Dan
Brown „Angyalok és démonok” című bestsellerének egyik pozitív hozadéka
(a szerző bankszámlájának gyarapodása mellett) az, hogy tíz- (ha nem
száz-) milliók kapják fel a fejüket, ha az Illuminátusokról hallanak.
Mivel mégiscsak egy thrillerről (és nem vallástörténeti munkáról) van
szó, a mezei olvasók nem mindig tudják eldönteni, hogy a leírtakból mi a
fikció és mi a históriai tényállítás. Mai posztunk elsősorban nekik
akar segíteni, na és a konteósok is kapnak egy-két csócsálnivalót. Maga
az Illuminati elnevezés a latin illuminatus (felvilágosodott,
megvilágosodott) főnév többes száma.
A kezdetek
A történelemben legalább négy, önmagát így nevező titkos társaság
létezett; közülük a legelső a XV.-XVI. század fordulóján
Spanyolországban (pontosabban Kasztíliában) megalakult, és gnosztikus
alapokon nyugvó Los Alumbrados, melynek vezetője (kvázi a női
emancipáció előhírnöke) egy nő volt, bizonyos María de Santo Domingo. Ők
azon meggyőződésüknek adtak hangot, hogy az emberi lélek közvetlenül is
tud kommunikálni Istennel, nincs szükség sem papokra, sem intézményes
egyház. Ehhez a formabontó teóriához természetesen a Szent Inkvizíciónak
is volt egy-két szava. Az alumbrados-elmélet hamarosan átjut a
Pireneusokon, s francia földön is létrejönnek hozzájuk hasonló
társaságok, amelyek önmagukat már illuminés-nek nevezik. Az egyik
legjelentősebb ilyen csoport a pikárdiai Pierre Guérin atya által
1625-ben megalapított guerenisták, illetve a Joachim Martinès de
Pasqually nevével fémjelzett (és a szabadkőművesekhez ezer szállal
kötődő) martinisták, másfél évszázaddal későbbről. Misztikus és
ezoterikus tanokat hirdettek, s bizony a fehér mágiával is kacérkodtak,
állítólag eredményesen. De hagyjuk a dicső, ám szinte elfeledett
elődöket, hiszen ha napjainkban az illuminátusokról hallunk, száz ember
közül kilencvenkilencnek a bajor gyökerű társaság ugrik be. Tekintsük
át, kik is ők, honnan jöttek és mit akarnak.
A bajor szál
1776-ot írunk. Bajorország szívében, Ingolstadtban járunk. A kisváros
még 135 évre van attól, hogy az Audiról, s kétszázra, hogy a Media
Marktról legyen nevezetes, de a helyi egyetem gőzerővel működik, s
jobbnál jobb fejek fordulnak meg a környékén. Biztosan tudjátok, de
emlékeztetőül leírom: Victor Frankenstein, az alkémia és a vegytan
mestere ingolstadti laboratóriumában alkotja meg azt a szörnyet, aki
végül – roppant igazságtalanul – létrehozója nevén vált világhírűvé. De
térjünk vissza az egyetemre, ahol egy 28 éves, Johann Adam Weishaupt
nevű teológiatanár, a kánonjog szakértője (nem mellesleg
kikeresztelkedett zsidó) 1776. május elsején (!) megalapítja a Bund der
Perfektibilisten (A Tökéletességre Törők Szövetsége) nevű társaságot.
Alapjaiban egy egalitariánus, jezsuita-ellenes, antimonarchista
szervezet volt, nyakonöntve jókora adag szabadkőműves ideológiával és
ezoterikus szimbolizmussal. A maszonikus vonal nem meglepő, hiszen
Weishaupt mester maga is vezetőségi tagja volt az egyik müncheni
páholynak. Az Illuminátusok Társasága (mert végül ezen a néven
csináltak karriert) eleinte igen szerényen indul: mindössze öt alapító
tagból állt, akik valamennyien ugyanabból a páholyból származtak, de
meglehetősen zavarta őket a szabadkőműveseket övező egyre nagyobb
nyilvánosság. Adam (és jobbkeze, bizonyos von Knigge báró) jó szervező
volt: a társaság egy év múlva már több száz taggal rendelkezett, s
1780-ra kétezren voltak, akkor még főleg német nyelvterületen. A németek
genetikusan vonzódnak az olyan titkos társaságokhoz, amelyekben
kiélhetik a nyirkos germán erdőkben egykoron élt őseiktől örökölt,
miszticizmus iránti rajongásukat. Legyen fáklyás félhomály és éjféli
eskü, hemzsegjenek a rejtett, ősi és titokzatos szimbólumok, lehessen
jóízűen konspirálni, na és természetesen minimum az emberiség jövője
legyen a tét. A fekete egyenruhára meg a Lebensraum-elméletre még
másfél évszázadot kellett várni. Az ideológiának van egy olyan
tulajdonsága, hogy nem vesz tudomást az országhatárokról, nem kell ehhez
Schengen; szerte Európában alakulnak illuminátus-körök: 1783-ra
Franciaország, Németalföld, Svédország, Lengyelország és Magyarország is
feliratkozik a listára. Egyre erősebbek és befolyásosabbak, s egyre
komolyabban idegesítik a katolikus egyházat – no meg azokat a világi
uralkodókat, akik tanácsadói között még ott voltak az 1773-ban
feloszlatott jezsuita rend egykori tagjai. A jezsuiták valami miatt
nagyon csípték a szabadkőművesek (és az illuminátusok) szemét. Sokan
állítják, hogy a Jézus Társaság XIV. Kelemen pápa általi feloszlatása a
szabadkőművesek egyik legnagyobb sikere volt. A pápa kereken egy évvel
élte túl ezt az intézkedését, a jezsuita rend viszont még negyven évet
volt kénytelen várni arra, hogy ismét engedélyezzék működését. Weishaupt
radikalizmusa, egyre keményedő állam- és egyházellenes szókimondása,
no meg a társaság növekvő súlya kiveri a biztosítékot a bajor
választófejedelemnél, Károly Tivadarnál, aki 1784 nyarán uralkodói
rendeletben tiltja be az összes titkos társaságot, majd (ha valaki nem
értené) egy újabb, egy évvel később kiadott utasítással nevesítve is
törvényen kívül helyezi az illuminátusokat (és a szabadkőműveseket)
egész Bajorországban, Weishauptot pedig nemcsak az egyetemről, hanem az
országból is száműzik. Türingiában telepedik le és a távolból szemléli
az általa létrehozott társaság utóéletét. A történelemből tudjuk, hogy
az izomból való betiltás elég alacsony hatásfokkal működik; az
illuminátusok hírnevének és tekintélyének tán még használt is egy
kicsit. A nemzetközi tagságból lemorzsolódnak ugyan pár százan, de a
társaság elit-jellegét ez még erősíti is.
Cagliostro gróf színre lép
Nem kell túl sokat várni az első komoly konteóra, ami az
illuminátusokhoz fűződik. 1789 decemberében Rómában őrizetbe veszik a
kor egyik legnagyobb kalandorát, a híres okkultistát, kabbalistát,
szellemidézőt és gyógyítófenomént, Giuseppe Balsamo-t, aki Alessandro
Cagliostro gróf néven olyan halálos ellenségeket szerzett magának, mint
Nagy Katalin cárnő, XVI. Lajos francia király, VI. Piusz pápa, vagy
kollégája, Giacomo Casanova. Cagliostro (akiről egyesek szerint Mozart A
varázsfuvola egyik főszereplőjét, Sarastrót mintázta) bizonyíthatóan
szabadkőműves, ami akkoriban a pápai államban főbenjáró bűnnek számít és
halálbüntetést von maga után. Az álgróf vélelmezhetően vádalkut köt a
római inkvizícióval: börtönbüntetés fejében hajlandó „feltáró jellegű,
beismerő vallomást” tenni nemcsak a szabadkőművesekről, hanem az
illuminátusokról is. Jegyzőkönyvbe mondja, hogy ez a két titkos társaság
világrengető akciókra készül, melyek keretén belül a Bourbon-ház
trónfosztása mellett a katolikus egyház (s ezen belül a pápaság
intézményének) megszüntetésén munkálkodnak. A biznisz az biznisz: a
részletes, több száz oldalas tanúvallomásért cserébe VI. Piusz eltekint
az akasztófától és az eretnek grófot mindössze életfogytra ítélik; egy
sikertelen szökési kísérletet követően a Forte di San Leóban hal meg
tüdőgyulladásban, 1795-ben. Európa monarchiáinak és az egyházi államnak
nem kell több: az illuminátusok feketelistára kerülnek, amit csak
megerősít Augustin Barruel francia abbé 1797-ben napvilágot (és
nyomdafestéket) látott visszaemlékezés-sorozata, amelyben a derék
jezsuita pap (bármelyik profi konteóst megszégyenítő módon) levezeti,
hogy az 1789-es francia forradalmat a jakobinusok és az illuminátusok
találták ki, szervezték meg és bonyolították le. Talán mondanom sem
kell, Barruel abbé szerint Robespierre, Danton és Saint-Just
valamennyien illuminátusok voltak.
Ha egy üzlet beindul
A XIX. század beköszöntével nem nagyon lehet olyan világtörténelmi
eseményt találni, amely mögött ne az illuminátusok sejtelmes árnyát
vélnék felfedezni az erre fogékonyak. 1803-ban egy kiugrott
szabadkőműves, bizonyos Johann August von Starck filozófus és hittudós
megjelenteti a Triumph der Philosophie im achtzehnten Jahrhunderte (A
filozófia diadala a XVIII. században) című munkáját, amelyben
kristálytiszta logikával (?) levezeti, hogy a Gonosz milyen
megnyilvánulási formákat öltött az antik Görögországtól kezdve a
középkor eretnekségi mozgalmain keresztül egészen az illuminátusokig.
John Robison skót akadémikus pedig egy beszédes című (Proof of
Conspiracy – Az összeesküvés bizonyítéka) dolgozatban ragyogóan
felvázolt elméletet tár a publikum elé, amelyben felfedi Weishaupték
tervét egyfelől a szabadkőművesek behálózására, másrészt pedig a
világhatalom átvételére. Az Újvilág sem marad érintetlen az ügyben.
Egyes konteósok meg mernének esküdni arra, hogy Weishaupt és társai
száműzetésük után nem Türingiába vagy Szászországba távoztak, hanem meg
sem álltak Észak-Amerikáig, ahol George Washington meghívta őket a Mount
Vernon-i ültetvényére. Itt ők készítették fel az USA majdani első
elnökét arra, hogy az új államot az illuminátus elvek szerint irányítsa.
Tény, hogy a harmadik elnök (Thomas Jefferson) deklaráltan csodálta
Weishauptot és csodálatát fejezte ki, hogy „ez a nagyszerű ember az őt
körülvevő világi és egyházi zsarnokság ellenére” kitartott csodálatos
eszméi mellett.
A huszadik század
A két világháború közötti ingatag békeévekben az illuminátusok már-már
felszusszanhattak, hiszen minden jel arra utalt, hogy a feledés
homályába merültek, amikor hirtelen felbukkant egy Nesta Helen Webster
nevű brit történész (nem mellesleg a közép-angliai rendőrség
főkapitánya, Arthur Webster felesége, és ugyancsak nem mellesleg a Brit
Fasiszta Párt lelkes tagja, később az 1935-ös nürnbergi törvények
szurkolója), aki 1921-ben és 1924-ben a következő címekkel jelenteti meg
kutatásai eredményét: World revolution: the plot against civilization
(A világforradalom: összeesküvés a civilizáció ellen), illetve Secret
societies and subversive movements (Titkos társaságok és felforgató
mozgalmak). Nos, Helen nagyságos asszony keményen belecsap a lecsóba:
túl azon, hogy a zsidók is megkapják tőle a magukét, a szerző az elmúlt
kétszáz év legkellemetlenebb eseményeiért egyértelműen az
illuminátusokat teszi felelőssé: a francia forradalom, az USA
megalakulása és függetlenségi háborúja, Napóleon felbukkanása és
pályafutásának kezdeti sikerei (ne feledjük, mégiscsak egy brit hölgyről
beszélünk…), na és természetesen a bolsevikok oroszországi forradalma.
És az sem meglepő, hogy a tizenkilencedik-huszadik század három
legriasztóbb ideológiájáért (úgymint pángermán eszme, cionizmus és
kommunizmus) ugyancsak Weishaupték a felelősök. Helen máskülönben sem
volt egy unalmas figura: meg volt győződve például arról, hogy egyik
előző életében francia hercegnő volt, akit 1789-ben a párizsi
forradalmárok guillotine alá hurcoltak; az eseményről élénk emlékei
maradtak, amelyeket nem habozott megosztani az arra érdemesnek tartott
hallgatósággal. Nem hagyhatjuk szó nélkül Milton William Cooper
munkásságát sem, aki obsitos amerikai haditengerészeti hírszerzőként 25
évet szánt az életéből arra, hogy a legváltozatosabb konteókkal
szórakoztassa olvasóit, illetve hallgatóságát (Milton ugyanis
rádióműsorokat is vezetett). Szemében az illuminátusok egy, az egész
Földet behálózó összeesküvés agyát működtetik, aminek a végén a többek
által emlegetett Új Világrend körvonalai sejlenek fel. Cooper kolléga
meggyőződése, hogy a szabadkőművesek csak az illuminátusok bábjai, s a
világon semmi nem történhet anélkül, hogy ezek (mármint Weishaupt
leszármazottai) előzetesen rá ne bólintanának. Természetesen nem minden
szabadkőműves tudja, hogy az illuminátusok lényegében az ő vezérkaruk,
hiszen csak a 32. fokozatot elérő maszonokat avatják be a Nagy Titokba.
Milton barátunk még az ufókat is bevonja a nagy
illuminátus-összeesküvésbe, csak ott mond ellent önmagának (többször
is), amikor az ok-okozat összefüöggéseket vizsgálja: egyszer azt vezeti
le, hogy az ufókat az illuminátusok irányítják, másszor pedig azt a
verziót erőlteti, mely szerint Weishauptékat a földönkívüliek ültették
az emberiség nyakára. Az Illuminátus Társaság alaptézisei Cooper
(valamint sok más teoretikus) szerint az alábbi pontokban foglalhatóak
össze:
Minden intézményes (világi és egyházi) hatalom jogutód nélküli megszüntetése
A közösségi tulajdon bevezetése (a magántulajdon megszüntetése)
A nemzetekfelettiség propagálása, a nemzeti érzések visszafejlesztése
A házasság intézményének eltörlése, kommunák létrehozása
Az Új Világrend (s ezen belül egy világkormány) létrehozása, ami fölött természetesen ők gyakorolnak ellenőrzést
Cooper amúgy szomorú véget ért: 2001-ben lövöldözésbe keveredik
a helyi (Apache megye, Arizona állam) seriff embereivel, akik egy
hatályos elfogatóparancs értelmében érte jöttek, nem ellene. Ő félreérti
a dolgokat (vagy nem), és tűzpárbaj alakul ki, melynek következtében
Milton több golyóval a testében végzi. Egy volt titkosszolgálati
szakemberrel, bizonyos John Colemannel zárjuk az
illuminátus-összeesküvés prófétáinak sorát. John a brit MI-6-nek
dolgozott, és (legalábbis állítása szerint) ott bukkant rá annak az
összeesküvésnek a bizonyítékaira, amelyről a The Committee of 300 (A
háromszázak Bizottsága) címmel könyvet is írt. Rutinos konteósoknak nem
lesz meglepetés a tartalma: Coleman egy 1727 óta működő, 300 főből álló
überszuperhipertitkos szervezetről rántja le a leplet, amely a
világuralomra tör – természetesen ebben is az illuminátusok mocskos keze
van, de Rotschildék sem hiányoznak. Pikáns része a teóriának, hogy a
Muszlim Testvériség nevű közel-keleti szervezetet (vagy inkább
szervezet-konglomerátumot) is az illuminátusok alapították, olyan
megfontolásból, hogy legalább egy transznacionális muzulmán
tömegszervezet az ő ellenőrzésük alatt álljon. És mivel minden mindennel
összefügg: Coleman kolléga abban is biztos (sőt: bizonyítékai vannak),
hogy az illuminátusok tartják kézben nemcsak a szabadkőműveseket, hanem
a Bilderberg-csoportot, no és a Council on Foreign Relations-t is (ez
utóbbiról is hamarosan élesedik a poszt!). És igen, tudom:
igazságtalanul (továbbá szándékosan) kihagytam Umberto Eco művét, A
Foucault-ingát, Robert Shea és Robert Anton Wilson Illuminatus! című
trilógiáját, valamint az őskonteós Robert Icke (remek)műveit, és nem
tettem említést az egyetlen dokumentált halhatatlanról, Saint Germain
grófról sem, aki szintén az ő soraikat erősítette erősíti. Hogy miért?
Hát mert hiszek az interaktivitásban és tudom, hogy kommentekben olvasni
ezekről még szórakoztatóbb lesz, mintha belefogalmaztam volna őket a
posztba.
Forrás: Konspirációs teóriák
|