Az
1912. április 14-én 23 óra 40 perckor jéghegynek ütköző Titanic
katasztrófájáról az azóta eltelt nyolcvanhat év alatt rengeteget írtak.
Ekkor szenvedte el az első csapást a tudomány és a technika
mindenhatóságába vetett vakhit. Hamarosan kitört a világháború, s a
Titanic tragédiája vészt hozó előjellé, legendává, az oktalan műszaki kivagyiság csődjének a jelképévé vált.Hogy
a Titanic-téma még ma is mennyire időszerű, annak fényes bizonyítéka a
250 millió dolláros (50 milliárd forintos!) költségvetéssel készült,
James Cameron rendezte szuperprodukció világsikere. De a Titanic-musical, a Titanic-kiállítások, az új könyvek és kiadványok tömege szintén erre utal.
A White Star Line társaság 1912 tavaszára elkészült 46 ezer tonnás, 270
méteres hosszúságú Titanic nevű luxusgőzöse korának egyik műszaki
csúcsteljesítménye volt. South Hampton hajógyárában épült
a csaknem hasonló méretű - alig 30 centiméterrel rövidebb! - Olympic
testvérhajójaként. A tervező a biztonság fokozása érdekében új technikát
használt - automatikusan működtethető ajtókkal volt
elzárható a hajó tizenhat óriási légkamrája egymástól. A luxushajót a
korabeli fényűzés szinte valamennyi kellékével felszerelték. A
hajótulajdonos - és a kapitány - szeme előtt az óceánon való átkelés
időtartamrekordjának a megdöntése lebegett. (Ezért rohanhattak be a jéghegyek közé?)
A katasztrófa ,,filmje"
1912. április 14., 23 óra 40 perc. A figyelő matróz jéghegyet
észlel, 40 másodperc van az intézkedésre. Az ügyletes tiszt éles balra
kormányzást és hátrafelé menetet rendel el. A hajó jobb első oldala
belerohan a jéghegybe. 23.42. E. J. Smith kapitány kiadja a parancsot:
rekeszeket zárni! 23.45. Gépeket leállítani!
23.50-re az utasok felfigyelnek a furcsa csendre, a víz benyomulása
miatt a levegő fütyülése hallatszik. Másodpercenként 400 tonna víz ömlik
a hajótestbe. Megjelennek az első tócsák a harmadik osztály legalsó kabinjaiban. A hajóorrban 4 méteres a víz. Smith kapitány Thomas Andrews konstruktőrrel szemlére indul.
április 15., 0.03-kor érnek vissza a hídra, s Andrews azt mondja: ,,A
Titanic el fog süllyedni." A kamrákat elválasztó zsilipkapuk nem elég
magasak, a víz átömlik fölöttük. Az első hat kamra megsérült (a tizenhat közül), a hajó csak négynek a sérülését bírná ki.
0.05-kor a kapitány az alvó utasok felébresztésére mozgósítja a
legénységet. 0.14-kor belép a rádiósokhoz, s elrendeli a vészjelzéseket.
A legközelebbi hajó, a Californian nem veszi a jeleket, mert 22.21 óta -
a jég miatt - állnak, s a rádiós alszik.
0.25-kor a brit Carpathia veszi a vészjeleket, s 58 tengeri
mérföldről elindul, 14 mérföld/óra sebességgel. Négy óra kevés az
odaéréshez, ezt csak a kapitány és a főkonstruktőr tudja. Az 1308 utas
és a 898 fő személyzet (összesen 2206 személy) nem tudja, mi a helyzet: a
húsz mentőcsónakban csak 1178 hely
van. Tehát legalább 1028-an halálra vannak ítélve. 0.35-kor tizenhat
matróz elkezdi előkészíteni a csónakokat. Az elkövetkező másfél órában -
a tat függőlegesbe állásáig - csak tizennyolc csónak kerül vízbe. A
legelsőn a hatvanöt ülőhelyből csak huszonnyolcat foglaltak el! A
második csónakba is csak huszonnyolcan szálltak be. A tizennyolc csónak
ötszáz üres hellyel várakozik a mentőhajóra. Sok utas a
7 kilométer hosszú folyosólabirintusban bolyongva még a
csónakfedélzetre sem jutott fel. Az alsóbb osztályú utasokat több helyen
elrekesztették. 0.45. vészjelző rakéta. A Californian
gőzösön ezt látják, de nem tekintik vészjelzésnek. Éjjel 1 óra körül már
30 ezer tonna víz van a hajóorrban, s még mindig csak öt csónak jutott
vízre. 1.40. Az utolsó vészjelző rakéták. 2 órakor néhányan a vízbe
ugranak, s így sikerül a csónakokba jutniuk. 2.05-kor a
kapitány, menekülésre szólítja fel a rádiósokat.2.12. A tat a magasba
emelkedik, s a hajó hátsó része függőlegesbe áll. A zenekar az utolsó
dalt játssza. A 3-7 méteres hajócsavarok és a 100 tonnás kormánylapát a
magasba emelkedik. 2.15-kor a Titanic törzse 45 fokban áll, s mintegy 60 méter magasságba emelkedik. 2.18. A kazánok kiszakadnak, minden fény kialszik,
az első, 24 méter magas, 50 tonnás kémény letörik. 2.20-kor a hajó
utolsó darabja is eltűnik a víz alatt. Az áldozatok száma ezerötszáz,
alig hétszázan menekülnek meg.
Roncsfeltárás napjainkig Amikor 1985. szeptember 1-jén Robert
Ballard tengerkutató geológus 3800 méteres mélységben, a 41 fok 43'
északi szélességen és a 49 fok 56' nyugati hosszúságon rábukkant a
Titanic roncsaira, sokan úgy vélték, hogy végre fény derül a legendás óriás hajó titkaira. Az amerikaiakat hamarosan francia, majd kanadai és orosz expedíciók követték.1985
őszén Ballard még nem közölte a megtalált roncs pontos koordinátáit,
nehogy illetéktelen ,,tengerkutatók" lepjék el a környéket, és
fosztogatni kezdjenek. 1986 nyarán már kis tengeralattjárójával Ballard
személyesen, közelről is megvizsgálta a hajóóriás maradványait. 1987-ben
George Turboch, Paul Henry Norgeolet és a francia
Ifremer Tengerkutató Intézet Titanic Részvénytársaság néven vállalatot
alapított, amely egy egyesült államokbeli bíróságon engedélyt kapott a
tengerfenéken szétszóródott tárgyak felhozatalára. A Nadir kísérőhajóról
irányított Nautile kutató-tengeralattjáró azonnal meg is kezdte a
munkát. Egy kanadai-orosz expedíció 1991-ben egy orosz
tengeralattjáróról közelítette meg a roncsot, s újabb filmfelvételeket
készítettek. A franciák egymást követő
Nautile-merüléseik során 1991-től 1994-ig mintegy ötezer tárgyat hoztak
felszínre. James Cameron filmrendező 1995 nyarán egy bérelt orosz
tengeralattjáróról készített felvételeket, és előkészületeket tett új
szuperfilmjéhez. Eközben egyszer a tengeralattjáró beakadt a roncsba, s
csak üggyel-bajjal, maximális motorteljesítménnyel
tudták kiszabadítani. Az 1996-os újabb nagy Ifremer-expedíció kísérletet
tett egy 17 tonnás roncsdarab felhozatalára. A roncshoz rögzített óriás
ballonokat lent olajjal töltötték fel, s azok a magasba emelték a
monstrumot. A hajókötél azonban elszakadt, s a roncs visszazuhant.
Aligha maradt esély a Titanic felhozatalára.
Újraéledő legenda
1997 májusában Titanic-kiállítás nyílt az egyesült államokbeli
Memphisben. A Tengerészeti Múzeumok nemzetközi kongresszusa (ötven
ország háromszáz múzeuma) nyilatkozatban ítélte el Tulochnak és
társainak a tevékenységét: hiányos dokumentációval, a konzerválás
elmulasztásával, hanyagsággal stb. vádolták őket. A válasz: eddig már
húszmillió dollárt költöttek az akcióra, s a szakszerű katalogizálás 150
ezer dollárba kerülne, tehát csakis kiállításokkal vagy bizonyos
tárgyaknak - például az óriás gőzös tengerfenéken szétszóródott
széndarabjainak - az értékesítésével teremthető meg az anyagi egyensúly.
Kétezer tárgyat már konzerváltak - sótalanítás, mosás, rögzítés -, s
folytatják a munkát. Arról, hogy mindez vajon sírrablás-e vagy
leletmentés, egyre élesebb vita folyik. Mindenesetre a Brit Tengerészeti
Múzeum is kiállított egy Ifremergyűjteményt, s az eddigi legnagyobb
közönségsikerüket aratták vele. A hamburgi kikötőben mostanában is
látogatható egy hatalmas Titanic-kiállítás, az Egyesült Államokban
musical készült a témából, s a Titanic-film is nyilvánvalóan világsiker.
Érdekes - és kétségkívül hasznos - melléktermékei az eseményeknek a
különféle műszaki, tengerkutatói vagy akár tengerbiológiai vizsgálatok.
Számítógépes szimulációval rekonstruálták, ahogyan a léket kapott hajó
kamráit elöntötte a víz, majd az először ketté-, azután több darabra
törő hajótest a tengerfenékre zuhant. Régebben a szakértők úgy vélték,
hogy egyetlen óriási - 90 méteres hosszúságú - lék miatt süllyedt el a
Titanic. A legújabb vizsgálatok szerint viszont hat kisebb nyílás -
együttes felületük még az 1,2 négyzetmétert sem haladja meg - elég volt a
hajó elsüllyedéséhez.
A Titanic kutatása egyre gazdagabb eszközökkel és egyre intenzívebben
folytatódik, az érdeklődés fokozódik, s bátran állíthatjuk, hogy a
Titanic-legenda napjainkban újraéled.
|