A Titanic
óceánjáró 96 évvel ezelőtti tragédiája minden eresztékében olyan, mint
egy döbbenetes és valószerűtlen mese. Kicsit talán erőltetett, mintha a
szerző kettővel több italt fogyasztott volna a szükségesnél, de tele van
megszívlelendő tanulsággal és szívszorító mikrosztorikkal, ahogyan azt a
méltán híressé vált fimből is tudjuk. Nézzünk tehát a jéghegy mögé egy
kicsit és borzongjunk együtt.
A hajó rövid története hemzseg a szimbólumoktól és a nehezen félreértelmezhető, már-már irodalmi és filozófiai jelenségektől. Adott
ugye egy luxushajó, amely első útján ott hasítja az Atlanti óceán
habjait, fedélzetén 2.224 emberrel (közöttük a nincstelen kivándorlóktól
kezdve a magyar szalonzenészeken át a pofátlanul gazdag arisztokrata
ingyenélőkig minden társadalmi osztály megtalálható), az Óvilágból az Új
felé vezető úton, s egyszer csak a semmiből (a Sors vagy a Végzet
megtestesítőjenként) felbukkan egy jéghegy… Hát csoda, hogy a Terminátor
édesapja, maga James Cameron sem bírt ellenállni neki?
Amikor a belfasti Harland & Wolff
hajóépító társaság szárazdokkjából 1912 legelején vízre bocsátják, a
Titanic volt a földkerekség legnagyobb hajója: 270 méter hosszú, a
vízvonalnál 28 méter széles, vízkiszorítása pedig meghaladta az
akkoriban szinte felfoghatatlan 53 ezer tonnát. Senkit nem akarok itt
számokkal untatni, de ha valaki erre gerjed, a többinek utánanézhet a
témával foglalkozó többezer (nyomtatott vagy netes) forrás
bármelyikében. A tény: óriási hajó volt, amely teljesen megérdemelte
nevét.
Két testvérhajója is elkészült, az Olympic és a Britannic
(testvérhajónak nevezik azokat a vízi járműveket, amelyek gyakorlatilag
egy kaptafára készülnek, s mindössze apró, főleg esztétikai, valamint lényegtelen műszaki részletekben különböznek egymástól – ennek később még jelentősége lesz a sztori során).
A megrendelő (és a tulajdonos) a White Star Line hajózási társaság volt, amely ahuszadik század elejére oly jellemző, Európa és Amerika közötti személyszállítási verseny egyik kiemelkedő résztvevője volt, ami pedig a luxusutasoknak szóló ajánlatait illette, vita nélkül vitte az összes pálmát.
1912. április 10-én, szerdán, helyi idő szerint délelőtt 10 órakor hagyja el a dél-angliai Southampton kikötőjét, a parancsnoki hídon a White Star legtekintélyesebb (és a brit kereskedelmi flotta legjobban fizetett) kapitányával, Edward J. Smithszel. Négy napnyi eseménymentes hajózás után vasárnap, április 14-én röviddel éjfél előtt az éppen szolgálatban lévő, 25 éves Frederick Fleet
harmadosztályú matróz észleli a később végzetesnek bizonyuló jéghegyet,
azonnal jelenti is a hídnak, de csak a frontális ütközést tudják
elkerülni: a jéghegy a hajó oldalát konzernyitóhoz hasonló módon
felhasítja, majd hajnali fél háromra az elsüllyeszthetetlennek
kikiáltott Titanic elmerül a hatfokos vízben.
Fleet máskülönben hosszú életet élt; 1965-ben, 78 éves korában lesz öngyilkos, felesége halála miatt érzett bánatában.
A
rádión leadott SOS-jelekre (amelyek kibocsátását a kapitány csak
hajnali fél egykor, 40 perccel a katasztrófa bekövetkezte után
engedélyezi az értetlenkedő rádiósnak) az esemény helyszínétől mintegy
100 kilométerre hajózó Carpathia reagál elsőként, de
neki is közel négy órájába telik, amíg odaér – ekkorra már csak testek,
törmelék és mentőcsónakok úszkálnak a vízen. Utólag kiderült, hogy volt
sokkal közelebb is hajó (a Californian), de ennek távírója (vagy távirásza?) nem vette a közel három órán keresztül sugárzott vészjeleket, ezért
meg sem moccant. Érdekes módon a Titanicról fellőtt vészjelző rakétákat
sem vette észre senki az 54 fős legénységből, pedig az éjszakai váltás
minden tagja (8 ember) ébren volt. A Californian-ról utólag kiderült, hogy J. P. Morgan
üzletember (itt jobbra) tulajdonában volt, aki máskülönben kisebbségi
részvényese volt a White Star-nak is. A Californian szállítólevelei
szerint állítólag háromezer darab kötött női blúzt és kétezer
gyapjútakarót szállított Angliából az USA-ba – ami elég meghökkentő
tétel, ha figyelembe vesszük, hogy a hajó raktere ezzel az áruval csak
úgy egyötödéig telt meg, ráadásul akkoriban (egy hatalmas angliai
bányász-sztrájk miatt) a szén olyan drága volt, hogy minden kereskedelmi
hajó maximális mértékben igyekezett kihasználni a rendelkezésére álló
rakodóteret.
És ha még
nem lenne elég: J. P. Morgan eredetileg szerepelt a Titanic
VIP-utaslistáján, de április nyolcadikán (vagyis két nappal az indulás
előtt) betegségre hivatkozva lemondja az utat.
Ha
már mentőcsónakokról is beszélünk: köztudott tény, hogy a több, mint
3.500 ember szállítására méretezett Titanicnak összesen 1.178 fő
befogadására alkalmas mentőcsónak-flottája volt, ráadásul Smith kapitány
csak az ütközést követő második óra végén adott utasítást ezek vízre
bocsátására, noha már a tizedik percben tisztán látszott, hogy a hajó
menthetetlen.
Közbevetett, bónusz-érdekesség:
amikor legénységet toboroztak a Titanicra, a belfasti hajóépítő üzemben
is kiragasztották a felhívást. Noha közel kétszeres bért ígértek a
karbantartó szakembereknek, a több ezer ott dolgozóból mindössze hatan
jelentkeztek – közöttük egyetlen olyan sem volt, aki magán a
hajóépítésen részt vett volna.
A konteók már a katasztrófa harmadnapján elkezdődtek. Egy „Paddy the Pig” (Paddy, a disznó) becenevű hajógyári munkás április 17-én kezdi híresztelni, hogy valójában nem is a Titanic süllyedt
el, hanem egyik, kicsit idősebb testvérhajója, az Olympic, amelyet
átfestettek Titanická. És hogy miért? Hát a biztosítási díj
bezsebeléséért. És hogy hol volt ezalatt maga a Titanic? Hát kicserélték
a két hajót – az Olympic 20%-kal kevesebbe került, mint ez.
Persze az ír hajóépítő munkások sörözés közben elejtett mondataira már
akkor sem lehetett hitelt felvenni, de a szóbeszéd elindult. Paddy történetét aztán szépen kidekorálták. Egy Robin Gardiner
nevű fószer később három könyvet is írt a témáról. Nos, Robin állítólag
kinyomozta, hogy az Olympic 1911 késő őszén összeütközött a brit
haditengerészet Hawke nevű cirkálójával (itt balra).
Senki nem halt meg, de az óceánjáró nagyon komoly, strukturális
sérüléseket szenvedett, amelyek miatt az illetékes főhatóság
alkalmatlanná nyilvánította hosszabb utakra, ráadásul nem is volt
bebiztosítva. A White Star a csőd szélére jutott és úgy tűnt, végleg
elveszíti a versenyt a legnagyobb riválisával, a Cunard tengerhajózási vállalattal folytatott küzdelemben.
Még egy adalék az Olympic-témához: röviddel azelőtt, hogy a Titanicot
vízre bocsátották volna, az Olympicot berendelik a belfasti
szárazdokkba, állítólag holmi propeller-probléma kijavítására
hivatkozva. A hajó nyolc napot tölt a javításon, noha szakemberek
szerint a propellert (már ha valóban gond volt vele) tíz óra munkával
rendbe lehetett volna tenni. A Titanic ráadásul gyanúsan gyorsan
megkapta a tengerjárási engedélyt – négy óra alatt átvizsgálták és
találták alkalmasnak, noha minden hasonló esetben ez a procedúra
legalább három munkanapot vett igénybe.
Amikor vállalkozó kedvű roncskutatók 1985-ben elkezdték a felszínre
hozni a Titanic (vagy az Olympic?) maradványait, a hajócsere-teória
megdőlni látszott, mert minden jel arra utalt, hogy valóban a Titanic
hever 3800 méter mélyen. A konteósok azonban nem hagyták magukat, és a feltárás vezetőjéről, Robert Ballardról, valamint két főmunkatársáról, Steve Hallról és Bruce Beveridgeről „kiderítették”, hogy gyanúsan meggazdagodtak a hír nyilvánosságra hozatala után.
Egy másik konteó szerint a Titanic részese volt az óceán-átkelési
versenynek, s Smith kapitány (az addigi rekord megdöntése érdekében, a
kilátásba helyezett több ezer fontos jutalomra áhítozva) egyfelől
túlfűttette a hajókazánokat (és ezért nem tudtak megállni a jéghegy
előtt, vagy elkanyarodni előle), másfelől pedig a versenysúly
csökkentése miatt nem intézkedett megfelelő mennyiségű mentőcsónak
beszerzéséről.
Ez utóbbi
részlet elég nevetséges, hiszen egy 46 millió kilós hajó esetében az a
pár száz (esetleg pár ezer) kiló, ami a hiányzó mentőcsónakok súlya lett
volna, nem oszt és nem szoroz szerintem. Ráadásul a vizsgálat
kiderítette, hogy az ütközés pillanatában nem is minden kazán volt
felfűtve.
Arról
se feledkezzünk meg (a konteósok nem tették; nem az a típus), hogy az
első világháború előszobájában vagyunk; vannak, akik szerint a németek
szerették volna kipróbálni a nemrégiben kifejlesztett tengeralattjáróik
ütőképességét, s egy U-Boot állt lesben a jéghegy mellett, várva várván a
Titanicra. Kilőtt egy torpedót, majd elsurrant a jéghegy alatt – s a
jéghegy utólag elvitte a balhét. Amúgy klikk a képre, ha szépet akarsz
látni! Hogy
mi történt valójában a Titanickal? Döntsétek el ti, ez az a fórum! De
azt azért még el kell mondanunk, hogy 1898-ban (tehát az események előtt
14 évvel) egy Morgan Robertson nevű amerikai parafenomén (clairvoyant, ahogyan annak idején nevezték ezt a szakmát) írt egy katasztrófa-kisregényt (Futility, vagyis Haszontalanság
címmel), amely arról szól, hogy egy elsüllyeszthetetlennek hitt, 270
méter hosszú és 25 méter széles brit tengerjáró luxushajó elindul New
York-ból a dél-angliai Southampton felé.
Egy áprilisi napon, éjfél-közeli időpontban, jéghegynek ütközve
elsüllyed az Atlanti óceánban, s több ezer ember veszti életét azért,
mert az üzemeltető társaság nem gondoskodott elegendő mentőcsónakról. És
hogy mi volt a neve ennek a regénybeli hajónak? Titan.
|