A kannibalizmusról
sokan úgy hiszik, hogy azt kizárólag a primitív óceániai törzsek
(például pápuák) gyakorolták, pedig az emberevés szokása egyidős az
emberiséggel és a világ minden táján előfordult. Számos régész állítja,
hogy az ősember létfenntartásához szinte biztos fogyasztott emberhúst. A
kutatók azt is felfedezték, hogy a modern ember hordoz egy olyan gént,
amely közvetett bizonyítékul szolgálhat az ősi kannibalizmusra. Ez a gén
egy olyan - a fertőző szivacsos agysorvadáshoz hasonló - agybetegség
ellen nyújt védelmet az embereknek, amely a feltételezések szerint
kizárólag az emberi hús fogyasztása révén terjed.
Amerika
őslakói is előszeretettel fogyasztottak emberhúst. Az aztékok
fővárosukban, Tenochtitlánban, szabályos időközönként nagy mészárlásokat
rendeztek. A piramis legfelső emeletén a papok futószalagon ölték a
foglyokat, s miután kitépték a szívüket, letaszították őket a piramis
lépcsőin. A piramis alján aztán levágták a fejüket, a maradékot pedig
foglyul ejtőiknek adták. Ők a következő nap földarabolták az áldozatot,
és borssal, paradicsommal és tökvirággal ízesítve megfőzték.
Ezeket
a nagy mészárlásokat ugyan szertartások vezették be, de ez ne tévesszen
meg bennünket. Nem a vallás, hanem az éhség juttatott oda egész
népeket, hogy embert egyenek. Az aztékok nem tartottak nagyobb számban
olyan haszonállatokat, amikkel megoldhatták volna a háromszázezer lakosú
Tenochtitlan húsellátását. A kannibalizmusnak a mezőgazdaság fejlődése
vetett véget. A vágóállatok egyre nagyobb arányú fogyasztásához képest
az emberhús megszerzése fáradságos és veszélyes tevékenység volt.
Észak-Amerikában
sem volt ismeretlen az emberevés. Az anaszázi indiánok egy évezreddel
ezelőtt a mai Egyesült Államok Négy Saroknak nevezett délnyugati vidékén
éltek. A Négy Sarok az a térség, ahol Colorado, Új-Mexikó, Arizona és
Utah szövetségi állam határai 90 fokos szögben találkoznak. A több mint
hatszáz éve nyomtalanul eltűnt nép megismerésére először a múlt század
közepén kezdődtek komoly tudományos kutatások. A legalaposabb ásatásokat
Christy Turner, Arizona Állam Egyetemének antropológiaprofesszora és felesége folytatta három évtizeden át.
A
feltárt csontmaradványok tüzetes megvizsgálása során derült ki, hogy az
anaszázi törzsek kisebb csoportjai évszázadokon át, időről időre
megtámadták egymás településeit, a legyőzötteket, nőket és gyerekeket
beleértve, megölték, megnyúzták, feldarabolták, és sülve vagy főve
megették a húsukat.
Turnerék
az általuk feltárt hetvenhat lelőhely közül harmincnyolc helyen
bukkantak kannibalizmus nyomaira. Az indiánok éles kőszerszámokkal
vágták, kaparták le a csontokról a húst, a hosszabb csontokat, például a
lábszárcsontot, hosszanti irányban hasították ketté, hogy könnyebben
férjenek hozzá a nagy tápértékű csontvelőhöz. A megskalpolt koponyát
feltörték, azután arccal lefelé a tűzhely parazsára helyezték, hogy az
agyvelőt magában a koponyában főzzék meg. A lerágott csontokat
szemetesgödrökbe vagy csontvermekbe dobták - elföldelésnek,
hamvasztásnak vagy bármiféle rituális temetésnek sehol sem maradt nyoma.
Úgy bántak az emberi maradványokkal, mint a civilizált ember az általa
elfogyasztott állatok csontjaival.
Az
európaiak sem lehetnek azonban túl büszkék magukra. A leghíresebb és
legtragikusabb tömeges emberevési esetek a 14. század elején egész
Európán végigsöprő éhínség alatt történtek. Nem volt ritka, hogy a
kiéhezett és végsőkig elkeseredett szülők saját gyermekeiket ették meg. A
nagy éhínségek alatt máskor is, még a II. világháború alatt is
előfordultak szórványos emberevési esetek. De nemcsak ilyen szélsőséges
helyzetekben fordult elő kannibalizmus. Egy időben a korai közép- és
felsőbb osztálybeli emberek között ínyencségnek számított az emberhús. A
keresztes háborúk idején is gyakori volt az emberevés. Állítólag
egyszer, amikor beteg volt, Oroszlánszívű Richárdnak is
föltálaltak szaracénhúst disznóhús gyanánt. Amikor a király kérte,
mutassák meg neki a disznó fejét, a szakács behozott egy emberfejet. A
király nevetve mondta, most, hogy tudja milyen jó a szaracénhús, biztos,
hogy emberei nem fognak éhezni.
Manapság
szinte kizárólag alkalmi emberevési esetek fordulnak elő, rendszeresen
gyakorolt, főként rituális emberevésről alig van tudomásunk. Jelenlegi
ismereteink szerint még a kannibálok "őshazájában", Pápua-Új-Guineán és a
környező szigeteken is gyakorlatilag teljesen megszűnt az emberhús
fogyasztása. Egy-két nagyon elszigetelt törzsről, például a Pápua
délkeleti részén élő korowai vagy kolufo törzs tagjairól úgy gondolják,
hogy még mindig nem hagytak fel az emberhús fogyasztásával, de erre
nincs bizonyíték. Egyes melanéziai törzsekről is úgy tudják, hogy
gyakorolják még a rituális és a harcok idején előforduló emberevést.
Annál
több bizonyíték utal az alkalmi afrikai emberevésekre. A libériai,
Sierra Leone-i és a kongói törzsi háborúk folyamán sokszor előfordult,
hogy az ellenség katonáit - elsősorban elrettentési célzattal -
földarabolták, és egyes testrészeiket elfogyasztották.
Néhány
éve Kambodzsában történt egy ijesztő eset. A kambodzsai bíróság egyik
ítélete nagy felháborodást váltott ki a lakosság körében, miután
felmentett két krematóriumi dolgozót, akik megették egy elhamvasztandó
holttest kéz és lábujját. Ugyanis nincs olyan törvény Kambodzsában,
amely tiltotta volna az emberevést, így a két férfit szabadon engedték.
Egy
elmélet szerint a neandervölgyi emberek kihalásához nagymértékben
hozzájárult a kannibalizmus. Bizonyítékokat találtak arra nézve, hogy
ezek az előemberek gyakran megették és elfogyasztották társukat. Ennek
következtében pusztító járvány tört ki, mely úgy megtizedelte ezt az
eurázsiai emberpopulációt, hogy i. e. 30 000 körül kihaltak.
Számos
rendőrségi esetben találunk lokális kannibalizmusra utaló eseteket,
amelyek sokszínűsége nem éppen szívderítő látvány: feldarabolt
testrészek a hűtőben, felszeletelt ujjak a fagyasztóban, stb.… Ezek a
modern kannibalizmust tanúsító jelek talán csak a bizonyítékokat voltak
hivatottak leplezni, de lehet, hogy tényleg az ízletesnek vélt emberhús
hozta lázba a gyilkost.
Pár
esztendővel ezelőtt Ausztrália belső, sivatagos részéből jelentettek
számos eltűnést, s furcsa módon az eltűnt emberek közül senki sem tért
vissza eredeti lakhelyére. Az óvatlan turistákat – néhány helyi szerint
egy öreg kannibál ragadta el… Így járt 1999-ben az az öttagú,
fiatalokból álló turistacsapat is, akik egy kellemes nyaralás okán
jöttek a déli kontinens sivatagos részeire. Soha többé nem látta őket
senki.
A
közelmúlt egyik legnagyobb nyilvánosságot kapott emberevési esete az
éhezés miatt történhetett meg. 1972. október 13-án lezuhant az Andokban
az uruguayi rögbicsapatot szállító repülőgép. Az életben maradt tizenhat
embert csak 1972. december 23-án találták meg a mentőcsapatok. A
készletek elfogyása után társaik hó alól kikapart holttesteit
fogyasztották.
Ez
az eset két fontos dologra is rávilágít a kannibalizmussal
kapcsolatban. A békés vagy csak elviselhető együttélés feltétele, hogy
magas gátlási küszöböt hozzunk létre magunkban az állandóan jelenlévő
kísértés, egymás fölfalása ellen. Ez sikerült ugyan, de nem jelenti azt,
hogy a küszöb rendkívüli körülmények esetén is mindig áthághatatlan
marad. Az életben maradás ösztöne sokszor ledönti az erkölcsi gátakat,
és akkor szinte mindenki enged a mélyben lapuló ősi késztetéseinek.
|