögtönzött börtönhöz, máskülönben a gonosz szellem az ő
nyomába eredt.
Ám ha mindezek ellenére megtörtént a baj, és
az illető vámpírként tért vissza, mit lehetett tenni? Először is meg
kell találni a gonosz forrását, a sírt. Ehhez alkalmaztak rózsafa
pálcát, hasonlóan működött, akár a vízkereső botok. Aztán az is árulkodó
jel lehetett, ha sírhalmon egy kicsi lyukat fedeztek fel. Egyes tájakon
ugyanis azt tartották, hogy a vámpírok képesek anyagtalanná válni és
füst képében úgymond kiszivárogtak a föld alól ezen a lyukon keresztül. A
nyitott koporsó és széthányt föld pedig egyértelmű volt. Továbbá a
háziállatok is nyújthattak segítséget a keresésben, ha valamelyikük
átugrott egy sírt, abban egész bizonyosan vámpír feküdt. Az
ártatlanságnak és tisztaságnak is szerepe volt a gonosz felderítésében.
Egy ifjú, szűz leányt meztelenül fehér lóra ültettek, és ahol az állat
megtorpant, ott volt a vámpír nyughelye. Amint a helyiek gonosz élőholt
sírjára bukkantak, rögvest akcióba léptek és a fentebb említett
módszerekkel megpróbálták elpusztítani.
Mindezek ellenére sokszor megtörtént azon
kellemetlen helyzet, hogy a háziak saját magukon fedezték fel az ártó
szellem nyomait, vagyis azután, hogy megtörtént a baj. Hát ilyenkor
jöttek a különféle bűbájok és kuruzslások, fokhagymafogyasztás
zsákszámra. Természetesen azon
szerencsétlenek, akik hitték, hogy vámpír gyötri őket, aligha elégedtek
meg fokhagymával. Ennél sokkalta drasztikusabb eszközökhöz folyamodtak.
Bevett szokás volt a vámpírnak hitt halottat kiásni, szívét kivágni
majd elégetni, a hamvakat vízbe keverték és ezt a koktélt mindenkinek,
aki beteg lett, meg kellett kóstolnia egy útkereszteződés közepén,
szigorúan éjfélkor. A szertartás után garantáltan meggyógyult az
áldozat, jobban lett, a hatóságok viszont kevésbé, akik még ma, a 21.
században is harcolnak a babonás hullagyalázók ellen. Legalábbis Románia
egyes eldugottabb részein.
Hogy maga a vámpírizmus mítosza honnan ered, azt nem lehet
tudni pontosan. Erről is több elmélet látott napvilágot, talán ha mindet
összeadjuk, akkor kapjuk meg az igazságot. Gustav Jung szerint az
emberiség kollektív tudatalattijában él a vérivó szörnyeteg képe. Aztán a
különféle betegségek is hozzájárulhattak a vámpírmítosz kialakulásához,
köztük a pellagra a legfőbb gyanúsított. Ez egy vitaminhiányos
betegség, tünetei közt szerepel a sápadtság, lesoványodás, a szájüreg
nyálkahártyájának bevérzése, sebesedése. Ráadásként a pellagrás beteg
bőre érzékennyé válik a napfényre. Aztán egyesek szerint a
Dél-Amerikában őshonos vámpír-denevérek alakja is összefüggésbe hozható
az élőholtakról kialakult képpel. Az viszont vitathatatlan,
hogy a ma ismert, közkedvelt Drakula figura megteremtése egyértelműen
az író Bram Stoker számlájára írható. Mivel a vámpírmítosz kiemelkedő
alakja, így megérdemli, hogy életútjával is megismerkedjünk pár
mondatban.
Bram Stoker 1847 novemberében született Dublinban. Gyermekkora
meglehetősen szerencsétlenül alakult, egy betegség folytán egészen nyolc
éves koráig ágyhoz kötve tengette életét. A későbbiek során azonban
teljesen felépült, sőt, élsportoló vált belőle. Sokáig kritikusként
dolgozott az Evening Mailnél, ez azért fontos momentum életében, mivel
ezidőtájt ismerkedett meg a neves londoni színésszel, Henry Irvinggel.
Valószínűsíthető, hogy barátjának karaktere, megjelenése ihlette Drakula
gróf külsejét. Nem lehetett valami bizalomgerjesztő ember. Minden
esetre a vámpír gróf alakjának megformálásához egy történelmi alak is
hozzájárult, név szerint Vlad Tepes, a 15. században élt havasalföldi
vajda.
Karóbahúzó Vlad kegyetlenségéről volt
ismert, az emberek kínzását és karóbahúzását szinte hobbiként űzte,
amennyiben hihetünk a történelmi forrásoknak. Egész hihetetlen, a
krónikások 50000 és 100000 közé teszik azon áldozatok számát, akik a
román fejedelem parancsára pusztultak el. Voltak, akiket elevenen
megnyúzatott, másokat máglyán égetett el. Egy történet szerint azokat a
török követeket, akik jelenlétében nem vették le fejfedőjüket, azzal
büntette, hogy turbánjukat odaszögeztette a fejükhöz. Máskor pedig
szegényeket és betegeket hívott meg vacsorára majd rájuk gyújtotta a
házat. Nem meglepő tehát, ha Vlad korának egyik legrettegettebb embere
volt, egy 15. századi német metszet úgy ábrázolta, hogy karóba
húzott, lefejezett tetemek között vígan lakomázik egy asztalnál. Amúgy a
fejedelem gyerekkorát tekintve cseppet sem lehet csodálkozni, amiért
ilyesféle tettekre ragadtatta magát. Egészen korán szemtanúja volt apja
meggyilkolásának majd bátyja élve eltemetésének. A Drakula nevet apjától
örökölte, az idősebb Vlad tagja volt II Luxemburgi Zsigmond Sárkányos
rendjének, felvette tehát a Dracul—Sárkány nevet. Fia a Draculea—Sárkány
fia megtisztelő címet kapta. Mindezek ellenére Románia egyes vidékein
nemzeti hősként tisztelték a Karóbahúzót, hisz sokáig harcolt a törökök
ellen. Végül még egy momentum, ami hozzájárult a vámpír gróf mítoszához.
Mikor a 20. század elején felnyitották Drakula sírját, az bizony üres
volt.
Bram Stoker Drakula című regénye végül
1897-ben jelent meg, hatalmas sikert aratva. Bár az irodalomban már
voltak előzményei a vámpírok mítoszának, a romantikus Byron, vagy
Giovanni Polidori munkáiban is találkozhatunk velük, mégis nyugodtan
állíthatjuk, Stoker egy új műfajt teremtett. Ez a siker pedig azóta
töretlennek bizonyult, játékok, könyvek, filmek, sőt képregények
folytatják a megkezdett hagyományokat. A vámpírok szinte végigkísérik a
20. század történelmét, a vérivó szörnyeteg mítoszának formálódása
tökéletes lenyomata a társadalomban, kultúrában végbemenő változásoknak.
A legkorábbról fönnmaradt Drakula adaptáció Friedrich Wilhelm
Murnau rendezésében került a nézőközönség elé. A film Nosferatu, a
borzalom szimfóniája címet kapta és 1922-ben készült el. A
névváltoztatásra azért volt szükség, mivel a rendező nem kapta meg a
jogokat Stoker özvegyétől. Mivel ettől eltekintve a történet szinte
hajszálra egyezik a regénnyel, plágium per kerekedett az ügyből és
bírósági döntés nyomán a filmet megsemmisítették, csupán néhány tekercs
maradt fönn az
utókor számára. Ebben a feldolgozásban Nosferatu, a vámpír még valódi
szörnyeteg, semmi köze sincs a halandók világához. A gyilkolás,
táplálkozás ösztöne hajtja, elpusztítani is csak úgy lehet, ha egy ifjú
szűz önként felajánlja neki vérét és feledteti vele az első kakasszót.
Az évek során Drakula figurája jelentős
változásokon ment keresztül, már az 1931-ben elkészült adaptáció során
is sok új vonást fedezhetünk föl a Lugosi Béla által megformált
figurában. A gróf itt már koránt sem az a taszító szörnyeteg, mint azt a
Murnau filmben láthattuk. Alakja emberi, sőt, már-már vonzó,
természetében azonban még mindig ott él a gonosz, jelleme aligha áll
másból.
A Nosferatu 1972-es feldolgozásában a vámpír
már szeretni is képes. Bár külsőre rút szörnyeteg, szenved a magánytól, a
szerelem hiányától és a halál valóságos megváltás számára.
Az 1992-ben Francis Ford Coppola által
rendezett Drakula már igazi romantikus történet. A gróf menyasszonya
öngyilkossága miatt fordul el istentől és válik vámpírrá, majd ezután
évszázadokon át keresi reinkarnálódott kedvesét. Végül a 19. századi
Angliában talál rá Minára, akivel ugyanúgy szeretik egymás, mint több
száz éve. A gróf végül kedvese keze által hal, és lelke is megmenekül az
örök kárhozattól.
A következő állomás a vámpírok jellemének
változásában Anne Rice regényei, illetőleg az azokból készült
sikerfilm, az Interjú a vámpírral. Ezekben a történetekben már nem az
ember és gonosz közti harc áll a középpontban. Főszereplői maguk a
vámpírok, akik sokfajták, egyéniségük színes, akár a halandóké, vannak
köztük gonoszok, mások csendes egyszerűséggel figyelik a világ
történéseit, és bizony akadnak olyanok is, akik még az embernél is
emberibbek. A legnagyobb hatást Anna Rice világa gyakorolta a 21. század
vámpír mítoszára, mind a Penge, mind az Underworld filmekben
találkozhatunk az önálló, saját világukban létező vérszívókkal.
Törvényeik, hagyományaik szerint élnek, akárcsak egy új faj az emberek
mellett. Sőt, néhány vámpírnak lelke is van a szó hagyományos
értelmében, ahogy azt láthattuk az Angel és Buffy sorozatokban.
Források: Muskovits Eszter—Drakula humanizálódása Rejtélyek könyve—Jacques Marseille, Nadeije Laneyrie-Dagen /Larousse-Officina Nova—1995/ www.vegzet.hu —Tanulmányok /Vámpírok, farkasemberek, démonok/ Tibor Szabó Zoltán—Hogyan éljünk meg a vámpírból? www.wikipédia.org —A vámpír Telek Balázs—A vámpírmítosz napjainkban www.davidboreanaz.hu — Gosi T.—Igazi vámpírok
|